Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövruskor  (läst 10485 gånger)

Filip Skräplund

Re:Lövruskor
« Svar #40 skrivet: 25 aug-07 kl 13:34 »
Ja det vill till att man har billiga uthus.
Med kvistar och allt så blir det en hel del tomrum.
Men för några tackor kan det kanske vara överkomligt.
Läste att förr lagrade man under stora täta granar.
Men då var älgen sällsyntare och rådjuren fanns knappast alls.
Hjortar, ja kanske...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 25 aug-07 kl 13:35 »
 ;D
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 13:35 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

leifhh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 27 aug-07 kl 21:49 »
Jag är en av dem som på allvar hävdar att det är fullt möjligt att utfodra djur med löv, jag har dock aldrig stuckit under stol med att det är ett mycket skrymmande foder..... Förr byggde man gigantiska, ofta uppåt 5 meter höga, hässjor med lövruskor där kärvarna förvarades fram tills det var dags att utfodra djuren med dem. Fina bilder på detta finns i Håkan Slottes avhandling som också finns omnämnd i tidigare trådar.

Fodervärdet på torkade löv är likvärdigt bra hö, jag hävdar detta igen och igen. Se tidigare trådar i ämnet.....

Att löv skulle ersätta kraftfoder är det väl ingen som hävdar? Lövet är ett grovfoder och skall diskuteras som sådant.

Det finns alltid mer än ett sätt som är rätt..... Det gäller att välja det som passar dig, dina djur och dina förutsättningar....

anette i bugared

• -
« Svar #43 skrivet: 27 aug-07 kl 22:40 »
Det finns alltid mer än ett sätt som är rätt..... Det gäller att välja det som passar dig, dina djur och dina förutsättningar....
Du talar klokt :D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #44 skrivet: 06 sep-07 kl 19:24 »
 Till Leifhh mfl.
Att se löv, och till getter även gran och tall, som ett komplementerande grovfoder, menar även jag, är det rätta då det gäller idislare av mindre förädlade raser.
Om jag gett mina getter slaget gräs i foderhäck, hö i foderhäck och i fri tillgång och kanske upptill sju sorters löv men ingen gran på ett par veckor, så kommer getterna att ta granen först när den sen väl kommer kommer. Måste kanske tilllgga att de har fri tillgång till minneralfoder och saltsten och får en liten giva kraftfoder även under sommarhalvåret.
Utan att själv ha akademisk utbildning i get skötsel så vill jag drista mig till att säga att Du Leifhh, i Ditt inlägg uttryckt väl vad jag själv och troligen mina getter tänker om löv. :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #45 skrivet: 18 sep-07 kl 19:52 »
Jaha, ett kort gästspel innan jag släcker ner igen - mera tillfälligt den här gången, nu ska jag snart vara tillbaka hos Er!

Jag blev ombedd att läsa den här tråden, men hittar inte så mycket att tillägga.  Olika djurslag är så klart anpassade till olika foderslag, och just getter är utpräglade buskätare om de själva får välja.  Fåren vill beta mera från marken, och betar betydligt närmare sagda mark än getter.  Och fåren är också betydligt mindre känsliga för parasiter än getter, exempelvis ställer Lilla Lungmasken till väldigt lite skada på får.  Dessa larver kryper upp cirka tio centimeter på ett grässtrå och hoppas bli uppätna.

Den stora nackdelen med lövtäkt (hamling) är ju den betydligt större arbetsinsatsen och att kärvarna är så mycket mer skrymmande.  De 300 kärvarna till ett djur en vinter får mig att tänka på mycket stora kärvar.  Det mesta av volymen - och vikten - i en sådan kärve är ju ved, som efter avgnagning väl passar som tändved i spisen.

Getter vill ha en varierad kost, precis som vi.  Så att ge dem lite löv av olika slag då och då torde höja humöret i kätten.  Är det bra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

leifhh

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 20 sep-07 kl 20:24 »
Skogsstyrelsens förlag skall tydligen ha kommit med en rykande färsk bok om hamling. Har inte sett den men fick ett samtal från kontoret där de meddelade att författaren precis sökt mig för att lämna ett ex. Så jag får väl se den nästa gång jag är inne på kontoret, i bästa fall på måndag i värsta fall den 18/10.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser