Förresten... Tack för länken till artikeln, Tompas11.
Det hela handlade om (som jag ser det) hur man kan minska energiförbrukningen för ett kylskåp. Den "tekniska finten" i detta fall var att bygga en termostat till frysboxen så att den fungerade som kylbox i stället för en frysbox och därmed hade man uppnåt målet - lägre energiförbrukning för kylboxen kontra kylskåpet.
Artikelförfattaren skriver själv att "I became really curious just how efficient a chest fridge can be" (jag blev riktigt nyfiken på just hur effektiv en boxkyl kan bli) jämfört med det vanliga kylskåpet. Han skriver också att "Vertical doors in refrigeration devices are inherently inefficient" (vertikala dörrrar på kylapparater är naturligt ineffektiva). Så jag tolkade artikeln som ett försök att göra en kylapparat med locket på toppen. Jag ber naturligtvis om ursäkt om det var så att jag missförstod artikeln.
Måhända kan man uppnå liknande resultat eller åtminstone minska energiförbrukningen på kylskåp genom att isolera det bättre men vilket är lättast? Konvertera en frysbox med hjälp av en enkel termostat eller tilläggsisolera ett frysskåp? Svaret torde vara givet.
Även om man tilläggsisolerar ett vanligt kylskåp så sitter ju fortfarande dörren vertikalt på framsidan, vilket "bryter" isoleringen i samma ögonblick man öppnar dörren. Att lägga det ner "på rygg" för att på så sätt få dörren uppåt är ju inte ett alternativ det heller. Jag ser personligen inget annat val än att använda en frysbox som kyl på det sätt som artikeln beskriver. Så svaret är, precis som du säger, ganska givet.
Jag skulle ändå vilja bygga en kylapparat från ingenting, liksom. Finns det förresten en frysbox som är bara 60cm djup (som köksbänken)?