Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta från bete till bete  (läst 2007 gånger)

Sara Jonsson

• Gäst
Flytta från bete till bete
« skrivet: 01 aug-07 kl 17:34 »
Hej hej.

Försöker förstå mig på det här med parasiter.

Än så länge har jag förstått att lammen är känsligast och att man därför ska ha ett välkomstbete som är parasitfritt. Dvs inte betats året före. Hur löser ni det? Två välkomstbeten där det som inte betas istället slås?

Har läst att om man slår välkomstbetet på sensommaren så kan man använda det igen nästa år och att beten som bara betas före midsommar kan anses vara tillräkligt rena för att vara välkomstbeten. Stämmer det?

Nu har jag bara några lamm kvar (ca 4-5 mån) som går med tackorna. Hagen de går i börjar bli lite karg och jag skulle vilja släppa dem på lite finare bete. Har ett bete som de gick på under våren och som nu har vuxit upp igen, kan jag släppa dem där? Kan det vara för mycket parasiter även för tackorna? I fårboken står det att man under våren, när det växer som mest kan växla bete var fjortonde dag. Och jag gissar att man då flyttar dem mellan samma beten och inte har en ny fålla varje gång?

/förvirrad

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
Re:Flytta från bete till bete
« Svar #1 skrivet: 01 aug-07 kl 20:29 »
Det finns säkert massor med varianter på hur man sköter detta med betena. Men så här gör vi.

Välkomstbete har vi en hage, men ser till att inga får har gått där efter midsommar året innan, denna variant har visat sig fungera bra för oss... Oftast går ju inte fåren i välkomsthagen så länge och om dom inte går där efter midsommar är det att beteckna som ett rent bete.  

Sen har vi hagar som vi varierar mellan (4 st) med intervall på 1-2 veckor beroende på hur mycket bete som finns där. Blir betet för överväxt så äter inte gärna fåren de. De allra färskaste är ju de allra godaste.. Kom ihåg att flytta fåren när det är relativt torrt eller när dom är rejält mätta så dom inte får gasbrand, om du inte vaccinerat dom mot de förstås..

Parasitfrågan löser man nog lättast genom att ta prov och få analyserat. Då vet man ju om dom har några och vad man ska behandla mot..

Kanske är sånt här med parasiter och så beroende av ras också, jag vet inte. Vi har gotlandsfår. Vad har du för ras?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-07 kl 10:22 »
Hej! Att slå beten är ett bra sätt att göra dem parasitfria igen. Du kan alltså beta dem tidigt på våren med lammen och sedan slå dem så blir de parasitfria till nästa år. Vet inte hur det är med beten som betats en gång innan midsommar....

Du kan definitivt sätta tillbaka tackorna med lamm på beten som du använt innan i år. Efter midsommar- början på juli så är inte parasittrycket lika högt. Tackorna är för övrigt ganska imuna mot parasiterna - de påverkar dom inte speciellt. Lammen är så stora nu och det är så sent på året så det är helt ok att gå på begagnade beten.

Så här är det om det är vanliga enkla parasiter det handlar om. Sen finns det "special-elakingar" som annat gäller för. Men då ska man veta om att de finns och det får man endast genom träckprov som skickas till labb.

Ja, jag brukar flytta var fjortonde dag eller så... Det är viktigt att gräset inte är för högt i den nya beteshagen, får har svårt att beta högt gräs, det blir mest bara nertrampat.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-07 kl 10:32 »
Att slå beten är ett bra sätt att göra dem parasitfria igen.

Utveckla gärna hur det fungerar  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sara Jonsson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-07 kl 08:47 »
Tack för svaren.

En följdfråga. Har en liten hage i anslutning till den hage de går i nu. I den lilla hagen gick bagglammen innan de skickades till ett annat bete. Tackorna har nu fått tillgång till den lilla hagen där gräset ser ut att vara lagom högt. Men än så länge har de bara betat lite grann där. Betyder det att det fortfarande finns bete till dem i stora hagen även om jag tycker det ser magert ut (är lite av en hönsmamma), eller är det så att de känner av spillningen där sedan våren och prioreterar bort det så länge det går?

Mvh Sara

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-07 kl 10:20 »
Jo, om man slår vallen och forslar bort gräset så tar man bort parasiterna också. Detta under förutsättning att gräset inte får ligga för länge. (Parasiterna klättrar upp på grässtråt och väntar på att bli uppätet.) När gräset torkas eller ensileras dör parasiterna, så de utgör ingen fara i vinterfodret.

Svar på din fråga om tackornas selektiva betande. Får, speciellt Gotlandsfår är sådana att de först äter upp allt det gottaste och sedan äter det som är mindre gott. De rör sig mycket när de betar, dvs inte som nöt som betar av hela fläckar, utan betar av sort efter sort istället.

Kanske de inte tycker att det som finns i hagen är speciellt gott, eller så har de redan tagit det gottaste och resten får betas i samma ordning som resten av betet. Om de lämnar gräs spga parasiter å ser man de på att de inte betar runt spillning, runt stigar etc.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henning

« Svar #6 skrivet: 04 aug-07 kl 15:14 »
Tack för svaren.

En följdfråga. Har en liten hage i anslutning till den hage de går i nu. I den lilla hagen gick bagglammen innan de skickades till ett annat bete. Tackorna har nu fått tillgång till den lilla hagen där gräset ser ut att vara lagom högt. Men än så länge har de bara betat lite grann där. Betyder det att det fortfarande finns bete till dem i stora hagen även om jag tycker det ser magert ut (är lite av en hönsmamma), eller är det så att de känner av spillningen där sedan våren och prioreterar bort det så länge det går?

Mvh Sara

Kan det vara så att gräset redan är förvuxet i den lilla hagen? De som lyckas bäst med sina beten skiftar ofta och har många fållor med hög beläggning. En veckas bete och tre veckors återhämtning kan vara lagom under sommaren. Vissa grässorter blir för gamla väldigt snabbt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser