Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad äter de?  (läst 2087 gånger)

bonus

• Gäst
vad äter de?
« skrivet: 20 aug-07 kl 23:54 »
nyfiken i en strut är jag ,

vad äter era kaniner?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:vad äter de?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 00:05 »
Havre, rabbfor, grenar, gräs/hö, brödbitar, grönsaksrester, äppelskrutt mm.... Finns mycket smaskigt till kaniner  :)
Landsflykting i storstan...

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 07:39 »
Mina får dagligen gräs, hö och morötter.
Ibland får dom persika, nektarin,  vindruvor och banan. Det är dom heltokiga i.
Äpplen, äppelkvistar och andra trädgrenar har dom alltid.

bonus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug-07 kl 05:20 »
Finns mycket smaskigt till kaniner  :)

det gör ju det. mina kaniner älskar hallonblad och kvistar.  ;)

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 22 aug-07 kl 06:49 »
Jag har nog blivit skrämd av alla varningar härinne.. Har inte vågat ge dem annat än hö och nån gnagarblandning från affären. Vill ju inte att de ska få ont i magen om gräset råkar vara fuktigt.. ::) Men på sista tiden har jag gått ut och plockat. Torkad gräs, och kvistar av alla de slag. Hanen tycks vara förtjust i enris, men det är förfärligt sticktig att plocka.. Ogräset i rabatten gillar de också!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Klöverängen

« Svar #5 skrivet: 25 aug-07 kl 14:27 »
Ett tips till er alla är att ställa en hink/bytta på diskbänken. Fyll den med allt grönsaksrens under dagen och utfodra era kaniner med detta. Gratis och gott!!!
Jag har även lärt mina barn att alltid slänga alla äppelskruttar i hinken. De vill ibland att kaninerna skall få massor med gottis så de äter upp halva äpplet för att sedan kunna slänga resten till kaninerna...

Jag har även avtalat med en affär att jag hämtar morotsblast som kunderna tar av från morotsknippena. Jag får även "fula" äpplen mm helt gratis bara jag hämtar det!!!!

All fallfrukt från våra äppelträd ger jag kaninerna så länge det inte är ruttet.

Sedan har ajg en massa snälla grannar som odlar en massa gott i sina trädgårdar. Jag får hämta bla isbergsallad och plock sallad när den har vuxit sig för stor och smakar beskt, men kaninerna älskar det.

Äppelgrenar plockar jag varje kväll till dem, jag bryter av alla toppskott som kommer under sommaren kaninerna blir glada, trädet/äpplena får ljus och jag slipper klippa så mycket på hösten  ;D

Sen får mina kaniner Pellets som jag blandar med lite olika fröer, bla valsad majs (Hårt och bra att tugga) Lite lucernpellets samt lifröpellets.

Färskt hö i mängder går det åt...

Jag gör egna gnagarstänger i ugnen till dem. Köpt fröblandning + lite honung blandas till en deg plattas ut och rostas/bakas tills det är hårt och bra. etta är godis de får på sin namnsdg eller födelsedag.  :-[

Ojsan! Det verkar som jag skämmer bort mina kanainer lite ;)

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 25 aug-07 kl 17:43 »
Tål de syren? Funderar bara lite på om man kan sl'änga in det som flir över när man ansar busken?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 19:14 »
jag gav mina kaniner några äpplen idag, det hra ju börjat ramla ner en del nu när det blåser så...... men när jag stod där och krattade ihop äpplena så såg jag alla pärobn som oxå hade ramlat ner. kan kaniner äta päron ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

saris

« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 20:24 »
Hej,
Jag har också mycket fallfrukt i trädgården och brukar ge kaninerna ca 2 äpplen, 1-2 plommon och ibland ett och annat päron var. Kan man ge dem mer än detta utan att de blir dåliga i magen? Plommon vet jag att man inte ska ge för mycket.
 Sen får de ju så mycket gräs de orkar äta och lite korn och pellets. Fruktgrenar och grenar från hassel är också poppulärt. Behöver de även hö när de får så mycket färskt gräs? Jag ger dem lite ibland men de är inte så intresserade av det. På vintern däremot älskar de hö.

Jag har också läst nån stans att man kan ge ekollon som vinterfoder. Någon som provat? När ska man isåfall plocka ekollonen. Har sett att det finns massor i skogen i år.
Någon som torkar grenar till vintern?  Hur gör ni då? Jag brukar plocka ljung på vintern och det är uppskattat.

idafokine

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 13:47 »
jag ger mina kaniner massor med färskt gräs o vanligt pellets med lite havre i och mina kaniner älskar plommon, och jag har provat det och vad det gäller mina kaniner blir dom inte lös i magen eller nåt, så det är mitt lilla godis dom får ibland. :)

Dom ska jämt ha grenar att tugga på så att dom sliter ner sina tänder.
Jag ger mina kaniner ask och lönn och dom gillar det.

Jag har massor med äppelträd, så dom som ser fula ut men ändå är friska ger jag till kaninerna för att resten i familjen vill helst ha dom fina. ::)

man ska inte ge dom choclad eller nåt som vi människor äter som har mycket sockerämnen i, det är väldigt farligt för dom specielt hjätrat.

hälsningar från en kunnig uppfödare som gärna ger råd. :)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 15 sep-07 kl 19:49 »
Tjena! Mina kaniner är stormförtjusta i äppelgrenar, de äter dem före rabforpelletsen.
Ger dem även asp och rönngrenar.
Får väl ta med mig äppelgrenar hem när jag hjälper bekanta med beskärning i fortsättningen.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 sep-07 kl 21:08 »
Behöver de även hö när de får så mycket färskt gräs? Jag ger dem lite ibland men de är inte så intresserade av det. På vintern däremot älskar de hö.

Någon som torkar grenar till vintern?  Hur gör ni då?

Hö och gräs är samma sak, bara vattnet som är borta ur höet. Det går lika bra med vilket som.

Jag har torkat grenar till vintern. Plockat dem på försommaren och lagt dem luftigt på logen. Skräpar väldigt med vissna löv när de fodras  ;) Jag tycker det går lika bra med kala vintergrenar!

Får väl ta med mig äppelgrenar hem när jag hjälper bekanta med beskärning i fortsättningen.

Ha, ha, ja man får passa på!! Jag har plockat både övervuxen sallad och fallfrukt hos grannen idag  8)
Landsflykting i storstan...

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #12 skrivet: 15 sep-07 kl 21:23 »
På vintern ger jag gran och enris att gnaga på. Tall är de inte så förtjusta i. Julgranen har kaninerna ätit upp snabbt. Jag hugger den i bitar, sen får man gå till skogen och hämta granris i mängder.
Hö, kraftfoderblandning (havre, korn och renfor) fruktbitar. Majskolvar älskar de, och morötter. Jag köper säckar med fodermorötter på hösten. Knäckebröd fåt de också.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser