Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläder  (läst 13762 gånger)

Quiz

Fläder
« skrivet: 12 aug-07 kl 17:12 »
Hade tänkt köpa en fläderplanta, men vilken sort är det som man kan göra saft på? Vore inte så kul att sätta fel sort och det visar sig vara den giftiga.

bushwomen

Re:Fläder
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 14:53 »
hej quiz.ett bra tips,fläder plantan går att använda till mycket,du kan använda alla delar till olika saker.du kan plocka blommorna å torka till te eller göra saft på dom.bären på hösten värmer jag upp å fryser utan socker om jag minns rätt,söta i sej själva om jag inte ljuger nu.bladen kan du göra salva på,barken å roten går åxså att använda men minns inte till vad,skulle återkomma om det senare,men har glömt,nu blev jag påmind,har inte kollat i min bok än,gör det en annan gång,minns inte vilken bok jag läste det i måste tänka,skrattar!!!lycka till hälsar bushwomen

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 11:20 »
Ja, lycka till, Bushwomen!
Enligt min erfarenhet är det svårare att ta död på en fläderbuske än att få den att överleva...

bushwomen

« Svar #3 skrivet: 23 sep-07 kl 23:24 »
i boken jag läste om fläder busken så kallades den"helig å nåt ord som låter ungefär så här,rätta mej"helbrädgar göraren",ungefär så stod det.en mycket viktig buske förr i tiden.vi kan komma på det nu å bli jätte friska av den.olika folk har sagt olika saker till mej om den under lång tid,låter så här.bladen e giftiga likaså bären.det går bara att använda blommorna å de görs the på,skrattar.ja det e ju bäst att vara försiktig,för en del örter e jätte giftiga,men absolut inte flädern!!!däremot kanske inte den går att dricka, hela busken,letar fortfarande om bladen går att dricka.men det går att göra den mest underbara salvan av den.å bären e absolut inte giftiga kan jag garantera,för jag har plockat dom i flera år å gjort saft,å hela min familj har druckit å vi har inte dött än,t.o.m.ett litet barn har druckit saften.å den e mums.har precis i dagarna tagit upp en flaska från frysen å ska ta ett glas nu,mums.m.v.h.bushwomen

sannah

• -
SV: Fläder
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 10:17 »
här finns info om fläder, fast mest hur man gör egna dekokter på det. det står om de giftiga sorterna också

http://www.shenet.se/vaxter/flader.html

gulhare

« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 09:29 »
druvfläder (med röda bär) är giftig, vad vanlig fläder "heter" vet jag inte....
men att fläderblomssaft är urgott det är jag då bombsäker på  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 12:19 »
vad vanlig fläder "heter" vet jag inte....

Äkta fläder.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

martin gustafsson

« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 21:29 »
Sambucus nigra = äkta fläder
Sambucus racemosa = druvfläder (giftig)

Wisteria

« Svar #8 skrivet: 05 mar-08 kl 10:20 »
Sambucus Nigra heter riktig fläder har jag för mig. Blommorna är samlade som i en något flat yta, på den giftiga varianten sitter blommorna lite mer runt. När man tillverkar fläderblomssaft kan man bli lite skrämd av lukten, det luktar nämligen kattpiss, men det är som det ska.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 11:04 »
Fläderblomsaft har jag aldrig gillat, men fläderbärsaft är bland det godaste som finns.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 11:41 »
Blommorna på äkta fläder är helt vita, på druvfläder mer svagt beige.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lyckero

« Svar #11 skrivet: 06 mar-08 kl 13:46 »
Hittade en intressant länk om ekologisk odling av fläder. Står bl a om några olika förädlade varianter.
http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-5D8C-4791-9094-F318D2B0AE67/78332/Flader.pdf

hustran

« Svar #12 skrivet: 07 mar-08 kl 16:27 »
Lyssnade på "naturmorgon" för ett tag sedan. Där framhölls att druvflädern inte var giftig, inte heller kråkbär. Tydligen en myt. spännande eller hur?

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 mar-08 kl 16:37 »
ganska!  :o som rysk roulette ungefär..
Vad ska man tro, när man får så olika bud..

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 07 mar-08 kl 17:02 »
Lyssnade på "naturmorgon" för ett tag sedan. Där framhölls att druvflädern inte var giftig, inte heller kråkbär. Tydligen en myt. spännande eller hur?

Enligt giftinformationscentralen räknas druvflädern, Sambucus racemosa, som mindre giftig och man kan sätta i sig rel. stora mängder och ändå bara få lindriga besvär. Kråkbär har använts till både saft och sylt länge, så där råder vål inga tvivel om att det bäret inte är giftigt.

Här är en bra sida om vilka växter och bär som räknas som giftiga, och hur giftiga de är, utarbetad i samarbete med Karolinska sjukhuset.
http://www.lindkvist.se/gift.htm#Pachira

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 07 mar-08 kl 19:05 »
Det sägs att det är fröna i druvflädern som är giftiga. Om man inte tuggar på dem, så är det inte farligt. Sägs det. Men jag har också hört varianten om jättegiftig många gånger.

snorpan

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-08 kl 10:34 »
Hade tänkt köpa en fläderplanta, men vilken sort är det som man kan göra saft på? Vore inte så kul att sätta fel sort och det visar sig vara den giftiga.

Köpa? Ta en gren i vägkanten stoppa den i jorden.

Fläder har nästan bättre rotningsegenskaper än Salix
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 12 mar-08 kl 10:58 »
Köpa? Ta en gren i vägkanten stoppa den i jorden.

Fläder har nästan bättre rotningsegenskaper än Salix
Kan man göra det nu, innan de börjat grönska?

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 12 mar-08 kl 11:45 »
Läste en artikel om fläder. Det kan vara en fördel att köpa; det beror på hur viktigt det är med bärens storlek, buskens storlek mm. Och bären på de odlade flädervarieteterna sägs mogna samtidigt. Tips: olika varieteter har olika latinska namn.

Fast enklast och billigast är väl att ta en gren förstås. Jag fick en av min syster, som hon lät stå i vatten ett tag. Sen stoppade jag ner den i jorden och hittills har den i alla fall klarat sig, men den växte inget särskilt första året. Får väl se när jag kommer till torpet i vår.

snorpan

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-08 kl 16:36 »
Kan man göra det nu, innan de börjat grönska?

Jag tog två 2 metersbitar av grannen, grenarna på dessa delade jag i ca 70 bitar. satte dom i planteringskrukor med mkt blöt P-jord en gnutta rothormon i vattnet. Nu 4 veckor senare är det många rötter ur krukorna. Tänkte plantera ut dom i maj
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser