Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninskinn  (läst 11108 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:kaninskinn
« Svar #20 skrivet: 05 apr-07 kl 15:55 »
Man låter det torka tills det blir halvtorrt väl? Och gnuggar det sen tills det är helt torrt och fingrarna blör! Jag känner ingen som medans dom håller på säger, åh vad roligt att garva skinn! :) Utan det är gnet och gnöl, tills skinnet är klart och stolheten gör att man glömmer sina ömma, skavsåriga fingrar.

Ungefär..i alla skinnböcker står det att man skall vänta tills skinnet är halvtorrt innan man börjar garva, men det står inte hur j-vla jobbigt det är ;)

Själv har jag bara garvat 1 helt och 1 skinbit, skinbiten blev mjuk och bra men det stora skinnet orkade jag inte mer efter 3 timmars gnidande, hade inge bra å gnida det emot heller så det e halvhårt, det går att vika men är inte mjukt  ;D
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 16:11 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sube

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 05 apr-07 kl 20:18 »
Låter inte som något man vill ge sig på... Alun badet känns lättare, eller?
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

bushwomen

« Svar #22 skrivet: 06 apr-07 kl 08:28 »
ok hej sube!!!hur gör jag med "alun"då???kan du vara snäll att berätt,tack hälsar bushwomen,,,,,när jag gick på en fiskskinns garvnings kurs fick jag veta att nån gubbe nånstans i sverige säljer en grej att sätta upp på ett träd som en kan dra fiskskinnen på för att mjukgöra skinnen,kan det möjligen fungera också på kaninskinnet kanske på alla skinn?????

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 07 apr-07 kl 09:15 »
  Alun använder man i badet som skinnet ligger i, mjukgörningen kommer man inte undan ändå ;)
 Numera fettar jag in mina skinn med pälsfett (köpt på skinnberederi) men jag har även använt olivolja och ägg.
 När skinnet är halvtorrt penslar jag på fettet och sen är det bara att jobba järnet :)
 Jag har använt stolsryggar och en sån där spalje som brukar avgränsa rum, mitt trappräcke av fyrkantiga spjälor är kanon. Och däremellan jobbar man med tummar och pekfingrar och drar mindre stycken i taget. Skinnet börjar bli klart när det blir vitt och torrt när man drar i en bit.
 Det är jobbigt men kul! Kaninskinnen är så lagom att kunna bära med sig här och var och jobba med lite då och då, fårskinnen är mycket otympligare.
                                 Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 09:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fjällan

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 25 apr-07 kl 22:46 »
hej
 jag har garvat så som elisa beskrivit tidigare, med alun och sen mjukgjort med äggula och olivolja, men fy f-n va jobbigt, något har blivit bra men dom flesta har jag gjort om flera gånger tills jag bestämmer mig för att sälja råa eller lämna in dom nånstans, men envis som jag är försöker jag snart igen, har 6st halvhårda pappriga ligger i köket och grinar åt mig.jag VILL kunna.men vet inte var felet ligger, det känns mjukt och torrt på kvällen och får hänga framme till morgonen, då är det hårt.... vad göra? ett råd om ni har

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 01 maj-07 kl 20:09 »
...det känns mjukt och torrt på kvällen och får hänga framme till morgonen, då är det hårt.... vad göra? ett råd om ni har

Det är antagligen inte helt torrt! Det är när det allra sista torkar som skinnet blir hårt, om du inte fortsätter mjukgöra. Prova också att fetta in en extra gång.

Om du vill fortsätta med skinnet dagen efter så rulla ihop det och lägg svalt så det inte torkar färdigt under natten.

Jag har också ett gäng "pappriga" skinn liggande, fast jag har gömt dem i en skrubb  :P
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 03 maj-07 kl 21:11 »
Ah, tipset om plastpåsen när man är trött var bra. Det hänger en alldeles sämskskinnsmjuk fäll på vävstolen nu som jag gnidit på i två dagar. Fick slänga två innan, som jag i ilskan tog i för hårt och rev sönder  :-[ Stolsryggen tycker jag inte om riktigt. Kaniner är ju lite kutryggiga och man kommer inte åt på mitten med stolen. Det rick mkt. bättre att vika skinnet med pälsen inåt och gnugga ungefär som man gör med en fläck när man tvättar.

Ah, det här var skoj!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 31 maj-07 kl 01:04 »
Öhum, konkurrentfråga kanske. Men, vad tar ni för era färdiga skinn?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 01 jun-07 kl 23:38 »
Öhum, konkurrentfråga kanske. Men, vad tar ni för era färdiga skinn?

Hmmm, blir ofta kompispris  :P

På "riktigt" tar jag från 150 för maskinberedda och upp till 400 för handberedda. Priset varierar ju också med storlek, färg och pälsens tjocklek.

Vad gör ni med alla halvbra skinn? Jag har en hel hoper "övningsskinn" som ligger och skräpar. Jag vill hitta på något med dem  :)
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #29 skrivet: 02 jun-07 kl 01:01 »
Hm, ja får nog tänka om lite. Synd att alla bor hit och dit så man inte kan jämföra resultaten.

"Övningsskinn" sydde jag efter modellen kaffepåse för typ 100 år sedan.  Små detaljer, kantningar......tja, går ju att sitta på med :)

Rosendalen

« Svar #30 skrivet: 30 jun-07 kl 17:43 »
Hej alle

Altså: När man garver kaninskinn lägger man det först i vatten - hur länge? Og sen kommer man fett på - og straks etter börjer man at gnugga osv. ? Jeg kan ikke få tak i den bok av Rahmer just nu, og jeg har svårt at hitte en hel recept...! Finder bare små bitar av info :)

Men er dette rigtigt?

Hilsen dansken i det svenske
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 30 jun-07 kl 21:24 »
Det skall ligga i alun och salt vatten i 2-3 dagar.
Sen kan du skrapa av hinnorna, efter det låter du det torka några timmar upp till ett dygn med vetemjöl på köttsidan. Skaka av och börja gnid in det i fett. Är skinnet för torrt är det bra att fukta köttsidan med en blomspruta först.
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 21:24 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kloviltets

• Västerbotten
SV: Re:kaninskinn
« Svar #32 skrivet: 26 dec-12 kl 14:59 »
Jag har hört att kaninskinn är sköra, att man förr skar dom i remsor och vävde med dom för bättre hållbarhet.

Vad är er erfarenhet? Kan man inte använda hela skinn att göra saker av?

Hej
Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag skulle vilja veta hur man gör för att väva med kaninskin/päls?

Får man päls på båda sidorna at fällen eller inte?

Vore tacksam om det är någon som vet och kan dela med sig

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: kaninskinn
« Svar #33 skrivet: 02 jan-13 kl 17:33 »
Lotta Rahme skriver om det i ett litet häfte från Bäckedals folkhögskola. Lånade den på Uppsala stadsbibliotek så den går att få tag på :)

Har för mig att bitarna tvinnades och sen vävdes, därav päls på bägge sidor. Annars borde man inte få det.

Gick åt en massa kaninskinn i alla fall.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Kloviltets

• Västerbotten
SV: kaninskinn
« Svar #34 skrivet: 02 jan-13 kl 22:28 »
Lotta Rahme skriver om det i ett litet häfte från Bäckedals folkhögskola. Lånade den på Uppsala stadsbibliotek så den går att få tag på :)

Har för mig att bitarna tvinnades och sen vävdes, därav päls på bägge sidor. Annars borde man inte få det.

Gick åt en massa kaninskinn i alla fall.

Tack för svaret
Då ska jag försöka få fram häftet  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser