Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge håller er sylt?  (läst 40511 gånger)

MaryRose

• Skåne
Hur länge håller er sylt?
« skrivet: 14 aug-07 kl 11:29 »
I veckan tänkte jag göra ett seriöst försök att få till lite god sylt, har inte lyckats nå vidare andra gånger, för lite socker antagligen och rinnig har den blivit.

Men, om jag nu följer ett recept till punkt och prickar och den faktiskt blir bra så skulle det vara bra att veta hur länge sylten håller sig fräsch (förutsatt rätt mängd socker, rena burkar osv.) i ett vanligt köksskåp.
Vad har ni för erfarenhet? Och likaså, om någon som vill bjuda på ett välbeprövat recept för typ björnbärssylt/marmelad så hade jag blivit glad!

Mvh Maria
Skånsk stabo som längtar efter livet på landet med en häst, en jak och ett gäng höns.

anette i bugared

• -
Re:Hur länge håller er sylt?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 12:18 »
Jag har alltid otur med sylten. Den möglar gärna oavsett hur noga jag är med hygien, lagring, konserveringsmedel.
Därför fryser jag alltid både sylt och saft numera och behöver därför inte lika mycket socker eller något kons.medel alls.
« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 12:19 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 14:29 »
i flera år har jag haft sylt utan problem.
Jag tillsätter lite natriumbensoat eller atamon bara som konservering och har aldrig haft jäst eller möglig sylt/saft.
Socker är jag ganska snål på..
jag har aldrig plats i min frys så jag konserverar allt jag kan konservera. Och sen känns det lite onödigt för mig att just frysa sånt man enkelt kan lagra på annat sätt :)

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 21:41 »
Jag använder aldrig konserveringsmedel, men är å andra sidan inte snål på socker...

Mitt recept på björnbärssylt som håller sig länge! Men det är förståss viktigt att burkarna är varma när du fyller på sylten och att du tätsluter locken direkt. När sylten svalnar hör du ett "plopp" i locket.

Jag använder ofta de vikter och mängder av sylt, socker, citron etc. som står på etiketten på "Pektin/Certo" flaskan. Så här står det på björnbärssylt:

1 kg bär
inget vatten
Koka upp och tillsätt 1,3 kg socker, ½ flaska Certo samt
saft av en ½ citron.
Koka i 15 minuter
Skumma av.
Detta blir ca 2,2 kg sylt.

Edit: ändrat receptet.. hade visst blandat in saftduken här, var ju inte meningen alls.

Lycka till!
/A
« Senast ändrad: 15 aug-07 kl 07:20 av AnnaPanna »

MaryRose

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 aug-07 kl 23:42 »
Tack för hjälpen allihopa!
Anette: Jag har provat frysa in nångång..och det funkar ju förstås. Var mest sugen på att prova det "gamla sättet", men har man frys kanske man lika gärna ska använda den :) Hur länge håller sig då hemmagjord sylt i kylen, det borde ju inte vara lika länge som köpesylt?

AnnaPanna: Var får man tag på en saftduk eller kan man använda någonting annat?
« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 23:45 av Användarnamn »
Skånsk stabo som längtar efter livet på landet med en häst, en jak och ett gäng höns.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 aug-07 kl 07:22 »
Glöm saftduken - den är till saft... se mitt ändrade inlägg.
Men om du ska göra saft så behövs den. Kan du köpa i närmsta lite större mataffär.

Sorry...
/A

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-07 kl 13:10 »
Hur länge håller sig då hemmagjord sylt i kylen, det borde ju inte vara lika länge som köpesylt?

Beror ju på mängden socker och konserveringsmedel  ;)

Jag brukar konservera med atamon och ha lite mindre socker.
I kylen/jordkällaren håller mina oöppnade burkar i minst två år. Jag har till och med ätit tre år gammal marmelad som fortfarande smakade mums (men den är ju rejält sötad förståss). Har haft lika bra hållbarhet på tex bostongurka och andra inläggningar.

Mitt äppel och päronmos har aldrig hållt särskilt länge däremot, ca ett halvår. Har burkarna  väl öppnats så har vi varit tvugna att äta upp dem på någon vecka annars jäser de.
Landsflykting i storstan...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 16 aug-07 kl 13:52 »
Jag håller på att göra björnbärssylt just nu. Kan inte komma ihåg när jag gjorde det sist. Receptet lyder,

2 liter bär (ca 1-1,2 kg)
6 dl socker
1 krm natriumbensoat
1 krm kaliumsorbat

Varva bär och socker och låt stå några timmar så att bären saftar sig. Koka upp försiktigt och koka ca 10 min. Skaka grytan lite då och då, rör inte i sylten när den kokar. Skumma om det behövs, blanda i natriumbensoat och kaliumsorbat i lite varm sylt och rör ner. Häll upp på varma, rena burkar och förslut. Jag får återkomma om hållbarheten.  ;)
« Senast ändrad: 16 aug-07 kl 13:52 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 17 aug-07 kl 22:04 »
Citera
Jag använder aldrig konserveringsmedel, men är å andra sidan inte snål på socker...

Mitt recept på björnbärssylt som håller sig länge! Men det är förståss viktigt att burkarna är varma när du fyller på sylten och att du tätsluter locken direkt. När sylten svalnar hör du ett "plopp" i locket.

Jag använder ofta de vikter och mängder av sylt, socker, citron etc. som står på etiketten på "Pektin/Certo" flaskan. Så här står det på björnbärssylt:

1 kg bär
inget vatten
Koka upp och tillsätt 1,3 kg socker, ½ flaska Certo samt
saft av en ½ citron.
Koka i 15 minuter
Skumma av.
Detta blir ca 2,2 kg sylt.

Edit: ändrat receptet.. hade visst blandat in saftduken här, var ju inte meningen alls.

Lycka till!
/A

men är inte certo en typ av konserveringsmedel????????

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 aug-07 kl 22:14 »
Certo är pektin, tänkte jag skriva, men läste för säkerhets skull på flaskan. Certo är förvisso pektin, men innehåller konserveringsmedel.

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 18 aug-07 kl 18:52 »
Citera
Certo är pektin, tänkte jag skriva, men läste för säkerhets skull på flaskan. Certo är förvisso pektin, men innehåller konserveringsmedel.
ja jag undra väl om det fanns certo utan konserveringsmedel..för certo har ju konserverande verkan.. :D

Nalle Solvik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 sep-07 kl 22:13 »
Skall berätta hur min  hustru gör sylt och saft - den håller nämligen bra i kylskåp ett år och mer. Det har inget med socker och kondserveringsmedel att göra. Jag menar att ingendera behövs men socker används för smaken förstås.
Vi har samlat på oss marmelad-, oliv- och andra, lämpligt stora glasburkar med skruvlock för  sylt och saft, alltså burkar från produkter från butiken. Såna kan användas flera år om de är oskadade - speciellt locken måste vara OK.
Saft kokas i rostfri saftmaja. Burkarna steriliseras i  bakugnen vid 125 grader. Locken kokar i vatten på spisen. Saften är kokhet när den fylls på (långsmala) burkar som plockas efter hand från ugnen med en kniptång. Locket plockas  från kastrullen och vrids åt. Burken läggs liggande i en ugnsplåt med en tidning under för att kålla tätheten. När burken kallnat något hörs ett klick då locket drar fast. Då kan den ställas upp och åt sidan. Den är klar. En burk som inte klickat håller ändå rätt länge och används som första.
Med sylt förfars i princip på samma sätt. Sylten skall vara kokhet då den fylls på de heta burkarna och förses med sterila skruvlock. När burken dragit fast, klickat, så håller den ett år -  också utan socker.
Vi har många års erfarenhet av detta förfarande och det funkar garanterat! Hoppas du har hjälp av våra råd. Men du måste ha ordentliga, tjocka hushållsvantar med tumme så du inte bränner dej och en bra tång! Lycka till! NS.

Clementine

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 20:21 »
oh, va bra. de ska jag prova nästa gång! tack!
Jag har babylonsjukan!

pow

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 25 okt-07 kl 13:27 »
jag gör all sylt på samma sätt (lite fantasilöst men varför ändra ett vinnande koncept?)

sätter in rena burkar i ugnen på 100 grader och kokar locken i lite vatten.
kokar upp bären med lite, kanske en deciliter socker så de saftar sig lite lättare. kokar tills det saftat sig ordentligt. om det är väldigt löst (mycket saft) silar jag av en del av sylten och blandar i den i resten av syltmassan igen, upprepa till önskad konsistens. det avsilade är såklart god saft.

sedan blandar jag i socker till önskad sötma, men jag brukar inte ha nästan nått alls. sedan häller jag varm sylt på varma burkar och drar på lock direkt (och väntar på klicket, precis som ovanstående).
sedan håller sylten i allafall ett år i syltkällaren / svalt utrymme. ibland har den inte hållit så länge efter att burken har öppnats, men det är olika för olika bärsorter.

har provar iår att bara stampa lingon i en burk och försegla med parafin. ska bli spännande att se hur det håller. vore ju grymt att kunna förvara bär så utan vare sig kokning eller socker.

lycka till!

hustigern

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-07 kl 11:26 »
Pow, dina lingon kommer troligen att hålla länge eftersom lingon (och tranbär) innehåller ett naturligt konserveringsmedel. Det var en av anledningarna till fenomenet lingonpäron - man utnyttjade lingonens konserveringseffekt. Lingon kunde ju förr också förvaras i flaska med vatten.
Men det är inte alls säkert att metoden går lika bra med bär som inte är lika hållbara. Bara en liten förvarning att du kanske ska testa med en mindre mängd först.

Sylt utan socker är en baggis att förvara om man konserverar den. Antingen i gammaldags konserveringsapparat, eller i helt vanliga glasburkar med metallock (som har en liten inbyggd gummiring i locket). De "moderna" burkarna kokas antingen i kastrull med vatten upp till samma nivå som innehållet i burkarna, om man inte har så många i taget eller i ugn (bra också om burkarna är av olika storlek). Huvudsaken är att innehållet får koka upp och koka en stund. Det är samma princip som att fylla sylten (eller saften) på varma glasburkar/flaskor och vänta på ploppet. När innehållet i burkarna kokar tar det mer plats och när det sedan svalnar så bildas undertryck i burken och locket ploppar.

Om ni testar kok-metoden så dra inte åt locken helt medan innehållet kokar - det måste finnas plats för luften att pressas ut när volymen på innehållet vidgas. Stäng dem alltså, men dra inte åt. Det gör man när man tar upp burkarna ur kastrullen eller tar ut dem ur ugnen, för att "låsa" så vakuumet kan uppstå.

Tänk också på att sylt utan varken socker eller konserveringsmedel inte håller alls länge när man väl brutit vakuumet - använd små burkar alltså. Jag brukar fuska lite och blanda i lite Atamon även när jag konserverar, bara för att sylten ska hålla sig lite längre när burken väl öppnats.

Se även otaliga trådar här på forumet om konservering. Det har också varit en artikel i Åter om konservering, men jag kommer inte ihåg vilket nummer just nu.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 06 nov-07 kl 12:00 »
Jag har haft "otur " med mögel alltför många gånger. Numera fryser jag all sylt, även den med socker och atamon. Finns inget tråkigare än att behöva kassera något man lagt ner så mycket tid och arbete med som sylt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

caena

SV: Hur länge håller er sylt?
« Svar #16 skrivet: 02 aug-09 kl 21:12 »
intressant..
har gjort rabarbersylt/marmelad förra året, och även efter det att jag öppnat den och haft den öppnad ett flertalet ggn så är den lika fräsch som när jag öppnade den första ggn.

Men jag håller alla mina syltburkar i kylen..
nått bra tips för att den ska kunna hålla i skafferi?

Brobacken

« Svar #17 skrivet: 06 aug-09 kl 14:09 »
Nalle Solviks recept funkar jättebra, jag gör likadant, precis som mamma har gjort i alla år. Enda skillnaden är möjligen att jag så snart jag har fyllt burkarna och dragit på locket ställer dem uppochner för att svalna –  och klicka, men det är ju en petitess i sammanhanget.
Vill du ha lite mer marginaler så använd rekommenderad sockermängd (brytpunkten för konserverande effekt går vid 500g/liter sylt/saft) och/eller natriumbensoat enligt förpackningen. Då behöver du inte oroa dig även om burkarna står i skafferiet.
Lycka till!
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 06 aug-09 kl 14:56 »
Jag använder aldrig konserveringsmedel, men kokar med traditionell mängd socker - 2 delar bär+1 del socker. Däremot är jag petnoga med hygien, hettar upp glasburkar i ugnen till drygt 100 grader och kokar locken en stund. Häller man så het sylt i heta burkar och sätter på locket direkt så kommer det att suga fast ("klicket" som någon skrev om ovan). Min sylt håller minst ett år i matkällare och jag har ytterst sällan problem med mögel. Det är någon enstaka burk med jordgubbssylt som möglat.

Jag har dåligt med plats i frysen, så sylt o marmelad måste hålla sig utan frysning.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 07 aug-09 kl 19:11 »
Jag gör som Christina och har helt slutat med konserveringsmedel. All sylt o marmelad som vi själva äter står i vårt svala pumphus och vi har inte haft problem med mögel på flera år.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare
Rutans, Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser