Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död i hönshuset!  (läst 3731 gånger)

Nypålandet

Död i hönshuset!
« skrivet: 28 jul-07 kl 16:47 »
Mina Orpingtonkyllingar har masslaktats inatt!  :'(

Vad är det för odjur som dödar 5 kycklingar & sammanlagt äter 1? Vad ska det föreställa  >:( ???!!!???

Om det nu var en hona av någon art med ungar i boet skulle jag kunna se över med att hon tog 1, men så fan jag tänker finna mig i nöjesslakt! Nu ska det byggas fällor!

annan

Re:Död i hönshuset!
« Svar #1 skrivet: 28 jul-07 kl 16:58 »
räv?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 28 jul-07 kl 17:05 »
Har du inte dina höns instängda nattetid?

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 28 jul-07 kl 18:05 »
Fy fan va tråkigt >:(
Vill du kan du få låna kläckarn igen!!! Om du får tag på ägg!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 28 jul-07 kl 19:03 »
Nätat som fan!

Litet hål grävt i ett hörn, måste vara mink eller nåt i den stilen... Död åt illrar, minkar & alla anarkiveganer som släpper ut dom!

Jag är så förbannad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 19:06 »
Litet tips fick jag då jag skulle bygga min hönsgård. Jag har dels grävt ner nätet en ca. 20-30 cm i backen men lade även ner taggtråd. Det ska göra ont att försöka ta sig in!

Har funkat ännu slå länge. (peppar, peppar)

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 28 jul-07 kl 19:46 »
Litet tips fick jag då jag skulle bygga min hönsgård. Jag har dels grävt ner nätet en ca. 20-30 cm i backen men lade även ner taggtråd. Det ska göra ont att försöka ta sig in!
Har funkat ännu slå länge. (peppar, peppar)

//Maya

Det här verkar var en god idé. Annars är det märkligt hur luriga rovdjuren är och hur de lyckas ta sig in. Har det gått en gång, måste man nog göra något drastiskt (se ovan) för annars kommer de säkert tillbaka.

Tråkigt med dina kycklingar. Man blir riktigt ledsen.  :'(

Sally

« Svar #7 skrivet: 28 jul-07 kl 20:00 »
Mård? Jag skrämde min på flykten med opera...och så nätade jag med fyrkantsnät. Det har funkat!

Sally
Går det...så går det!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #8 skrivet: 28 jul-07 kl 22:13 »
Fy, så sorgligt. Till våren kanske jag kan hjälpa dig med ägg.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 29 jul-07 kl 11:26 »
Tråkigt med dina efterlängtade Orpingtonkycklingar  :'(.

Det kan vara råttor, iller eller mink. Jag blev av med massa dvärgkochin i vintras. Dom grävde gångar i hönshuset. Vet inte vad det var för djur. Det är ju svårt att stänga dom ute när man inte har något riktigt golv.

Hoppas du får tag på nya ägg och kan kläcka nya.

Hur mår katten???
Elisabeth i Spekeröd
Bor i "centrala bushen" med min familj. Har höns i mängder, stora-  och dvärgraser. Vaktlar, japanska, jumbo och kinesiska och några katter såklart;)

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 29 jul-07 kl 21:02 »
Jag har nät till klippgrunden förutom i det där förbannade hörnet, men nu ska det fyllas med cement. Funderar på att dra ett varv elstängsel nederst.
Den lille kattrackarn kommer förhoppningsvis bli en något mer effektiv nattvakt än vår fete late hankatt.

Det får bli nytt försök till våren. Jag SKA ha orpington!

Silverfallet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jul-07 kl 23:30 »
Det känns nästan som om rovdjuren är värre i år än alla andra år.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-07 kl 23:32 »
Det känns nästan som om rovdjuren är värre i år än alla andra år.

Det verkar så, kan det varit ett väldigt gynnsamt ynglingsår ?????
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jul-07 kl 15:18 »
Slå ihjä den det är enda sättet den kommer tillbaka jag fick ett tips vet int om det funkar men man kan lägga ett nät platt på marken runt hönshuset dom gillar vist inte att gå på nät alla sätt är bra utom dom dåliga ::)

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #14 skrivet: 30 jul-07 kl 15:41 »
Hej
När jag blev av med 30 kycklingar som jag hittade  i sin bur som en matta
kunde jag se att det var mink som bitit ihjäl dom, alla var bitna i strupen
 men det kan ju även vara som Elisabeth skriver(min granne)råttor  
/Christina
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 jul-07 kl 18:27 »
Slå ihjä den det är enda sättet den kommer tillbaka jag fick ett tips vet int om det funkar men man kan lägga ett nät platt på marken runt hönshuset dom gillar vist inte att gå på nät alla sätt är bra utom dom dåliga ::)
Detta stämmer bra, det är ett sätt istället för att gräva ner nät så kan man lägga det på utsidan runt om inhängnaden ca 50 cm ut. Det är där rovdjuren gräver och i nätet går det ju inte att gräva! Lycka till!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Helenan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 jul-07 kl 10:15 »
Så har jag gjort. Lagt nätet på gräset runt hönsgården. Gräset har nu efter ett par år vuxit upp och liksom grävt ner nätet av sig själv. Det blev väldigt bra. Har dock aldrig haft några attaker vad jag har märkt.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #17 skrivet: 31 jul-07 kl 14:07 »
Mården är duktig på att klättra... svärmor blev av med alla sina höns i våras... Mården kom in från vinden i uthuset.. rev upp ett litet hål så det blev lite större.. sen sög han ur blodet ur alla hönsen så dom var stendöda när hon kom in följande dag... sen försökte han klättra ut genom samma hål igen så massa rivmärken på väggen högt upp i taket.. men verkade inte som att han lyckades utan fick upp en liten plankbit i dörren som var lite rutten så han kröp ut där istället..

fy å blä för såna djur... ge fan i våra höns

Helenan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 jul-07 kl 14:38 »
Sög ut blodet :o ??? Bet av huvudet menar du väl ???

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 31 jul-07 kl 18:08 »
Dom ska döden dö under alla omständigheter. Betong hälls åt höger & vänster & min nya hönsgård kommer vara lika säker som fort nox om en vecka.

Kärnan i min irritation är väl just att aset inte bara kunde ta "maten" utan var tvungen att döda allt den kom åt. Jävla as.  >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser