Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt bagge :(  (läst 2148 gånger)

Loulou på Nybacka

• Gäst
Halt bagge :(
« skrivet: 15 aug-07 kl 11:54 »
Har precis köpt våra första får och upptäcker nu att baggen haltar med höger framben. Han kan springa men jag tycker att det ser ut som att han har en spricka upp på klöven. Är det vetrinär som gäller eller kan man göra något själv?

Falin

• -
Re:Halt bagge :(
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 12:09 »
Jag satt precis och läste på om fotröta, och hittade den här sidan:
http://www.svdhv.org/Artiklar/Fotröta070420.pdf

Där finns också bilder på andra sjukdomstillstånd i klövarna, jag tycker den är informativ och bra.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 aug-07 kl 10:44 »
Har precis köpt våra första får och upptäcker nu att baggen haltar med höger framben.

Har du nyss köpt fåren och inte såg att baggen var halt så kan du ju reklamera den  ;) inte ska du väl köpa halta djur...

Mvh
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #3 skrivet: 16 aug-07 kl 12:21 »
Jag har varit med om samma sak i början, och först trott det värsta.
I första hand måste du kolla om klövarna tränger beskäras. Om beskärningen har varit eftersatt, kan det mycket väl bli sprikor eller lösa sidor, där det fastnar jord och grus, som gör ont på djuret.
Du får titta ordentligt på det och rensa och beskära efter behov. Känner du dig otrygg vid det - få hjälp nu, men lär dig.
Misskötta klövar kan behöva lite ekstra vård i fortsättningen, intill de har blivit rigtigt bra. Tycker du beskärningen är tydlig misskött, bör du som Rosa säger prata med säljaren, åt minstone så han vet.
Det är naturligtvis väldigt svårt at ta ställning til här, utan att ha sett djuret.
Sedan finns det klövsjukdommar, men det är ingen grund at tro det i första hand.

« Senast ändrad: 16 aug-07 kl 22:39 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-07 kl 15:06 »
Om du inte har en klövsax kan du använda en sekatör. Klipp bort det som flagnar och forma till klöven till rätt form. När du ser en vit rand utefter kanten på klövhornet så har du klipp tillräckligt långt in. Alltså en vit rand i kanten på klöven, randen ska vara som ett V. Klövarnas form ska bli så här W... ;-) på varje ben.
Klipp flera gånger med några veckors mellanrum om det inte går att få det rätt med en gång.
Det är viktigt att baggens fötter är OK, eftersom han har en del arbete framför sig under betäckningssäsongen. Då måste han kunna röra sig fritt och inte ha ont i något ben!

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Martin S

« Svar #5 skrivet: 16 aug-07 kl 15:29 »
Innan jag fick en klövsax använda jag en billig men kraftig kökssax (en 10-kronors frå ikea). Det var smidigt och bra - lättast när klövarna var lite blöta.
Är djuret stort och/eller oroligt är det bra att vara två. Sätt honom på änden som vid klippning, alternativt helt på rygg.
« Senast ändrad: 16 aug-07 kl 15:34 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser