Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skurning....  (läst 1621 gånger)

Cordula

• Närke
Skurning....
« skrivet: 06 aug-07 kl 20:45 »
Mina höns verkar ha fått kvalster, i alla fall stämmer symptomerna och jag vill nu gärna behandla de och se till att kvalsterna försvinner ur stallet. Hur gör man bäst? Vilket medel finns att köpa och kan rekommenderas? Finns något förebyggande? Hörde någon gång att man ska kalka stallet- men vilken slags kalk tar man då? Hur gör ni?

johe71

Re:Kvalster
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 21:39 »
Statens vetrinärmedicinska anstalt har en sida om röda hönskvalster
http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/

Där finns en enkel kvalsterfälla som man kan använda för att testa om man har röda hönskvalster, tejpa wellpapp runt sittpinnarna på ett par ställen, vänta en dag eller två... kolla om fällorna är fulla med kvalster.

Enligt SVA finns det inga godkända bekämpningsmedel som man får använda när det finns höns i lokalen, dock så finns det tydligen ett (ej namngivet på sidan vad jag kan se) som får användas när lokalen är tom.

De röda hönskvalstrena gömmer sig under dagen i springor, skrymsel etc... så om man låter hönsen gå ut som vanligt på dagen och inte släpper in dem så kommer nästa alla kvalster att vara kvar inne i hönshuset. Kan man sedan ordna med ett annat boende ett par dagar så går det utmärkt att bekämpa dem...

Enligt uppgift som jag läst i någon hönsbok så kan röda hönskvalster överleva flera månder utan höns o närheten, så är det ett rejält angrepp så behövs det nog utrymmning+bekämpning

följande är slutklämmen på sva-sidan
Citera
Vid kraftiga kvalsterangrepp under pågående äggproduktion eller i en hobbyflock måste antalet kvalster reduceras omgående av djurskyddsskäl. Detta kan åstadkommas genom noggrann rengöring i kombination med till exempel kalkning, dammsugning och tvättning med detergent (såpa eller diskmedel). Målning av väggar och golv kan ha viss effekt.

Cordula

• Närke
Re:Kvalster
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 20:56 »
Som första hjälp blandade jag ättika (12%) med diskmedel och vatten och fördelade det med hjälp av sprutflaska i stallet. Alle kvalter som jag såg slutade röra på sig, de tycker väl inte om ättika.
Sedan har jag rymt ut stallet och kalkade det. Kieselgur är beställt, den kommer väl om några dagar. Sedan får vi se hur det har blivit, hoppas att det löser sig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser