Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackans sår läker inte  (läst 5280 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Tackans sår läker inte
« skrivet: 03 aug-07 kl 22:18 »
I år anlitade vi en proffesionell fårklippare som dessvärre verkade jobba på ackord. Flera av våra gutetackor fick jack och sår. Det har nu gått ca en månad sedan det hände. De tre tackorna som fick svårast med sår har fått penicilin och sedan skrev vet. ut Socatylpasta för att smörja såren med. Två av tackorna har det hjälpt bra på, men den tredje är det problem med. Hennes sår sitter så att hon lätt kan klia bort salvan och sårskorpan med hornet. Vad sjutton gör man för att stoppa det? Såret sitter liksom på hennes skuldra och det är svårt att sätta något skyddande bandage över. Hon skulle lätt få bort även det med hornet.. Någon som varit med om liknande och hittat någon lösning ???
/Mia
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Tackans sår läker inte
« Svar #1 skrivet: 04 aug-07 kl 17:40 »
jag brukar stryka på vanlig trätjära om det är sår som inte vill läka på sommare o det är mycket flugor..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

« Svar #2 skrivet: 04 aug-07 kl 19:00 »
Det kliar när det läker. Antingen får du försöka ta bort klådan eller hindra tackan från att skrubba sig med hornet. Det senare är nog lättast. Försök att göra en halskrage som hindrar henne att böja på halsen. Ett dräneringsrör i plast kanske är rätt material. Skär upp det och sätt ihop det om halsen. Det borde inte hindra henne från att beta men väl att böja på halsen. Det kan även ha en avledande funktion så att hon inte tänker lika mycket på klådan.
Ett annat sätt är att sätta något på hornspetsen som mildrar effekten men det är nog svårare.

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 aug-07 kl 18:18 »
Tack för tipsen. Jag ska försöka konstruera en krage till henne. Funderar på att testa med trätjära också. Det stod på burken att det kan ge irritationer i samband med hudkontakt på människor. Men det kanske är annorlunda på får? Det är i alla fall samma slags tjära man kan använda på hästhovar och vid klövvård så den borde vara okej.

/Mia
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Henning

« Svar #4 skrivet: 06 aug-07 kl 19:44 »
Trätjära har lite bakteriedödande effekt och flugorna gillar det inte. Du ska dock akta dig för att att smeta trätjära i ett öppet sår. Då kan såräkningen försämras i stället. Har det blivit en rejäl sårskorpa kan du stryka på ett tunt lager.

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 07 aug-07 kl 08:45 »
Jag brukar ha en spray som heter Tarplaster och spraya på både då det uppstår klippskador och vid andra sår. På baggarnas huvuden kan det bli sår som flugorna gillar men då sprayar jag där, ibland upprepade gånger och då brukar det läka. Det är tjära kombinerat med sårplåster så det både stöter bort flugorna och skyddar såret.

Om flugorna är för besvärliga så kan man ju även hälla på lite Flytix i närheten av såret för att skydda fåret från flugorna. Det är kanske inte så alternativt men har man problem med flugor så måste man se upp för det är inte kul när de lägger larver i såret som äter sig in i köttet. Har varit med om det en gång och det var inte kul  :(

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 17:50 »
Var köper man tarplaster? Vad innehåller den?

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 07 aug-07 kl 20:57 »
Jag tror den brukar finnas på Granngården och hos andra lantbruks/hästaffärer, kostar runt en hundring men är dryg och värd var enda krona! Vid lite större sår så sprayar man flera gånger efter varandra på 10-20 cm avståd, bara det får torka lite emellan.

Om man går in på Kruuses hemsida: http://www.kruuse.com/asp/index.asp?act=setSite&site_id=3
och söker på ordet sårplast så hittar man den där; en vit sprayburk med lila triangel på. Så här står det om den:

Produkter:  Häst:  Förband:  Sårbehandling:  Spray
Karex sårplast m/tjära 200ml
161020
Specifikationer:
Steril sårplast med tillsats av tjära. Ger en transparent skyddande film som är vattenavstötande, förhindrar flugangrepp. Miljövänlig, innehåller ej CFC.

Hittade detta uttalande på Bukefalos forum när jag sökte på Tarplaster:
"Tar Plaster här oxå! Borde finnas i ALLAS medecin skåp - är ovärderligt enligt mig!" :) Kunde inte sagt det bättre själv!

Rådjursöga

« Svar #8 skrivet: 08 aug-07 kl 21:01 »
Var köper man tarplaster? Vad innehåller den?

Vet säkert att det finns att köpa på Granngården och Nordpost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 4 användare
matildisen, Numera, Hans Hultén, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser