Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccin mot botulism?  (läst 2277 gånger)

Beza

• CHarity for Animals Society
Vaccin mot botulism?
« skrivet: 13 aug-07 kl 16:21 »
Vi kommer att gå över till hösilage - finns det vaccin mot botulism, lämpligt för får?

Det som finns till hästar, BotVax B är bara mot typen B, får
är känsliga mot C, dvs BotVax kan inte användas till får.

Jag letade överallt (tror jag ;-) ), men det verkar att fåren är inte "värda" att vaccineras.....

Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vaccin mot botulism?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-07 kl 16:29 »
Jag har fått lära mig att fåren inte på långa vägar är lika känsliga för det son hästar heller.

Utan problemet med får o ensilage är listeriosen  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Beza

« Svar #2 skrivet: 13 aug-07 kl 16:57 »
Tack, Rosa :-)

Finns det vaccin mot listerios?

Är det så illa att man borde inte ge de ensilage?

Även om de inte är så känsliga för botulism - risken finns, antar jag...

Vi har 4 sällskapsfår, därför vill vi gärna skydda de på samma sätt som vi skyddar vår häst - vad skall vi göra för att minimera riskerna?

Tacksam för svar :-)

Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 aug-07 kl 17:11 »
Nej inget vaccin mot Listerios.
Man får vara noga när man utfodrar med ensilage - ge inte synligt dåligt ensilage och se till att det äts upp snabbt. På några dagar (2-3) när det är plusgrader, och en vecka när det är minusgrader ute.

Håll rent runt foderhäcken (sopa+betongplatta) alt. flytta runt den, så att det inte ligger nertrampat ensilage runt den...(där frodas elaka bakterier).

Botulism är ju debatterat nu i samband med snigeleländet  :-\
(i ett snigeltätt område skulle jag inte köpa/ge ensilage till tackorna, om jag bara hade 4-5 stycken )

Jag tillhör "de fega" som bara i nödfall ger mina tackor ensilage  :-[
det blir till 99% hö till dem..

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 13 aug-07 kl 17:19 »

(i ett snigeltätt område skulle jag inte köpa/ge ensilage till tackorna, om jag bara hade 4-5 stycken )

Det här kan betyda slutet på ensilering om sniglarna sprider sig utanför trädgårdarna.  :o
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Beza

« Svar #5 skrivet: 13 aug-07 kl 17:30 »
Nej inget vaccin mot Listerios.
Man får vara noga när man utfodrar med ensilage - ge inte synligt dåligt ensilage och se till att det äts upp snabbt. På några dagar (2-3) när det är plusgrader, och en vecka när det är minusgrader ute.

Håll rent runt foderhäcken (sopa+betongplatta) alt. flytta runt den, så att det inte ligger nertrampat ensilage runt den...(där frodas elaka bakterier).

Mvh Rosa

Tack igen!!!!
Det med att hålla rent runt  foderhäcken blir svårt - de går i en vinterhage året runt (förutom på sommaren givetvis), som är kuperat - häcken står på det enda "platta" stället... Det blir ganska mycket spill när de äter, men i och med att de har i princip fri tillgång till höet, har jag aldrig sett de äta från marken.

Vi planerar ha små balar, delade med hästen, det blir inga problem med att ensilaget står för länge, men det med sniglarna skrämmer mig....
Jag tillhör också den "fega" typen, i alla fall om det gäller djur - det verkar att jag borde försöka få tag i höet i alla fall.....

Tacka :-)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 aug-07 kl 23:59 »
Har funderat på det, det jag har i frysen klarar sig ju i flera år.
Varför skall hösilaget inte klara mer än 1 vecka ???

När luftens syre får tillträde till ensilaget startar en mikrobiell aktivitet, där det framför allt är jäst- och mögelsvampar som växer till. För sin tillväxt använder svamparna bland annat mjölksyra, vilket innebär att pH-värdet stiger. En öppnad bal med ensilage har således begränsad hållbarhet.
Hur länge balen kan stå öppen beror av många faktorer såsom mängd och sammansättning av mikrofloran i ensilaget, omgivningstemperatur, ensilagets ts-halt m.m. I princip gäller att ett torrare ensilage (hösilage) har kortare hållbarhet än ett våtare ensilage där en ensileringsprocess ägt rum.

Som grova riktvärden brukar man säga att under den varma årstiden bör en bal vara förbrukad inom 2-3 dagar, medan den under kalla perioder vintertid kan stå öppen uppemot en vecka.

källa: Martin Sundberg Titel: Forskare
Utbildning: Teknikagronom.
Arbetsområde vid JTI: Vallfoder, konservering av vallfoder, fysikaliska egenskaper hos vallfoder.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 14 aug-07 kl 00:11 »
Jodå det finns tyvär bakterier etc som t.o.m trivs BÄTTRE i kyla än i värme......
fast -30 är vääldigt kallt...

Men då inträffar ju problemet att man ska hellst inte utfodra benkälat ensilage... :-\
och då blir ju balen ännu äldre innan den äts upp..
« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 00:13 av Rosa »

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 14 aug-07 kl 17:42 »
Jag tycker inte man ska vara rädd för att fodra fåren med ensilage men det är viktigt att vara noggran och använda sunt förnuft.  ;) Under den varmare delen av året så känner man när det börjar bli varmt inne i balen - då är det bråttom för då håller det på att förstöras. Har man inte så mycket kvar kan man försöka sprida ut och torka det.
Förutom det som har nämnts ovan om utfodringshygien så är det också viktigt att den som skördar ensilaget inte tar för lågt (eller kör på det) så att det kommer med jord i balarna, då ökar risken för listeria.
Att ha ett så kortskuret och spätt ensilage som möjligt ger mindre spill vid foderhäcken och därmed bättre miljö.
En del säljer ju mindre balar ensilage som kanske kan vara ett alternativ om man inte har så många djur, men de kostar mer.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 15 aug-07 kl 17:30 »
Under den varmare delen av året så känner man när det börjar bli varmt inne i balen - då är det bråttom för då håller det på att förstöras.  

Är ensilaget varmt så har! redan mögel och jäst börjat växa.
Jag utfodrar inte sånt ensilage.

Mögel och jäst är de viktigaste mikroorganismen vid varmgång. Sporer från mögel orsakar problem med andningsvägarna. Flera mögelarter är dessutom toxinbildande, däribland Aspergillus flavus, som producerar aflatoxin.

/Rosa

Lena A

« Svar #10 skrivet: 15 aug-07 kl 17:39 »

Mvh Rosa

Just detta viktiga faktum, som jag hörde innan vi skaffade våra 2 får, gör också att jag bara ger dem hö (även om jag också har tillgång till ensilage till dem).

Tack för att du påpekade det igen, Rosa.  ;)

Beza

« Svar #11 skrivet: 16 aug-07 kl 10:57 »
Jag är också mycket tacksam för Rosas inlägg :-)

Vår hö-leverantör har gått över till ensilage, det är inte lätt att få tag i bra hö (vi har också häst) - så vi bestämde att
gå över också....

Nu blir det nog ensilage till hästen och hö till fåren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser