Hej på er Susanne och Lena.
Nej, jag lever inte på min biodling. Men det är en del av mitt liv. Jag skördar bara cirka två ton honung per år, och det kan man inte leva av. Jag började med bin för att få mer frukt för många år sedan i ångermanland, honungen är mer en bi-produkt som jag lärt mig leva med.
Och jag har inte påstått att man skall använda apistan som svar på allas våra böner.
Och jag har aldrig påstått att DDT varit något undermedel, dessutom tror jag att Susanne1 blandar ihop DDT med hormoslyr som ju var något helt annat.
Och så sade jag inte heller att oxalsyra inte dödade varroa. Det jag sade var att den låga dosen oxalsyra som finns i rabarber är alltför låg för att döda varroa, däremot kan låga doser leda till att varroan blir resistent mot oxalsyra.
Jag tar det en gång till:
Oxalsyra utblandat i en sockerlag droppas på bina i kakgatorna. Detta leder till att ph-halten SÄNKS drastiskt och MOMENTANT i bikupan. Detta dödar varroa.
EXAKT samma sak sker med såväl myrsyra som mjölksyra.
Sänkning av ph, snabbt och drastiskt. Varroa dör.
Och det fungerar. Det fungerar absolut. På kuppen får vi en massa döda bin också, speciellt med oxalsyran för den kristalliserar och finns därmed kvar i kupan lång tid. I vart fall
en biodlingsredskapsfirma i sverige har slutat sälja oxalsyra pga dess dödlighet på bina. Heder åt denna firma. Många tycker det är tråkigt med döda drottningar i bisamhällen, vilket alltför ofta sker efter syrabehandlingar.
Fundera ett ögonblick över varför användaren skall ha så många skydd på sig när han applicerar medlen? Syratåliga handskar, andningsmask, skyddsglasögon? Tål vi människor mindre än bina? Skulle du spraya samma sak på din hund när den får fästingar? Eller sprayar du samma medel på dina barn om de skulle råka få huvudlöss? Tror inte det...
Men oxalsyra i
rabarber är för låg dos, även med gamla sorter. Då sänks
inte ph DRASTISKT och MOMENTANT i kupans luft.
Tvärtom så sänks ph något lite under lång tid, vilket leder till att varroa utvecklar resistens. Knappast det vi ville.
Det är också därför kvalster utvecklar resistens mot apistan. En del använder apistan felaktigt, vilket leder till för låga doser. Varroa utvecklar då resistens. Läs t.ex vad biodlarförbundet säger i Nya Zeeland, som hittills levererat världens renaste honung...
Det jag säger är att vårt riksförbund SBR bör följa den internationella utvecklingen, den nya forskningen och se vad som händer i "stora" biodlarländer. Vi har mycket att lära av dem.
Även jag.
Ja, jag använder bl.a fluvalinat. Vart tredje år. Som en del i en varierad bekämpningsmetod. Dessemellan använder jag andra medel, varav något är helt "ekologiskt". Fluvalinat får alla biodlare in i sina kupor som har ett gult rapsfält inom ett par/tre kilometers radie. Men de absolut giftiga syrorna som kräver att jag närmast kläder mig i heltäckande skydd, de ger jag varken åt mina husdjur, mina husinsekter "bina", mina barn eller mig själv.
Och att vissa östrogenliknande bekämpningsmedel kan göra att män blir sterila, det förändrar INTE det faktum att för mycket oxalsyra från t.ex rabarber eller spenat gör att män får njursten pga att oxalsyra och testosteron bildar just njursten. Man kan välja bort det som går, i detta fallet ett överdrivet intag av oxalsyra. Att välja bort testosteronet skulle min hustru inte gå med på, jag frågade henne nyss...
Att någon haft bisamhällen i varroadistrikt under tio år och enbart använt rabarberremsor, det är totalt nonsens - alternativt en total nyhet för hela världen som omgående bör utsättas för vetenskaplig prövning.
Lena skriver: 100 biodlare - 100 olika svar. Nja, det stämmer nog inte.
100 grisfarmare betyder inte lika många olika svar. Lika många nötbönder likaså, oavsett detta gäller mjölk eller köttproduktion.
Att ha några få bisamhällen som "hobby" ställer inte stora krav. Jämför med att ha en ko för lite mjölk, eller ett får för att kunna slakta ett par lamm per år. Vissa år blev det inte så mycket mjölk så vatten fick bli drycken, vissa år blev det bara ett lamm jämfört med ett annat när det blev tre lamm. Helt slumpmässigt. Eller...

Exakt likadant är det med bin. Vi kan selektera, vi kan använda metoder som optimerar det vi sysslar med.
För ett par hundra år sedan var hunger den ständiga närvaron hos alla människor. Alla föräldrar visste hur brist på mat fick svältande barn att gny. Undernärdheten ledde till att många dukade under av små bagatellartade sjukdomar. Så kom tack och lov den industriella revolutionen som mekaniserade jordbruket och gav större skördar, samtidigt kom den medicinska revolutionen som gav oss bl.a penicillin.
Vi skulle inte acceptera idag att sköta våra djur på det äldre sättet.
Vi skulle inte idag acceptera att vägra våra barn medicin när de blir sjuka.
Men våra insekter bina - dom kan vi tydligen enligt vissa behandla på detta sätt - förvägra de mediciner som finns tillgängliga.