Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar duvhöken fullvuxna hönor av de större raserna?  (läst 19146 gånger)

Hemulen

• Mumindalen
Tar duvhöken fullvuxna hönor av de större raserna?
« skrivet: 20 aug-07 kl 23:13 »
Jag har läst i flera trådar tidigare om riskerna för att rovfåglar slår hönor. Vi har en eller ett par duvhökar i trakten men dom har aldrig gett sig på hönorna som vi nästan alltid har fria. Vi har Maran och dom är ju lika stora som en duvhök (antagligen tyngre också) så det kanske är avskräckande... Jag tycker att duvhökarna gör nytta för dom brukar ta någon skata utanför hönshuset ibland, och så är dom ju vackra att titta på!

Vad jag undrar är om duvhöken brukar ta fullvuxna hönor av de större raserna? Är det någon som har egen erfarenhet?

Jag är ju ingen ornitolog så det kan ju vara sparvhök vi har också... men jag tycker dom är stora och svart-vit spräckliga på bröstet. Sparvhöken är väl lite mörkare och brunaktig har jag för mig.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Tar duvhöken fullvuxna hönor av de större raserna?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 23:17 »
En hök tog en fullvuxen Lohmann höna hos min syster förra hösten, den väger kanske ca två kilo.

Dvs ingen vet säkert om det var just en hök eller vilken sort, men en slags rovfågel var det, örnar finns inte här och vråkar tar väl inte hönor?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cajsa

« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 00:53 »
Min höna var av större blandras. Höken slog ner på ryggen och hackade hönan i skallen tills hon dog... Hennes kycklingar klarade sig iaf...

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 aug-07 kl 07:46 »
Det finns bilder i en tidigare tråd som visar skillnad på sparvhök och duvhök. Duvhöken har mycket kraftigare ben så man förstår verkligen att den kan ta en höna, sparvhöken däremot har väldigt spinkiga ben och kan inte ta någon höna.

Susanne

« Svar #4 skrivet: 21 aug-07 kl 09:11 »
Jodå, nog kan en vuxen duvhökshona slå även en större höna. De slår ju tjädertuppar! Det som däremot blir svårt är att flyga iväg med bytet. Det fixar hon inte, lyftkraften räcker inte till, och hon måste därför bli kvar på plats och äta. Sparvhök grejar inte vuxna hönor, däremot små köttbullestora kycklingar skulle den kunna ta. I rovfågelsvärlden är det honan som är den större fågeln, en duvhökshane är alltså mindre än honan. En duvhökshane och sparvhökshona kan ett otränat öga förväxla, de är väldigt lika i färgerna. Men det är stor skillnad i vapenarsenalen - duvhöken har mycket kraftigare doningar.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 21 aug-07 kl 09:17 »
Vad jag undrar är om duvhöken brukar ta fullvuxna hönor av de större raserna? Är det någon som har egen erfarenhet?

Jag är ju ingen ornitolog så det kan ju vara sparvhök vi har också... men jag tycker dom är stora och svart-vit spräckliga på bröstet. Sparvhöken är väl lite mörkare och brunaktig har jag för mig.

Sparvhöken tar, som namnet säger, byten av cirka en sparvsstorlek, eller lite större. Det är en liten slank rovfågel, medan duvhöken, som m.a.o. tar byten i duvstorlek eller lite större, är kraftigare och mycket större. Typiskt för duvhöken är de starkt gula benen.

Vi hade problem att med duvhök tog höns där vi bodde förut, men inte här.
De höns av stor ras som slogs av höken överlevde oftast, men skadades ibland svårt. Höken kunde inte få dem med sig, utan försökte döda och äta på fångstplatsen.

Vi hade förresten ett får, en tacka, som vaktade hönsen mot höken. Vid flera tillfällen såg vi henne jaga undan höken från slagna höns, som tack vare henne klarade sig undan med blotta förskräckelsen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 21 aug-07 kl 09:22 »
Min Jersey jättetupp blev fångad av en duvhök förra sommaren när han var nästan fullväxt. Den klarade bara av att bita bort en bit skinn på hans ena lår så han klarade sig ju bra ändå. Han vägde väl ca 4 kg då.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 21 aug-07 kl 09:26 »
Vi hade besök av duvhöken igår. Den försökte ta en av mina Åsbohönor. Turligt nog var jag i närheten, då jag hörde varningsskrik från hönorna, jag sprang dit och skrämde iväg höken som lyfte hastigt.

Hönan ifråga lämnade efter sig en massa fjädrar men satt på kvällen på pinnen som vanligt. Jag kan inte direkt se att hon saknar fjädrar.

Idag och någon tid framöver får de nöja sig med utegården. Duvhöken kan komma tillbaka trots att den inte fick sig ett mål mat igår.

I morse fick den räddade hönan litet extra godis i form av majs/ärter, som hon åt med god aptit.  :) Hon verkade som vanligt efter gårdagens möte med döden.

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 aug-07 kl 09:51 »
Vi hade besök av duvhöken igår. Den försökte ta en av mina Åsbohönor. Turligt nog var jag i närheten, då jag hörde varningsskrik från hönorna, jag sprang dit och skrämde iväg höken som lyfte hastigt.

Hönan ifråga lämnade efter sig en massa fjädrar men satt på kvällen på pinnen som vanligt. Jag kan inte direkt se att hon saknar fjädrar.

Idag och någon tid framöver får de nöja sig med utegården. Duvhöken kan komma tillbaka trots att den inte fick sig ett mål mat igår.

I morse fick den räddade hönan litet extra godis i form av majs/ärter, som hon åt med god aptit.  :) Hon verkade som vanligt efter gårdagens möte med döden.

Puh! Vilken tur att det gick bra!!!  :o

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #9 skrivet: 21 aug-07 kl 10:16 »
Duvhöken är den rovfågel som är känd som den mest aggresiva jägaren bland fåglar, med andra ord ingen fågel man vill bo granne med. Den har en kroppslängd på 45-69 cm, ett vingspann på hela 96-127 cm och väger ca 0,5-1,5 kg.

Byte som den tar är både skogshöns, harar, kaniner, svanar, mindre rovfåglar och många fler, det vill säga så har den inga som helst problem att ta våra höns vare sig de är fullvuxna eller ungdjur.

Den är dessutom ganska lurig och kan, trots nät över hönsgården, ibland hitta in. Den är fräck nog att sätta sig på en stolpe till gården och sen spana in ev möjligheter att ta sig in genom  någon liten glipa eller något annat litet hål.

Här kommer några bilder tagna förra året på en duvhök, man kan inte säga annat än att det är en vacker och dödlig rovfågel.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #10 skrivet: 21 aug-07 kl 10:17 »
Ytterligare en bild...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 21 aug-07 kl 10:46 »
Jag har fått en anka tagen, kom på den eftersom den inte kunde flyga iväg med bytet. Tyvärr var hon redan död, men bara lite äten så jag kunde åtminstone ta tillvara på det mesta köttet.
Tråkigt men man får göra det bästa av situationen..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 21 aug-07 kl 11:08 »
Vi får besök av en duvhöksfamilj varje år tidig höst. Då brukar de vara ca 6 st som cirkulerar ner över dalen uppifrån bergen bakom oss. Jag hade problem med att de tog höns om jag inte stängt in dem. En morgon vaknade vi av världens liv och då hoppade höken runt på bärnätet och försökte dyka igenom det ner till de skräckslagna hönsen därunder. Jag fick då tipset från en gammal jägare att trä blå plastsnören på nå'n dm avstånd genom bärnätet, och sedan dess har inga rovfåglar försökt landa där.
Jag såg en sparvhök fightas med en skata ifjol och de var lika stora. De slogs och brotttades mage mot mage och höken hackade mot skatan som skrek och förde ett väldigt oväsen. Så rullade de runt några varv och höll på en bra stund. De var alltså samma storlek medan en duvhök verkligen upplevs som en rovfågel när man ser den.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 21 aug-07 kl 11:22 »
Det stämmer alltså det där, att den blå färgen håller borta fåglarna?

Vi har kycklingnät över vår rastgård men på ett ställe är det ett träd och svårt att sätta kycklingnät, jag kan tänka mig att en riktigt hungrig duvhök kan dyka ner mellan grenarna då?

Någon skrev någonstans att man kunde spänna ståltråd eller liknande härs och tvärs också, hur tätt ska det vara? Tänkte jag kunde göra det där trädet är.

När är duvhökarna som värst, är det på höstarna?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #14 skrivet: 21 aug-07 kl 12:38 »
Tack för alla svar! Jag börjar tro att det är en sparvhökshona jag har på besök i alla fall, den är mycket lik den på dom fina bilderna men kanske lite mindre. Den har också visst besvär med att flyga iväg med skatorna som den tar och det tolkar jag er som att en duvhök inte borde ha.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 21 aug-07 kl 21:05 »
Vi hade en duvhök inne i hönshuset i våras, han hade helt enkelt klivit in och börjat kalasa på en höna innan vi kom och slog han med kvasten :'( Så fräcka fåglar.
Vi har 2 stycken som cirkulerar över oss nu på dagarna. Kan bero på att vi slått ensilage och nu finns det massor av smaskiga grodor och råttor där >:(
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 aug-07 kl 09:21 »
Duvhöken anföll ett utav mina gäss en vinter men den åkte på pisk så jag fick rädda den helt chockad låg hoken på grannens tag hela dagen troligtvis var det en unge.Vårarna klarar man sig bättre frå höken om man har kråkor och skator i närheten dom för ett liv utan dess like när höken är i antågande hösten är det värre då är ungarna stora och utflygna .

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 3 användare (2 dolda)
Randyfal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser