Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ackumulera värme från braskamin  (läst 3680 gånger)

Ebba

• Småland
Ackumulera värme från braskamin
« skrivet: 25 okt-04 kl 23:41 »
Hej,

Kom för första gången i helgen i kontakt med en produkt jag alrdrig hört talas om. Det är en slags "ackumulator" som kompletterar en braskamin och på så vis gör den mer effektiv. Tror att den ska fungera ungefär som en kakelugn och monteras mellan skorsten och braskamin.

Kanske kan detta vara en intressant lösning för någon av er.

Företaget ligger i Ås strax utanför Östersund.

http://www.greendevelopment.se

/Ebba

Carl

• Gäst
Re:Ackumulera värme från braskamin
« Svar #1 skrivet: 27 jan-07 kl 13:55 »
Hej
jag funderar p[ att bygga n[got liknande! Dock undrar jag om det finns n[gon illustration som visar hur g[ngarna ser ut i en kakel ugn?

F;r jag funderar hur denna brascken fungerar?
Eldar man tills man har f[ uppv'rmen f;r att sedan st'nga spj'llet f;r att f[ r;kgaserna att g[ ner[t?

Vill nog bygga en ack som har samma l;sning som en kakelugn dock vet jag inte hur r;gaserna r;r sig i en kakelugn!

N[gon som vet?

Bo

Det man skall tänka på
« Svar #2 skrivet: 27 jan-07 kl 14:12 »
är att det skall gå att sota ibland. Sedan är det fritt att vinkla rökgången så mycket man kan för att maximera kontaktytan mot materialet som skall magasinera värmen. Mura t ex en rökgång i meanderform som man kan öppna med en enda hög smal sotlucka i stål.

Man måste också gardera sig mot eventualiteten att det uppstår sprickor där röken läcker ut och en del gör detta genom att mura med lera för att lätt kunna plocka ner ugnen och mura upp igen.

Själv murade jag med eldfast bruk och satsar på att täta sprickor utifrån.

eka

• Värmland
Re:Ackumulera värme från braskamin
« Svar #3 skrivet: 28 jan-07 kl 22:45 »
Bo har helt rätt men bara för att svara din fråga.
Om jag minns rätt så kan den se ut så här.
En rökkanal uppåt i mitten. Du ser en sotlucka rakt upp. Där delar den sig i två kanaler på var sida som går nedåt efter sidorna. Längst ner har du en sotlucka på var sida.
Ihop igen och ut i skorstenen.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser