Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyponsoppa på riktiga nypon  (läst 3530 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
nyponsoppa på riktiga nypon
« skrivet: 07 aug-07 kl 14:36 »
nu har jag äntligen fått tummen ur och tar tillvara på så mkt som möjligt av vad våran trädgård har att ge. Har gjort en ny Höstsköd med vintersallad, mer lök och rädiskor. men jag kom att tänka på våran ros häck som är fylld av nypon nu. det är vresrosor jag har läst att de fungerar bra till nyponsoppa och the, men när ska man plocka dom ?? när de är mogna eller ska man plocka dom tidigare och låta de mogna inne ? hur vet jag när de är mogna, de är röda
nu, men stenhårda...... ska de mjukna när de är mogna ?
recept på nyponsoppa, te och andra tips motages tacksamt.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

vixol

  • Inlägg: 29
    • Finland
Re:nyponsoppa på riktiga nypon
« Svar #1 skrivet: 11 aug-07 kl 20:28 »
Min mamma brukar görs så att hon plockar dem när det är knallorangea. Sedan skär man av skröfset men rensar inte innehållet. Därefter måste man torka dem, hon brukar göra det i ugnen på låg värme och med luckan på glänt. Sedan förvarade hon dem i tusen år i stora glasburkar till hon skulle göra nyponsoppa. När man vuxit upp med "riktig" nyponsoppa blir köpesoppa ganska ointressant, men om man är uppvuxen på köpesoppa är jag tveksam till om man kommer gilla hemgjord...
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:nyponsoppa på riktiga nypon
« Svar #2 skrivet: 11 aug-07 kl 20:59 »
Som jag minns det så behöver man inte torka dom, jag har för mig att farmor kokade nyponen, passerade, och frös in dom.
Det kanske blir olika smak vid olika tillvägagångssätt men det är ju hur man är van.
Och det är helt klart mest energi-ekonomiskt att torka dom på eftervärmen i ugnen jämfört att ha dom liggandes i frysen hela vintern.  :P
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 6 användare (2 dolda)
Marit Hichens, alternaiv, Stengrim, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser