Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min hund kissar inne och piper hela tiden  (läst 3343 gånger)

bruden

• Gäst
min hund kissar inne och piper hela tiden
« skrivet: 29 jul-07 kl 13:48 »
Jag och min sambo har en chihuahua på 2 år men han kissar inne på allt som är nytt. Men han piper hela tiden också men vill inget. Vi leker med honom. ute och går med honom ja vi gör allt med han men ändå piper han hela tiden och när man försöker få honom att sluta att pipa så finns det inget som hjälper han piper ändå  ???
Så vi undrar om de finns någon som har bra tips för detta  :-\

Balbina

• -
Re:min hund kissar inne och piper hela tiden
« Svar #1 skrivet: 29 jul-07 kl 14:01 »
Kontakta en duktig hundinstruktör/ "psykolog" el. liknande som kan träffa dig och din und och reda ut era problem.
Först måste man ta reda på varför... och sedan måste man på ett smidigt sätt lösa problemen.
Finns du i närheten av Sköde/Falköping el. Ulricehamn så kan jag hjälpa dig med kontakt med duktigt folk

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 29 jul-07 kl 20:18 »
Jag har en kinesisk nakenhund på tre år och 2,5 kg, hon kissar också inne ibland, har hört om många andra småhundar som också gör det men jag vet inte varför...
Oftast så är hon "rumsren" men vid dåligt väder vill hon inte gärna gå ut.
Kan bero på ångest, nervositet, sjukdom, en beteendestörning eller bara en dålig vana.
Men det vet man ju inte om man inte har träffat hunden och sett hur den beter sig i övrigt.
Sök hjälp av någon som är duktig och välutbildad på hundproblem.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-07 kl 07:21 »
Ægande-revir markering

Skulle tro att han kissar på allt nytt før att mærka det med sin lukt.
Æn fast du tvættar det sedan så blir alltid lite, lite lukt kvar som han kan kænna.

Jag har endast haft en vovve, en mellanpudel. Hon kissade på golvet
då hon kom till folk som hade tik, men inte hane. Efter att det hænt några gånger
 så fattade jag sambandet och hade henne stramt kopplad...

Vet inte varfør din vovve piper, det ær nog en riktig psykologfråga...
« Senast ändrad: 30 jul-07 kl 07:21 av Nina W »

filurfigur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 aug-07 kl 21:21 »
Min ena hund pep också i flera år. Nu är hon snart 9 år och piper bara ibland.

Hon pep flera timmar innan matdags, hon pep om jag gick hemifrån o mina föräldrar skulle passa henne. Hon gick runt och pep, hon låg och pep under bordet eller på en matta, hon vaknade varje natt innan kl 3 och pep. Kvittade vad man gjorde.

Kvittade vilken aktivering hon fick. Det var som om hon inte visste själv att hon pep. Som om hon aldrig blev nöjd inombords liksom.

Jag visste inte vad jag skulle göra. Fick tips av duktigt hundfolk. Testade johannesört, och då blev hon lite lugnare o gladare, men hon pep fortfarande.

Hon blir lätt tom i magen och behöver regelbundet mat, så nu får hon mat morgon och kväll, och däremellan får hon ett kex eller knäckebröd till lunch, och innan hon ska sova får hon ett kex. Då håller hon sig och piper inte för den sakens skull.

Nu är det ju en tik jag har och mycket verkade bero på att hon hade för mycket hormon i kroppen, så hon var nästan aldrig "normal". Hon löpte 2 ggr om året och var rent ut sagt skitjobbig då. Sen blev hon alltid väldigt skendräktig och då pep hon som bara den och var ganska orolig av sig. Sen började hon i god tid innan nästa löp att komma in i något stadie innan löpet och då var hon också jobbig.

Så för hennes del blev det en sterilisation och det gjorde henne betydligt lugnare. Hon började så småningom sova på nätterna ända till kl 6. Och hon pep inte lika mycket.

Nu piper hon som sagt bara ibland.

Jag förstår verkligen hur jobbigt det är! Så ni får försöka hitta orsaken till varför han piper, och hur han egentligen mår. Jag skulle nog först gått till veterinären och fått undersökt honom så att han inte har ngt fel i kroppen eller så. Och är han helt frisk så skulle jag gått till en hundpsykolog och hört vad han/hon säger.

Det finns ju numera även D.A.P som man kan köpa och sätta i väggkontakten så att det utsöndras lugnande feromoner för hunden. De jag känner som testat det säger att det verkligen hjälpt deras hund. Kanske värt att testa?!

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser