Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp  (läst 2988 gånger)

camizz

• Djur camilla
hjälp
« skrivet: 10 aug-07 kl 12:43 »
hej har en shettis på 16 som har fång nu har han stått inne men smärtstillande från och till i 8 v men blir inte mycket bätte. vissa dagar är jätte bra andra åt h*lvete.  :-\ nu har vet. bestämt att de ska bli slakt, finns det verkligen inget att göra åt fånf???  :'(
vill ha många hönor

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Re:hjälp
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 14:25 »
Hur har du gått tillväga vid/under/efter  insjuknandet?
Box/strö osv??
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 14:25 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 14:41 »
Jag tycker det lite själviskt att behålla en fångponny vid liv som vet. har dömt ut.

Inget personligt eller otrevligt, det är bara vad jag tycker.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 11 aug-07 kl 01:08 »
Tar de inte smärtstillande så är det enda rätta att avliva dem. Tyvärr.

Sedan vill jag slå ett slag för att det absolut inte behöver vara okunskap som gör att en häst får fång. Vissa hästar är till sin konstitution och genetik mer benägna att få fång (insulinresistenta etc), andra fång beror på förgiftning (ätit ngt giftigt), belastning, medicinering, förlossning samt den vanliga foderfången.
Jag har sett flera fall där ett antal hästar har samma "yttre" utgångsläge men bara en specifik individ drabbas.
Jag tycker generellt att fokt är lite snabba med att döma ut fång som enbart en okunnighetssjukdom. :-\
« Senast ändrad: 11 aug-07 kl 01:09 av Sar »

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 11 aug-07 kl 09:22 »
Det jag mest tänkte på var eftersom hon skrev från och till med smärtstillande :-\
Jag fick ge mina butta i 14 dagar,och var de oömma så var faran över.Nu blev de det tack å lov....Men jag är kluven ifrågan om avlivning... Okej om det visar sig vara rotation av hovbenet och det är utom räckhåll för ett drägligt leverne då är det inga tvivel om att hästen bör avlivas men om man verkligen inte gjort allt.För 16år är ju igentligen ingen ålder på en ponny....
Du får det svar du förtjänar.

camizz

• Djur camilla
« Svar #5 skrivet: 12 aug-07 kl 17:06 »
ja vill bara säga så här.
Smärtstillande från å till = det var i tio dagar sedan skulle ja avvakta han var bra ett par dag sedan kom det tillbaka smärtstillande 10 dagar osv. detta är VET:s bestämelser.

Okunnskap: japp helt klart men eftersom ja har haft hästen i2 ½ månad å han Innan inter hade koll alls så har han fått fång, ja har hållt på med hästar i 20 år så ja vet vad fång är osv. vill bara veta om man kan bota det för det finns MYCKET olika saker folk säger.

Kollade ett progrwam om fånf på ko för ett tag sedan där finns medicin att ge som dom blir bra. Tänkte de kanske fanns de för häst med.

Tack för alla svar.!!  ::)
vill ha många hönor

Elo

« Svar #6 skrivet: 23 aug-07 kl 22:12 »
Fång kan botas genom att ge hästen naturliga levnadsförhållanden. Gå in på några av de många hovvårds-sajter som finns och uppdatera dina hästkunskaper!!! Lycka till med din häst!

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 18:35 »
Du har helt rätt i det du säger, absolut.
Det som jag vill få fram är den stora ökningen av fång som skett och att det till stor del beror på okunskap.
Förr lärde man sig hästhållning från barnsben idag skaffar familjer som aldrig sett häst på nära håll sig hästar. Vilket enligt min mening inte är ett lika bra utgångsläge för hästen. Och visst lär man sig hur olika hästar reagerar och hur fodret inverkar men det kostar några hästar på vägen.

Men som sagt du har helt rätt i det du skriver Sar

Du har också helt rätt i det du skriver. Men jag måste bara få tillägga att man faktiskt kan se till att skaffa sig kunskaper när man skafar häst.  Eller.. "kan" kanske var ett klent uttryck, det är ens förbannade skyldighet! Men jag kan inte generellt säga att man är körd som hästägare för att man inte hållit på sen barndom. Jagvet en familj som stolt hävdar att de hållit på i generationer, men deras kunskap tycks  ehh.. Vad ska man säga, de har sällan sina hästar mer än ett par år innan de måste ta bort dem :-\ Så det gäller även att ha rätt inställning till kunskap! Vi (min mor ohc jag) skaffade häst efter att ha hållit på ett par år, och trots vår då ringa erfarenhet har det gått aldeles utmärkt. Hästen har vi kvar, hon är 27 år, och har gett oss en underbar avkomma! Är man öppen för att lära, och ta hjälp med sådant man själv inte kan så är det nog inte så stor fara. Problemet är de som absolut vill vara "proffs" från början, och därmed vägrar lära..

PS. Ursäkta att jag gled ifrån ämnet. Fång hör till det jag inte har personlig erfarenhet av, med det var en lång tråd igång om det i våras/somras. Läs den!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 20:26 »
Du har helt rätt i det du säger, absolut.
Det som jag vill få fram är den stora ökningen av fång som skett och att det till stor del beror på okunskap.

Frågan är väl hur stor ökning som egentligen skett? Jag tror visst fångfallen ökat, men jag tror också att Internet bidrar till att man hör talas om dem mer än tidigare och att det diskuteras mer. (Vilket självklart är bra!) Jag tror också nätet ökat medvetandet och kunskapen om fång och andra sjukdomar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-07 kl 12:44 »
Det du skall göra är att ta dit hovslagaren och be honom verka ner hovarna så mycket det går,sen skall hästen inte stå inne utan gå någonstans där det antingen är väldigt magert gräs tex en skogshage eller en välklippt gräsmatta.
Nu gäller det naturligtvis att det inte har gått för långt med fången.

Har du fått något för inflamationen av vet?

Om du får hästen frisk så tänk på att en häst som en gång fått fång lätt får det igen,så se altid till att ha korta hovar på den.

Hoppas det går bra
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 19 sep-07 kl 09:06 »
Hur har det gått med din fånghäst ???
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

camizz

• Djur camilla
« Svar #11 skrivet: 19 sep-07 kl 18:55 »
Ja du.... för några veckor sedan skulle han slaktas, men nu går han ute sedan ett par veckor . Frisk som en nöt kärna!
Gav han HOMOPATMEDICIN! fina grejer det!!!!!
vill ha många hönor

Körven

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 20 sep-07 kl 10:11 »
Ja du.... för några veckor sedan skulle han slaktas, men nu går han ute sedan ett par veckor . Frisk som en nöt kärna!
Undrens tid är inte förbi...........Märkligt att vetrinärer inte får lära sig något på sin långa utbildning.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 20 sep-07 kl 10:25 »
Undrens tid är inte förbi...........Märkligt att vetrinärer inte får lära sig något på sin långa utbildning.

Körven

Äsch, det får de väl visst!  >:(
Men även veterinärer är människor - en del är bättre och en del sämre på det de gör. Det finns de som är intresserade av homeopati och använder det i sin praktik, och de som inte gör det.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 23:08 »

Vilken då? Vågar du ha honom på bete så snart efter ett fånganfall?

Adnil

• Gäst
SV: hjälp
« Svar #15 skrivet: 22 maj-09 kl 17:57 »
Hej.

Min häst har precis fått fång. Han har gått på lösdrift sen ett års ålder. Alltid haft fri tillgång på hösilage/hö och nu gräs. Han är nu fyra. Anledningen till att han har fått Fång tror jag är att han har varit så stressad sen vi kom till det nya stallet. Varit på ständig vakt med att valla & vakta de två ston han har haft som sällskap. Sedan har flocken inte varit så stor heller pgr av att två hästar har avlivats av andra orsaker. Mycket har altså hänt på kort tid. Nu finns tre valacker där oxå och passningen av det sto som nu går där och brunstar har ju inte avtagit precis. Så hans mage har inte varit så bra. Sen var jag tvungen att avmaska honom innan byte till sommarhagen (Han hade för mycket mask med koll av kolla masken) Sen byte av hage det blev för mycket för hans mage. Vet ej hur hans framtid ser ut men tarmbakterier (Mjölksyre) & loppfrö ska han få året om. Så min rekomendation är att hålla koll på hästens mage och inte avmaska (om man måste) för tätt inpå betesbyte eller utan tillsättning av magbakterier & loppfrö.

Smärtstillande = Butta är starkast för magen tydligen, så jag bad om en annan sort. Vi fick då Fenadyn. Sedan finns det Metacam oxå men det hade sämre efekt på fång enligt vet. (Inte säker på stavning) Men ett sanningens ord så här i efterhand. Håll koll på magen (Året om) alltid tarmbakterier & loppfrön året om och inga hastiga foderbyten. Så är risken mindre för den här hämska sjukdommen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
SV: hjälp
« Svar #16 skrivet: 22 maj-09 kl 18:22 »
När det gäller bakterier som är bra för magen är vanligt bakjäst ett billigt och mkt bra medel för att hålla hästmagen i schack. Har just börjat ge min åring nu i och med inbetningen inför betessläppet.

Jag lider med dig att din häst har fått fång, man får aldrig samma förhållande till gräs efter det.... En ständig "fångest" är vad det är! :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 1 användare
KajsaAnka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser