Jag tog två 2 metersbitar av grannen, grenarna på dessa delade jag i ca 70 bitar. satte dom i planteringskrukor med mkt blöt P-jord en gnutta rothormon i vattnet. Nu 4 veckor senare är det många rötter ur krukorna. Tänkte plantera ut dom i maj
Rothormon, vad är det ?
Jag har nu klippt av några skott/grenar och satt ser i jorden... något speciellt man ska tänka på? Det känns ganska ickeintuitivt att de bara ska ta sig.
Se till att de alltid har vatten så bör det gå bra.
Det kommer nya fläderplantor lite här och där hos mig. Misstänker att det är en nötväcka eller någon annan fågel som spritt bär. Har grävt upp ett par plantor och gett bort.
Druvflädern är nog den vanligaste busken här omkring, särskilt på platser där det avverkats skog för några år sedan. Finns precis överallt, spridda av fåglarna
Druvfläder är giftig!Jag har testat att ta sticklingar av fläder i år. Knippsade av en gren och satte i en vas hemma. Den har fått massor av rötter så lätt som bara den, jag har inte gjort något speciellt alls! Det här var mest för skojs skull... men jag kan intyga att det funkar!
Måste kolla igen. Ni menar alltså att bara bitar av själva grenen ska ner i jorden? Inga blad eller så? Jag knipsade decimeterlånga toppar längst ut på grenarna, med blad och allt, och stack ner i krukor. Det var nån vecka sedan, och alla ser ut att ha dött. En fråga till: Tror ni att jag kan göra rothormon av älggräs? Jag har inga pilar i närheten, men en himla massa älggräs.