Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storstädning  (läst 7938 gånger)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Storstädning
« skrivet: 30 jul-07 kl 20:26 »
Idag var det dags för storstädning i hönshuset! :)
Underbart, varenda litet vrå och varenda rede 'är nystädat och såpat och kalkat!!
Hönsen har studerat städningen noga, dom är precis lika nöjd som jag ;) :D
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Månskensbonden

• Uppland
SV: Storstädning
« Svar #1 skrivet: 30 jul-07 kl 23:47 »
KUL !  :D själv så ska jag städa ett av mina hönshus imorgon.! ;) Gummihandskar & hörselskydd med radio, sen är det bara o köra!  ;)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 31 jul-07 kl 10:30 »
Gött!!!!!
Hönorna är verkligen nöjda det märks tydligt på dom!!!
Lycka till me städningen!!!
Anna

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #3 skrivet: 31 jul-07 kl 14:05 »
hmm.. måste vara skönt för er som har det gjort... själv får man ta tag i det nu när man kommer hem från semestern..
Jobbigt värre med liten dörr men ska nog lösa sig... lite trångt i hönshuset som befinner sig i en verkstad typ.. haha..
Men måste juh bli fint till hösten :-)

uffeoanette

« Svar #4 skrivet: 31 jul-07 kl 14:48 »
Storstädning... Hmmm jag som är nybliven hönsägare får nog efterfråga lite info om vad den går ut på.... (känner mig lite korkad, men den som inte frågar, får inte veta...)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 21:56 »
Ang frågan om varför man ska storstäda.
Man plockar ut allt å skurar tills fingrarna är som russin :P
Sedan så kalkar man av! Det finns många vrår i hönshuset!!!!!
Allt för ohyra och allt damm å bös som blir i ett hönshus!
Hönshuset blir som i nyskick igen!
Varför göra detta på sommaren?! Vintern är ju ingen hit, utan på sommaren torkar det ju upp bra!
Anna

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 31 jul-07 kl 22:07 »
Mitt (hönornas) hönshus är alldeles nybyggt, vi har haft våra hönor en månad ungefär (och jag är alldeles ny i forumet) så jag förmodar att det räcker om jag storstädar nästa sommar?

Vi är väldigt noga med att ta bort allt hönsbajs vi ser, både ur hönshuset och rastgården, (det som hamnar i trädgården får ligga) så det borde kanske kunna hålla sig tills dess?

En liten fråga är det här med kalk, jag har sett det på flera ställen i forumet (har kikat runt lite i de olika trådarna). Varför vitkalkar man? Vi målade med vit blank oljefärg på masonit när vi byggde hönshuset, behöver vi kalka ovanpå det sen eller räcker det att tvätta? Ska sittpinnar och reden kalkas kanske? De är helt obehandlade nu.

Vad använder man annars? Räcker det med såpa eller ska det vara något desinfektionsmedel?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-07 kl 09:52 »
Jag har också vit blank färg men kalkar reden och enden på sittpinnar där man kan tänka sig att kvalstren annars kan sitta. Det är släckt kalk man använder. Det trivs varken möss eller ohyra i. Det är dock frätande så ha det inte på golvet el dyl. Jag tror att man vitkalkar väggar som är i mursten men helre målar träväggar. Det är ju jätte bra med blank vit färg som bara är att torka av om det kommer smuts på dem och det gör det.

Jag tycker det är bäst att städa tidigt på sommaren eller våren men hinner sällan innan jag åker till landet. Därför har jag inte gjort det förrän nu. Det blir nog jätte bra med nomalstädning ngn gång då och då fram till i sommar. Du har ju just gjort det!

uffeoanette

« Svar #8 skrivet: 01 aug-07 kl 14:42 »
Var finner man släckt kalk?? Hos färgaffären??
Den tar alltså bort all ohyra och ska användas på sitt pinnar och reden??
Men hur gör man med golv och väggar? vatten och rengöringsmedel?

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 aug-07 kl 15:03 »
Släckt kalk finns hos färgaffären och jag använder det i förebyggande syfte. Jag har den inte där hönorna sitter. Det är frätande. Bara enden som sticker mot väggen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 01 aug-07 kl 15:07 »
Men om det är frätande, är det bra att ha i redena då?

Iofs har man ju strö i redena (jag använder mossa från gräsmattan på min systers inrådan, de verkar trivas bra med det, men jag har inte hört någon annan använda det)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #11 skrivet: 02 aug-07 kl 15:52 »
Oj oj oj! Hade tänkt göra min storstädning nu, men det blev inte så. Förra veckan tog vi steget och tog bort våra hönor.  :'( :'(
Efter en lång tids defekta ägg av olika varianter och efter en diagonos om infektiös bronkit så fick de åka till hönshimlen.  :'(
Sedan for vi på semester en vecka och nu när jag kom hem tänkte jag ta tag i hönshuset så att det blir rent och snyggt innan jag skaffar nya höns om en månad eller så.
Jag började med att gå in och hämta maten och vattnet, så kände jag hur det började krypa i huvudet på mig. När jag tittade på händerna såg jag hur små små kryp vällde upp över armarna på mig. Jag fick panik, skrek till sambon att han skulle komma ut med Etotal. Fick tag i det och tog ett djupt andetag och for tillbaka in i hönshuset och viftade runt som en annan spratteldocka. Det satt horder av kryp i taket och längs väggarna, och jag kände hur de anföll mig  :o. Efter att det var gjort hoppade jag ut och skrek ännu en gång på sambon fast efter en plastpåse denna gång. Mitt på gårdsplanen slet jag av mig alla kläderna, knödde ner dem i plastpåsen, hällde i lite Etotal och knöt ihop den. Sedan kom jag på att jag stod spritt språngande naken ute på gårdsplanen och då fick jag bråttom in i duschen.
Nyduschad som jag är sitter jag här nu och känner hur det kryper överallt på mig.  :-\ Hönshuset är förseglat och om några dagar hoppas jag att alla kryp är döda. Då ska jag göra ett nytt försök.  ;)
Lustigt att jag inte såg några tecken på ohyra när de levde, men det är klart, hönsen höll väl efter dem då förstås, eller? ???
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 03 aug-07 kl 11:07 »
Det börja att klia på hela kroppen när jag läste detta :-\
Hoppas att du får ordning på detta!!!
Jag ryser vid blotta tanken!
Lycka  till och hoppas att du får bort de små krypen!
Anna

Pelleman

« Svar #13 skrivet: 11 aug-07 kl 09:21 »
                                                     Hej på er!
Vi tänker storstäda i hönshuset. Undrar vad man bäst tvättar väggar och pinnar med?
Funkar det med vanligt såpavatten ???
Tacksam för alla goda "städråd" ;D
                                            Ha en fortsatt skön sommar!

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #14 skrivet: 11 aug-07 kl 09:39 »
Grovdammsugare, skrapa och hett såpvatten kör vi med  ;D
Storstädar man ett par gånger per år så räcker det om man inte har några speciella "basilusker" i hönshuset.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 aug-07 kl 12:04 »
Jag övertog ett begagnat hönshus och fick börja med storstädning! Jag använde högtryckstvätt, såpvatten, spackelskarpa och rotborste. Det blev så bra att jag målade hela hönshuset (insidan) med vit våtrumsfärg (vattenbaserad)! Så nu heter hönshuset "Chicken Hilton"! ;D

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #16 skrivet: 11 aug-07 kl 12:11 »
Så nu heter hönshuset "Chicken Hilton"! ;D
[/quote

;D ;D ;D
Hehehe........
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 11 aug-07 kl 12:26 »
Vårt hönshus är ju bara knappt två månader gammalt och fortfarande fräscht. Det är målat med vit lackfärg.

Men jag borde kanske göra en rejäl städning någon gång innan våren? Såpa och vattenborde räcka till väggarna som ju är blanka, frågan är hur jag gör med reden och sittpinnar som är av obehandlad furu nu? (fina hyvlade furuplank som maken tänkte byggt bokhylla av...) Ska de kanske målas eller kalkas inför vintern? Hur är det med den där kalken egentligen, en del säger att den är frätande och inte bör målas med där hönsen går, då funkar det kanske inte i redena? Är det kanske bättre att måla dem med vanlig färg?

Jag har torkat ormbunkar och lavendel som jag ska lägga i botten av dem i alla fall! Det kommer lukta linneskåp hos dem!

Vi har torkad mossa i redena, sådan man river upp ur gräsmattan, min syster hade det. Men jag vet inte, är det bra egentligen? Det kanske vore bättre att ha halm?

Blomme

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 aug-07 kl 16:22 »
Man kan också låta bli ju...
Sopa bort gammal spindelväv, fjädrar o.s.v. med en kvast brukar räcka,
skrapa golvet också så klart.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #19 skrivet: 11 aug-07 kl 17:19 »
Låter man bli så får man lätt ohyra.
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 6 användare (1 dolda)
Nataks, ärt, Kristoffer Alexandersson, GSS, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser