Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alpacka pris?  (läst 18594 gånger)

bonus

• Gäst
alpacka pris?
« skrivet: 02 aug-07 kl 01:19 »
pratade med en alpacka uppfödare för ca 1 år sedan som hävdade att stona kostade mellan 80-100 tusen och hingstarna mellan 50-60, valackerna billigare ....
är det här fantasipriser eller kostar de verkligen så här?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:alpacka pris?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 22:30 »
Det där är nog rena fantasipriser.
De annonser jag har sett så ligger dom mellan 5000-20000 kr.

Här är ett exempel. ;)
http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=36364
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 23:16 »
Priserna häröver skiljer sig enormt mellan olika uppfödare och naturligtvis vilket djur du vill ha.

Men alpackor är dyra djur i inköp.....häröver ligger dom vanligtvis på mellan 40 till 100 tusen sek/djur för ett fint djur med bra stamtavla. Du kan hitta billigare men då är det djur som diskvalificerat sig för uppvisningar, saknar papper eller har väldigt dåligt temperament.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

bonus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-07 kl 00:14 »
är man insnöad så tycker man säkert att det är helt ok att betala 40-100 tusen för ett djur, men intresset för det kan väl ändå inte vara SÅ stort? eller?

personen jag pratade med hade troligen hybris och var rädd att bli nedputtad från den heliga Alpacka-pidestalen här i vårt landskap.  :-*

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 11 aug-07 kl 02:27 »
är man insnöad så tycker man säkert att det är helt ok att betala 40-100 tusen för ett djur, men intresset för det kan väl ändå inte vara SÅ stort? eller?

personen jag pratade med hade troligen hybris och var rädd att bli nedputtad från den heliga Alpacka-pidestalen här i vårt landskap.  :-*
Häröver ligger det höga priset främst på grund av att alpackor inte längre får föras in i landet, deras ull är väldigt eftertraktad och de förökar sig långsamt.
Det är svårt att få tillräckligt betalt för fårull för att det ens skall betala foderkostnaderna men modeindustrin letar efter alpackaull med ljus och lykta och betalar därefter.
Således betalar sig en alpacka sig självt efter några år, särskillt om den har bra meriter och du kan sälja avkomma efter den.
Det är liksom allt annat en fråga om tillgång och efterfrågan.

Men helt riktigt....om man vill ge sig in i "alpackaindustrin" så måste man ha ett bra startkapital. Och det finns inget som säger hur länge modeindustrin kommer eftertrakta alpackaull som den gör idag.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

bonus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-07 kl 02:51 »

Men helt riktigt....om man vill ge sig in i "alpackaindustrin" så måste man ha ett bra startkapital. Och det finns inget som säger hur länge modeindustrin kommer eftertrakta alpackaull som den gör idag.

/Fred

jo, så är det ju. dessutom har ju inte alpackorna ull,  utan hår.  ;)
och modeindustrin pendlar ju som den gör ...
fast importerat hantverk från alpackans ursprungsländer kostar ju nästan gratis i jämförelse...  :-[

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 17 aug-07 kl 13:51 »
Där jag kollade senast så låg priset för en hingst/valack på 10 000 och ett sto från 30 000 och uppåt beroende på ålder och om hon är dräktig, stamtavla, pälskvalitet och färg.
Dessa priserna fick jag för en knapp månad sen i skåne.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: alpacka pris?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-11 kl 20:22 »
Jag har idag varit inne på den underbara internetbokhandeln Adlibris & kollat böcker. Jag har haft riktigit svårt att bestämma mig vilka böcker jag ska ta & beställa, men bra priser på dom flesta böcker.

Beställt böcker om Alpackor & Lamor där ifrån. Det är 4 st.böcker på engelska.

En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare
Lennart MÃ¥rs, Faun

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser