Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Både värme och matlagning i ett  (läst 14254 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Både värme och matlagning i ett
« skrivet: 13 okt-04 kl 20:53 »
Förr fanns det AGA spisar (finns nytillverkade nu med förstås) och de var bra på många sätt. Men, de är lite väl stora o klumpiga tycker jag... Någonstans har jag sett att de har börjat tillverka gjutjärnsspisar med större eldstad än på de gamla klassiska där det bara går in "tändstickor". Men tror ni jag kan hitta dem igen?...... >:(......näääää......Finns det någon här som kan hjälpa mig med tips kanske? Jag skulle gärna vilja ha en sådan för att både fixa maten o värmen på. Idag har jag en Viking, men där är bara en platta på och ingen ugn  :(. I och för sig ger den bra värme, men det duger inte till att laga någon större middag på.....

Hoppas på hjälp  :)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #1 skrivet: 14 okt-04 kl 15:32 »
Vi har haft ett antal gjutjärnspisar under årens lopp. De är totalt värdelösa ur varenda aspekt mer än att de är vackara att titta på. Kanske det är snart tjugo år sedan vi satte in en (österrikisk) Tirolia vedspis (säljs fortfarande - se försäljningstips du redan fått). Den var redan då keramisk i sin brännardel. Du värmer ett mindre hus med den oavsett hur kallt det är ute. Som spis är den bättre än de elspisar som finns med plattor. Den är bättre än de spisar som finns med keramikhäll. Ytan att värma på är ju så mycket större. Ugnen är inte så stor men det finns termometer på glasrutan om man vill. Men den räcker till det mesta. Nackdelen är att vedspisen eldas med ved. Det blir boss när man tar ved i köket. Den är inte speciellt vacker. Fyrkantigt funktionell. Smaken kan ju ändras förstås. Vi har den kopplad till en kakelugn (utan kakel - vanligt i vissa hus). Så spillvärmen från ugnen värmer upp kakelugnen som därefter värmer rummen under en längre tid. Man kan koppla så att man kan värma vatten också.  Bra att ha åtminstone som säkerhetsåtgärd om det blir strömavbrott (tyvärr har vi inte haft strömavbrott de senaste 10 åren) eller om man snabbt vill få upp värmeni huset och glömt elda eller någon säkring gått. Det finns säkert andra keramiska vedspisar med ugn som är lika bra, men den här spisen imponerar på alla när vi har den igång.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #2 skrivet: 14 okt-04 kl 17:42 »
Man bör eftersträva så hög verkningsgrad (lite lustigt begrepp) som möjligt, dvs man bör elda för kråkorna så lite som möjligt. Rökgastemperaturen bör vara minst 80 grader för att undvika kondens. 150 grader är eftersträvansvärt. Gjutjärnsspisar har vanligtvis en rökgastemp på uppåt 350 grader. Detta kan orsaka brand eftersom många äldre skorstenar inte tål denna temperatur. Överförbränning, dvs när elden brinner uppåt, är ineffektiv och ger en dålig verkninggrad. Ju högre temp på rökgaserna desto sämre verkninggrad.

Verkningsgraden är svårberäknad eftersom eldningen sker i cykler. Vedspisar och speciellt gjutjärnsspisar har ett litet förbränningsrum. Enklaste metoden folk använder för att minska plattornas temperatur är att strypa lufttillförseln, vilket är totalt galet.

Jag  sjhälv har inte tid att stå och bevaka en vedspis med ett litet förbränningsutrymme och mata den med spillved. Dessutom går det åt betydligt mera ved än med andra vedspisar än de gamla gjutjärnsspisar a la Husqvarna, Nykvarn osv som jag har erfarenhet av. Det är dessa som jag menar är värdelösa. Tekniken går ju framåt även på detta område. Det var fel av mig att generellt fördömmande.

Men okey. Det finns säkert någon tillverkare av gjutjärnsspisar som har en miljögodkänd spis, som har ett jättestort förbränningsutrymme, där förbränningen sker genom "kakelugnstekniken", där förbränningsutrymmena är keramiskt inklädda (dvs inte brännplattor av järn) och som är kopplat till en acc-tank samt där det inte går att strypa lufttillförseln.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #3 skrivet: 14 okt-04 kl 20:41 »
Jag kan bara hålla med i vad du säger. Vedspisvärme, oavsett vilken sorts vedspis, ger en väldigt beghaglig värme. Och känsla och känslor är mycket värdefullt. Det är som en öppen spis - mycket härlig värdefull känsla - men tyvärr bara en verkningsgrad på 5 -15%. Skall man använda vedspisen istället för en gas- , mikro eller el-spis (av någon variant) för all slags matlagning inklusive ugns-mat-tillredning så bör man avväga noga hur spisen skall vara konstruerad. Det beror på så många saker. Hushållets storlek och vad typ av mat som skall tillredas. Sådant ändras också med tiden. Håller inte spisen måttet för vad den var tänkt för så uppväger inga känslor i världen detta.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #4 skrivet: 14 okt-04 kl 21:32 »
Tack för länkarna......de ska studeras noggrant!!

Vad det gäller spisar, så tycker jag nog att det är inget kul att stå med stickor och mata hela tiden när man lagar mat, resp bakar, då har man ju så mycket annat att pyssla med. Det var därför som jag efterlyste den här spisen med större eldningshål än t ex gamla Huskvarna´n hade. Vad det gäller hembakat bröd i vedeldad ugn....uj uj uj.....snacka om gudomlighet  ;D Sen att man får go värme på köpet är ju bara en bonus eller hur  ;D.

Vad det gäller uppvärmningen bär kakelugnen den största bördan. Men det känns rätt meningslöst att stå o laga mat på elspis och ha en vedspis vid sidan om som tillskottsvärme.....
« Senast ändrad: 14 okt-04 kl 21:34 av Monica »

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #5 skrivet: 15 okt-04 kl 17:39 »
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med det Morris....det är lika jobbigt att pilla in stickor stup i kvarten oavsett om det är köpt eller egen ved.....med egen ved är det ju nästan värst....så mycket arbete som det är med ved  :-\ och speciellt när man är ensam med allt jobbet....

Jag har bara uppvärmning med ved. Dock har jag varmvattenbehållare, det fanns inte plats till att koppla en tank till kakelugnen, tyvärr. Tanken med det hela är att jag ska kunna klippa av kabeln till strömmen in en dag. Retar mig varje gång jag får fakturan från elbolaget....de fasta kostnaderna är ju större än min förbrukning och då är ändå lantbruk och skogsbruk medräknat i den summan!! Det retar mig..... :-[

kakel

  • Gäst
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #6 skrivet: 15 okt-04 kl 18:21 »
Hej Monica..

Har själv funderat  i dina banor.. även om jag inte bor som du.  Dessutom  ägnar jag mig åt kakelugnar.
AGA-spisen är verkligen intressant - men stor - jo.. Fast, jag tror mig ha sett storleksvarianter. I en butik för återbruksvaror  ´hustillhus´ utanför Alingsås - Nolby Gård.  Eller kanske stationNORD vet något om vad du söker   www.stationnord.se  

Hälsar Vänligt, rosemarie - kakel
ps.   oj  -  vad gott det ÄR med bakat från vedeldad ugn - håller med !!   ds.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #7 skrivet: 15 okt-04 kl 23:53 »
Den spanska kökspannan hittar du bilder på här

http://www.eurofire.se/koksspis.shtml

Priserna är dock mellan 32 -40 000 för de mer klassiska spisarna för värme, matlagning och bakning (modell 7 +8).

Jag har köpt modell nr 5, dvs den utan ugn då jag inte har plats för den större modellen. Kostar mellan 20- 23000 kronor.

Denna modell av spis är betydligt snyggare än de österrikiska och tyska modellerna, Tirola och Wamsler och vad det heter som mer ser ut som en elugn!

Jag vet de som köpt AGA-spis för 4-5000 och har man baranplats så tror jag att de är oslagbara.

/Ebba

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #8 skrivet: 16 okt-04 kl 18:51 »
Jag vet att du inte har pratat om stickor Morris......men det är det tråden handlar om....att slippa dem.....och istället få tag i en köksspis som har större eldstad  :)

Massor av fina tips har jag fått. Jag har beställt en massa broschyrer också, ska blir riktigt intressant det här.

Men nu kommer retningsmoment nr 2......varför ska allt som är miljövänligt/alternativ energi/liknande vara så förbannat dyrt  ???. Varför ska en miljötoa värd namnet kosta 9 tusen? Varför ska en spis som bidrar både med värme och matlagning behöva kosta 20+tusen???? Var är miljötänkandet hos våra politiker egentligen??? Det skulle ju vara subventionerat att vilja sätta in en miljötoa t ex......hmmmm......det behövs nog fler alternativare inom politiken tror jag  ;D

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #9 skrivet: 18 okt-04 kl 09:59 »
håller med dig Monica. Jag kommer att rösta på dig! ;D

själv skulle jag nämligen inte stå ut med långbänkandet som är politikens vardag.

flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #10 skrivet: 18 okt-04 kl 23:00 »
Jo det är ju sant Intrance......det kan bli obehagligt varmt på sommaren. Nu är det lyckligtvis så att jag lagar nästan alla mat utomhus på sommaren, så det skulle inte bli något jättestort problem här. Det blir vid bakningen i så fall.......men då får jag öppna dörrar och fönster antar jag, eller välja en dag det regnar och är ruskigt ute......som i somras... ::)

Visst är det helt lysande med ett forum som detta där det kan stötas och blötas och en massa kunskap och information kan komma fram som alla kan ta del av  ;D 8)

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #11 skrivet: 27 nov-04 kl 18:05 »
Uppdatering!!!  ;D

Jösses vad jag är glad ikväll  ;D :D

Har efter en veckas murning installerat min nya köksspis och lagat min första middag på densamma  *yieppee*

Jag behöver väl inte säga att det var jättegott  8)

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #12 skrivet: 05 jan-05 kl 22:10 »
Det blev en Klafreström nr 819  ;D

Jag har faktiskt inte använt den elektriska spisen sedan jag börjat använda denna. All julmat inklusive mandelmusslor, kaneläppelkaka och småkakor är lagade resp bakade i denna  ;D

Gissa om jag är nöjd och glad  8)

Ps......varmt o gott har jag också och jämfört med min tidigare viking så går det inte mer än hälften av veden till.....och då får jag både mat och värme. Så mina farhågor att det skulle bli jobbigt att mata med ved hela tiden, var obefogad  :D

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #13 skrivet: 19 jan-05 kl 16:43 »
Usch....micro....finns nog med strålning runtomkring oss ändå utan att jag ska stråla min mat med. Dessutom blir det inte lagat.....nä fy, en sån kommer aldrig in genom min dörr  :o

En annan fördel med vedspis som jag har lagt märke till nu när jag använt den så länge, är att jag har inget matos i köket längre. Jag har aldrig haft någon fläkt och detta har varit ett problem innan......men simsalabim......inte nu längre  ;D ;D

Har inte funnit någon nackdel ännu med vedspis, men det kommer kanske....

Jo, jag "spinkar" själv.....finns ingen annan här som kan göra det. Vad är det dom säger.....En bra käring reder sig själv, för en dålig en är det ingen som vill hjälpa.......hrmmm *funderar*  ;)

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #14 skrivet: 19 aug-07 kl 09:17 »
Har just läst "serien" om vedspisar!

Är van vid vedspisar se´n barnsben (jag fick ofta klyva och bära in veden till min mor). Då var det en svart ankarsrum tror jag den hette med ungn och tre plattor. Senare blev det en Huskvarna som var väldigt bra, men vid renovering av köket blev nerstuvad i källaren, vilket har ångrats se´n vid Gudrun och Per!

Nu till en fundering som dök upp när jag läst denna serie av inlägg.
Har just fått igång en solfångaranläggning och i denna kan man lätt komma upp i uppåt 150 grader! Funderar på om man skulle kunna göra någon slags annordning att laga mat på baserad på solfångare? Att det finns solungnar vet jag men då får man ju vara ute. Finessen skulle vara att leda in solenergin till något slags spis-ugn i köket för att laga mat på. Tokig idé kanske, men kul hade det varit att kunna stå i köket och laga mat på solenergi! ;D

Någon som hört eller sett något om dylika experiment?

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #15 skrivet: 19 aug-07 kl 09:27 »
Ugn...tveksamt iaf här i Norden.
Kokplatta kanske skulle funka.
Men man kan vilja ha fika på kvällen också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #16 skrivet: 19 aug-07 kl 09:49 »
Tja, ugn kan man ju isolera bättre och baka kan man ju göra på solskenstimmarna. Platta är ju lite svår att isolera, så jag tänkte mej någon slags "nersänkt historia" med bra isolering som man satte ner grytan i och då skulle  grytan värmas både från botten och sidorna. Eftersom temperaturen inte blir så hög blir det nog ingen risk för vidbränning. Och steka kan man nog glömma, vilket inte gör så mycket eftersom det inte är så hälsosamt med stekt mat. ;)

K.A.J
« Senast ändrad: 19 aug-07 kl 09:51 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Både värme och matlagning i ett
« Svar #17 skrivet: 19 aug-07 kl 11:58 »
Men nu kommer retningsmoment nr 2......varför ska allt som är miljövänligt/alternativ energi/liknande vara så förbannat dyrt  ???. Varför ska en miljötoa värd namnet kosta 9 tusen? Varför ska en spis som bidrar både med värme och matlagning behöva kosta 20+tusen???? Var är miljötänkandet hos våra politiker egentligen??? Det skulle ju vara subventionerat att vilja sätta in en miljötoa t ex......hmmmm......det behövs nog fler alternativare inom politiken tror jag  ;D


Varför de är dyra... Tja, det är det vanliga. Vi vill ha grejor som gör mer av jobbet åt oss och då får vi helt enkelt betala för det. Det finns billigare alternativ på både spis och torrtoa, men det som får priset att skjuta i höjden är just att det ska vara bekvämt. Tänk bara på skillnaden mellan stickor och vedträn. Var vi drar bekvämlighetsgränsen påverkar priset rätt ordentligt. Ändå är det bara pyttelite arbete som skiljer de billiga alternativen från de dyra.

Bekvämlighet är ändå viktigt nu när allt fler måste börja tänka i kretslopp. Det får inte vara obekvämt att tänka på naturen. Så det behövs tänkande och klurande för att få de billiga alternativen lite bättre. Det är den sociala situationen som kräver det. Besökare ska känna sig som hemma och det gör de inte om allt är krångligt och "äckligt".

Här kan man dra en parallell med tygblöjornas utveckling. Först och främst måste man påpeka att det är ganska enkelt att trixa ihop en tygblöja. Tyg av lämpligt material och något som absorberar. Det är när bekvämligheten kliver in i sammanhanget som det blir dyrare. En modern fickblöja är väldigt "pappavänlig" (som det står i annonserna) och det beror på att de fungerar som de dyrare engångsblöjorna i pappas ögon. Ta fram, ta på, färdigt. Men de är också dyrare än de enkla lösningarna. Ändå är det just fickblöjorna som får många att inse att tygblöjor är vettigare än engångslösningen. Man har gjort tygblöjorna (och hanteringen) tillräckligt bekväm och det gör hela skillnaden.

Så det är inte mycket vits att peka på de billiga alternativen i just det här sammanhanget. Ändå är det i mellanrummet mellan billigt och bekvämt som de flesta uppfinningarna väntar.

Se det såhär: Veden ska brännas under så hög temperatur som möjligt, helst i ett isolerat förbränningsrum. Det är inte många material som tål den temperatur man vill upp i. Gjutjärn (och andra metaller) leder värme för bra för att fungera i förbränningsrummet, men olika keramiska material isolerar bra. Själva förbränningsrummet behöver inte vara stort, även om vedförrådet är det (tänk bara på en pelletscistern så fattar ni).

De heta rökgaserna vill vi nu komma åt för att laga mat. Metall har,som sagt, bra värmeledning så spisdelen skulle kunna vara av gjutjärn eller liknande. Aluminium tål inte så höga temperaturer, annars skulle det leda värme bra. En drömlösning vore att kunna leda om rökgaserna till spisen bara när man lagar mat. Då behövs inga lock för att förhindra "köksbastu".

Rökgaserna ska nu "mjölkas" på resten av energin. Det kan man göra på flera sätt. Man kan leda gaserna genom rör i en bakugn/kakelugn/sandugn. Det går att göra en enkel värmeväxlare med många rökrör av metall i en cistern vatten (som i en vedpanna). Eller så kan man göra ett rökrör med många flänsar som värmer upp luften direkt. Det hela beror på vad man vill använda värmen till. Teoretiskt sett skulle man till och med kunna använda rökgaserna till att driva en gengas- eller stirlingmotor.

Kanske är det genom att separera de olika stegen i processen som man kan få till slugare billiga lösningar?

Jag tror det. ...stenhårt. :)

Slänger med lite länkar om solvärme för matlagning också eftersom det kom upp i tråden.

Länkar

Aprovecho Reseach Center
Designing Improved Wood Burning Heating Stoves (PDF-format, engelska)
Design Principles for Wood Burning Cook Stoves (PDF-format, engelska)

Humanure
The Sawdust Toilet från Humanure Handbook
Marine Toilets från Duckworks Magazine

Solkok
How to Build a Solar Cooker från Solarcooking.org
Solkokare med Scheffler-reflektor (GIF-bild) Med en större reflektor fungerar den även i Sverige.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser