Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläder  (läst 12787 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Fläder
« Svar #20 skrivet: 12 mar-08 kl 18:40 »
Jag tog två 2 metersbitar av grannen, grenarna på dessa delade jag i ca 70 bitar. satte dom i planteringskrukor med mkt blöt P-jord en gnutta rothormon i vattnet. Nu 4 veckor senare är det många rötter ur krukorna. Tänkte plantera ut dom i maj
Rothormon, vad är det :-[?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fläder
« Svar #21 skrivet: 13 mar-08 kl 10:26 »
Om ni ska bryta flädergrenar kolla med ägaren först (eller gör det så ingen märker det). Det är ju inte tillåtet att bryta grenar från träd och buskar. Kan inte tänka mig att det skulle vara kinkigt dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

snorpan

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Fläder
« Svar #22 skrivet: 13 mar-08 kl 14:30 »
Rothormon, vad är det :-[?

Hormon som stimulerar rotbildning på ex sticklingar. Man kan göra egen enkelt genom att klippa små bitar av ex Pil och låta detta stå i vatten och dra.
Annars finns det att köpa i pulverform, gel och för att blanda i vatten.
Av ex Head and Nature i Tyskland som är billiga och har låg fraktavgift.
Många i Sverige har slutat att sälja rothormon tyvärr.

Det är helt oslagbart att använda rothormon, sticklingarna bildar första anlaget till rötter första dygnen och det verkligen sprutar rötter ur krukan efter någon vecka eller två. Av dem ca 70 sticklingarna jag tog på flädern är det bara en som inte tog sig.
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Fläder
« Svar #23 skrivet: 13 mar-08 kl 16:51 »
Då skall jag banne mig hitta det.

Fast bara en fråga till; Finns det några nackdelar ur ekologisk synpunkt att använda rothormon?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Fläder
« Svar #24 skrivet: 27 jun-14 kl 19:53 »
Jag har nu klippt av några skott/grenar och satt ser i jorden... något speciellt man ska tänka på? Det känns ganska ickeintuitivt att de bara ska ta sig.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläder
« Svar #25 skrivet: 28 jun-14 kl 16:59 »
Tar man årsskott, och som alltid sätter dem i kanten på en kruka med sandig jord, ev en påse med hål i över, för att minska avdunstningen, så är det inga problem

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fläder
« Svar #26 skrivet: 28 jun-14 kl 19:55 »
Man kan gärna ställa krukan ute när det är så här grått och regnigt. Temperaturen blir lagom och den höga luftfuktigheten gör gott.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Fläder
« Svar #27 skrivet: 29 jun-14 kl 13:33 »
Jag har nu klippt av några skott/grenar och satt ser i jorden... något speciellt man ska tänka på? Det känns ganska ickeintuitivt att de bara ska ta sig.

Se till att de alltid har vatten så bör det gå bra.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Fläder
« Svar #28 skrivet: 03 jul-14 kl 13:10 »
Se till att de alltid har vatten så bör det gå bra.

Det var som tusan... massa små rötter (knoppar liksom) har kommit!

Hur vanligt är det att man kan göra såhär med träd/växter?


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläder
« Svar #29 skrivet: 03 jul-14 kl 14:04 »
Det går ju att ta sticklingar från alla fleråriga växter (inklusive t ex tomat och chili), men endel kräver tillskott av rotningshormon eller andra speciella omständigheter för att det skall fungera i praktiken

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Fläder
« Svar #30 skrivet: 03 jul-14 kl 14:16 »
Det kommer nya fläderplantor lite här och där hos mig. Misstänker att det är en nötväcka eller någon annan fågel som spritt bär. Har grävt upp ett par plantor och gett bort.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fläder
« Svar #31 skrivet: 03 jul-14 kl 19:20 »
Det kommer nya fläderplantor lite här och där hos mig. Misstänker att det är en nötväcka eller någon annan fågel som spritt bär. Har grävt upp ett par plantor och gett bort.
Druvflädern är nog den vanligaste busken här omkring, särskilt på platser där det avverkats skog för några år sedan. Finns precis överallt, spridda av fåglarna

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fläder
« Svar #32 skrivet: 04 jul-14 kl 00:17 »
Druvflädern är nog den vanligaste busken här omkring, särskilt på platser där det avverkats skog för några år sedan. Finns precis överallt, spridda av fåglarna

Är det den som är giftig?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Fläder
« Svar #33 skrivet: 04 jul-14 kl 00:30 »
Druvfläder är giftig!
Jag har testat att ta sticklingar av fläder i år. Knippsade av en gren och satte i en vas hemma. Den har fått massor av rötter så lätt som bara den, jag har inte gjort något speciellt alls! Det här var mest för skojs skull... men jag kan intyga att det funkar!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläder
« Svar #34 skrivet: 04 jul-14 kl 04:26 »
Druvfläder är giftig!
Jag har testat att ta sticklingar av fläder i år. Knippsade av en gren och satte i en vas hemma. Den har fått massor av rötter så lätt som bara den, jag har inte gjort något speciellt alls! Det här var mest för skojs skull... men jag kan intyga att det funkar!


Så enkelt är det inte! Alla Sambucus arter har giftiga gröna delar (blad stam), även Sambucus nigra (man skall alltså bara ta blommorna inte stambitar!). När det gäller druvfläder, så är kärnorna (blad, blommor och stam) giftiga, men det går utmärkt att göra t ex saft på bären om man bara filtrerar bort kärnorna

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/ekologiskt-lantbruk/Flader.pdf
http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Sambucus+racemosa

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Fläder
« Svar #35 skrivet: 06 jul-14 kl 00:03 »
Nej jag vet det, men är de det minsta gröna så innehåller de ett förstadium till blåsyra, och det kanske inte är så piggt att få i sig så därför kan det väl vara bra att undvika, och ja, det gäller även blad och stam av äkta fläder, men det är ju lättare att undvika att äta!

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Fläder
« Svar #36 skrivet: 06 jul-14 kl 12:15 »
Måste kolla igen. Ni menar alltså att bara bitar av själva grenen ska ner i jorden? Inga blad eller så? Jag knipsade decimeterlånga toppar längst ut på grenarna, med blad och allt, och stack ner i krukor. Det var nån vecka sedan, och alla ser ut att ha dött.  :-\

En fråga till: Tror ni att jag kan göra rothormon av älggräs? Jag har inga pilar i närheten, men en himla massa älggräs.

evamarta@live.se
0767-933525

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fläder
« Svar #37 skrivet: 06 jul-14 kl 12:27 »
Måste kolla igen. Ni menar alltså att bara bitar av själva grenen ska ner i jorden? Inga blad eller så? Jag knipsade decimeterlånga toppar längst ut på grenarna, med blad och allt, och stack ner i krukor. Det var nån vecka sedan, och alla ser ut att ha dött.  :-\

En fråga till: Tror ni att jag kan göra rothormon av älggräs? Jag har inga pilar i närheten, men en himla massa älggräs.
Det viktiga är att det inte torkar ut, om det gör det kommer sticklingen att dö. Den har ju inga rötter än, så dess förmåga att suga vatten är begränsad. Ställer man den i solen finns det ingen chans att den skall kunna suga så mycket vatten som den behöver och då torkar den snabbt. Ställ den alltså i skuggan och sätt gärna en genomskinlig plastpåse över krukan för att skapa en fuktig atmosfär. Professionella sticklingsförökare har dessutom ofta ett system för att spruta vattenånga över sticklingen med jämna mellanrum så den aldrig torkar ut.

Nej, älggräs tror jag inte fungerar, det finns speciella ämnen i pil som gör den lämplig. Men till fläder behövs det inte, den rotar sig lätt nog ändå.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fläder
« Svar #38 skrivet: 06 jul-14 kl 18:45 »
Måste kolla igen. Ni menar alltså att bara bitar av själva grenen ska ner i jorden? Inga blad eller så? Jag knipsade decimeterlånga toppar längst ut på grenarna, med blad och allt, och stack ner i krukor. Det var nån vecka sedan, och alla ser ut att ha dött.  :-\

En fråga till: Tror ni att jag kan göra rothormon av älggräs? Jag har inga pilar i närheten, men en himla massa älggräs.

Sen kanske du inte bara ska ta det längst ut på grenarna utan ta där det har börjat förveda sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Fläder
« Svar #39 skrivet: 06 jul-14 kl 21:56 »
Aha! Skugga, såklart.

Och så ska jag prova de mer förvedade delarna.

Det där med älggräs vet jag inte var jag fick ifrån. Jag tänkte att det hörde ihop med pil, på något sätt. Gör det ju inte.  ::)
I bästa fall tänkte jag på vide. (Annars tänkte jag kanske inte alls...)
evamarta@live.se
0767-933525


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser