Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blom flugor eller  (läst 20304 gånger)

Archibald

Re:Blom flugor eller
« Svar #20 skrivet: 08 okt-05 kl 10:14 »
Hur har det gått?

yvonne o

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 okt-05 kl 17:29 »
Hej
Glömde täcka hålen inatt men det går jättebra med skålen. Får nog göra en ny omgång för det finns många fd flugor där. Men iallafall är det inte så irriterande längre utan man kan börja irritera sig på andra saker. Tex varför ingen ville följa med mig och titta på hönsutställning idag.
Ha det
Freja

Vitis

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 12 okt-05 kl 13:04 »
Många tips och ideer i denna tråd men för att sammanfatta det lite :

Blomflugor : ser ut som 1cm långa getingar, står ofta helt stilla i luften och finns nog mest ute. Ett viktigt nyttodjur som käkar upp massor av olika skadeinsekter i trädgården.

Blomfluga

Sorgmyggor : pyttesmå myggor som älskar fuktig blomjord och förökar sig i mängder om man vattnar sina krukväxter för mycket. Gör ingen större skada, mygglarverna kan evt. knapra lite på växtens rötter men gör sällan nån större skada. Se till att inte vattna för mycket och försök hålla jordytan lite torr.

Sorgmygga

Bananfluga/ättiksfluga : den som finns kring övermogen frukt och i köksavloppet. Den sprider ättiksyrebakterier där den landar för att påskynda nedbrytningen och skapa en lämplig miljö för sina larver. Dvs. den gör skada genom att minska hållbarheten på frukt.

Fällor görs med antingen en skvätt rödvin, öl eller saft+vinäger och så en liten droppe diskmedel. Det är framförallt doften av vinäger/surt vin som lockar. Även en hel del sorgmyggor går f.ö. i denna fälla.

Bananfluga

yvonne o

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 okt-05 kl 18:47 »
Då var det nog bananflugor jag hade. De gick i skålen allihop. Så det fungerar verkligen bra.
Freja

hönstanten

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 okt-05 kl 16:02 »
Mitt tips är att hälla lite ketchup i en burk på kvällen. Nästa morgon är alla flugor där! Då är det bara att sätta på locket och ta ut dom! ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 14 feb-06 kl 15:05 »
Som ovanstående har skrivit är Vinäger oftast lösningen på småflugor som banan och blomflugor men även mygg osv..

Detta receptet fick jag av Anticimex förra sommaren när hela kökstaket var svart av blomflugor. Det var förresten säsong för det förra sommaren, hela sverige har haft samma problem.

2 delar Vinäger
1 del diskmedel
1 del matolja

Häll det i burkar eller glas och ställ ut dem där flugorna håller till.
MYCKET effektivt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

guleböj

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 mar-06 kl 11:10 »
Hejj på er..jag är ny här å läste om era flugproblem.. :) Jag har ett hett tips som funkar å banan-flugorna kommer aldrig mer tillbaka.

Vi hade dom i hela källaren,värsta invasionen..Ett tips jag fått från en gammal dam jag jobbat med:

Ta en gul skål,blanda hälften vatten hälften ättika elt något som luktar surt,vinäger etc...sätt 2-3 droppar diskmedel,man förstör ytspänningen å flugorna drunknar..sen e de bara å ställa ut små gula pyttsar där det e mest flugor..

alla sätt är bra,även dom dåliga :D

En glad å banan-fluge fri påsk önskar jag er alla.
Mvh Sara 24 Luleå

Suorja

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 maj-06 kl 18:48 »
näe.. vinäger funkar inte för mig..

bästa sättet är snus. lös snus blandat i vattnet..

lappen81

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 maj-06 kl 14:33 »
Hej vad är det här för sorter?

Den övre ser ut att vara en bananfluga, den undre har jag ingen aning och det är den jag har flest av, många är i fönstret även om jag inte har några blommor där.

kökshäxan

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 jul-06 kl 18:22 »
ser att min gamla tråd fortfarande lever... men flugorna dem har jag då allt utrotat ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser