Vem vet vad färgerna heter? (Bilder på dv.kochin)

Startat av Tuve, 14 Aug-07 kl 22:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tuve

Jag fotograferade mina höns idag. Vet ni vad de olika färgerna heter?

Fabian 1 år

Doris 3 år

Goggo 4 mån

Gisela 4 mån

Grynet 4 mån

Greta 4 mån

Gusse 4 mån

Gitten 4 mån. Fast hon är inte dvärgkochin, måste blivit förväxling hos uppfödaren. Vet inte vad hon är för nåt.

Lycka

Min fina "svarta" dv, kochintupp som jag sparade, visar sig ha bruna färgskiftningar.
Jag som har köpt in föräldrarna som färgrena. :'(
Det blir bara att börja om på ny kula .
Hedemorahöns

orloff

Fabian=blå   Doris=gul men alldeles för ljus
Goggo, Gisela, Greta= röd Grynet= vete Gusse= svart.
De flesta verka vara blandade med andra färger för ingen är "riktigt ren" i färgen.

Tuve

Tack, orloff!
Nej, det stämmer, jag gillar variation, så jag bad att få köpa dem som inte var renavlade färger, faktiskt.
Fast jag trodde att Greta inte var samma färg (röd) som de andra röda. Hon är mycket mörkare, och uppfödaren trodde att en av dem var viltfärgad, har jag för mig (de var duniga när jag köpte dem).

Kul att veta mer, i alla fall!

Taggis

En liten fråga vad kallas färgen/färgerna på mina dv.kochin ? Trodde att tuppen var röd men är inte säker & hönan vad är hon ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Taggis

orloff

Tuppen är blandfärgad gul och någonting annat. Hönan blandad med laxfärg och är alldelles för ljus.

Taggis

Tack för svaret orloff ! Har fått dom för några mån. sen & vet inget om dom små ,en granne fick dom i present & kunde inte ha dom så dan efter han fått dom flyttade dom till mej .Den andra hönan vad är hon (?) en blandis eller vad ,hon har samma färg som den andra hönan.

Margit

Citat från: Taggis skrivet 27 Aug-07 kl 17:02
En liten fråga vad kallas färgen/färgerna på mina dv.kochin ? Trodde att tuppen var röd men är inte säker & hönan vad är hon ?

Vacker tupp!! Jag tycker den liknar en Gul blåcolumbia i färgen, men det är så svårt att se på en liten bild  :-\
En bra länk med massor med bilder på olika dvärgkochin är http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/L.ae.nkar.htm    :)

Tuve

Nu kollade jag med killen som jag köpt de flesta av dessa höns hos (se trådstarten och de bilderna). Jag ville veta vad den konstiga blandrasen var, som nu börjat få skägg.  Och han skriver att de är:
"Doris= Ljusgul
Fabian=Blå
Gisela = Röd
Gitten =  korsning mellan svart kochin och röd och blå araucana (Grönvärpare)
Goggo= Röd
Greta= Röd blåschimel
Grynet= Rödhalsad beige
Gusse= Svart
Dom är färgrena alla utom gitten det är perfekt med blå tupp på dessa färger."

Han menar alltså att de är färgrena, fast jag köpte dem i en billigare bunt med dunbollar, just för att de inte var rena linjer.
Jag har för mig att jag läst i nån annan tråd om betydelsen av att tuppen är blå, är det nån som kan förklara det för mig?

**Sofielund**

åhh skulle gärna vilja köpa ägg från greta nästa år!!!1

underbart fin höna även om hon inte är ren  ;D

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Margit

Hej Tuve!
Fina pullor! Om du går in på länken jag postade i ett tidigare inlägg ovan så finns alla "godkända" färger på dvärgkochin i Sverige!  ;) Dina hönor är jättefina! Alla är dock inte färgrena enligt rasstandarden.

Mvh Pia

Tuve

Citat från: Ulle skrivet 04 Okt-07 kl 18:09
åhh skulle gärna vilja köpa ägg från greta nästa år!!!1

underbart fin höna även om hon inte är ren  ;D

Ulle

Jae, det skulle du gärna få, men skulle jag inte behöva stänga in henne i isoleringscell för att kunna veta att det var just hennes ägg? Det är inte riktigt min stil. Men om du har ett annat förslag på hur jag ska veta att det är just hennes, så ska jag gärna fixa det till dig. Framför allt har Greta de maffigaste benfjädrarna av alla mina höns!

Linkoso

Lite sent nu kanske och du lär väll redan ha märkt det för länge sedan nu men... Gitten ser mer ut som en "Gutten" eller vad man ska kalla "han" för. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tuve

Citat från: Linkoso skrivet 28 Jan-09 kl 21:28
Lite sent nu kanske och du lär väll redan ha märkt det för länge sedan nu men... Gitten ser mer ut som en "Gutten" eller vad man ska kalla "han" för. 

Det har du helt rätt i. Han var bara mycket senare i utvecklingen än de rena dvärgkochinerna.

Linkoso

Ja, ärtkammar kan vara lite elaka.  ;D
Men fjäderdräkten avslöjade honom direkt.  ;)

Lever han än? Och i sådana fall... Har du någon ny bild på honom?  :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tuve

Citat från: Linkoso skrivet 29 Jan-09 kl 12:29
Ja, ärtkammar kan vara lite elaka.  ;D
Men fjäderdräkten avslöjade honom direkt.  ;)

Lever han än? Och i sådana fall... Har du någon ny bild på honom?  :D

Nej, han är död. Fick leva ett tag hos min granne, men förolyckades. Men det finns en annan snygg bild på honom:

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

239 Gäster, 0 användare