Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mata vildsvin  (läst 8447 gånger)

frasse47

Mata vildsvin
« skrivet: 27 jul-07 kl 14:12 »
Vad skall man åtla med för godsaker??    Äter dom äpplen?

Rosten

• Närke
Re:Mata vildsvin
« Svar #1 skrivet: 28 jul-07 kl 00:34 »
Vad skall man åtla med för godsaker??    Äter dom äpplen?
Dom äter det mesta.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-07 kl 09:40 »
...undvik sötsaker! Det senaste jag läste var att vildsvinen fått besvär med karies...för att vi människor matat dem med bl a wienerbröd och andra sötsaker... :P

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #3 skrivet: 30 jul-07 kl 18:15 »
Ärter är billigt att mata med. Men det viktigaste är att ha tjärade träd....Vildsvinen älskar att gnugga sig mot tjära! :D
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 30 jul-07 kl 19:02 »
Förhoppningsvis handlar det inte om vilda vildsvin, (utan såna som bor inhägnade). De ska inte matas utom möjligen på särskilda utfodringsställen. Där jag bor står det stora skyltar i skogskanten om att halvtama (matade) vildsvin är farliga för människor. Tänk själv om du är ute och går med barnen och vildsvinen kommer och vill ha din matsäck. Det är väl däremot okej om du slänger gamla äpplen/kastanjer i skogen, så länge vildsvinen inte får det från dig personligen.

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-07 kl 20:26 »
Det handlar förmodligen om en vildsvinsåtel - ett ställe där vilda vildsvin utfodras på jaktmarken för att hålla dem kvar i området, och där man genom vakjakt kan få chansen att skjuta ett!
Ungefär samma princip som en rävåtel! ;)

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-07 kl 00:12 »
Ärtor är toppen, även majs m.m. Billigt och bra! Detta placeras lättast i en tunna med små hål, tunnan ska vara fäst i ett snöre som i sin tur & ordning sitter fast i t.ex en nerslagen påle.. På detta vis får vildsvinen böka runt på tunnan och maten åker ut lite då & då :) Ser detta som en bättre lösning än spridare som skickar ut mat flera gånger om dagen, här kan vildsvinen böka när det passar och fodret hinner inte bli gammalt! :)De ger sig inte förrens allt är slut, inget foder går alltså till spillo.  Tjära på träden funkar alltid! :)

Det gäller att hålla dem sysselsatta med något, annars tröttnar de lätt & drar sig vidare. ;)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #7 skrivet: 31 jul-07 kl 20:09 »
Till sommartorparn!

Vi har gott om vildsvin här vilda som matas av jägare på åtlar och jag har aldrig råkat utför ett vildsvin som kommer och vill ta maten från varken mej eller mina barn. ;)
De är räddare för dej än vad du är för dem och de är faktiskt inga mördardjur!

Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

halle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 aug-07 kl 00:03 »
Hejsan
Jag åtlar med potatis, bönor.ärter, majs havrekross/kornkross, äpplen osv.
Något som jag sett som drar vildsvinen ännu mera var när jag kastade ut lite slaktrester åt räven.
Då kom svinen nästan på en gång, de gillar tydligen animalisk föda välldigt bra med.
Mch halle

Dela detta:

* Inloggade just nu

1655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser