Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tycker Ni??  (läst 11062 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad tycker Ni??
« Svar #60 skrivet: 29 jul-07 kl 22:16 »
Njaaeeej, Balbina.....du har nog blandat ihop mina och några andras åsikter. Men det är lugnt. Mänskligt till och med  ;) Nej, jag tycker inte det är dyrt med sjv's registrering......egentligen. Mkt. pengar för mig i.o.f.s. Kostnaden jag vände mig emot i princip från början var inspektörn. Men, jag tycker allt ska vara fritt, för alla. Min egna hetaste förhoppning är att det ska komma fler alternativ och lättare regler för hobby eller småbesättningar för säg, upp till en djurenhet.

Om jag säger så här då, så blir det kanske klarare. Jag hade hellre bekostat 300:- per individ för min lilla besättning för att slippa öronmärken helt genom att chipa dom istället.

Åh, det blir så krångligt ibland att få fram exakt mad man menar  :-[

anette i bugared

• -
« Svar #61 skrivet: 29 jul-07 kl 22:25 »
Njaaeeej, Balbina.....du har nog blandat ihop mina och några andras åsikter. Men det är lugnt. Mänskligt till och med  ;) Nej, jag tycker inte det är dyrt med sjv's registrering......egentligen. Mkt. pengar för mig i.o.f.s. Kostnaden jag vände mig emot i princip från början var inspektörn. Men, jag tycker allt ska vara fritt, för alla. Min egna hetaste förhoppning är att det ska komma fler alternativ och lättare regler för hobby eller småbesättningar för säg, upp till en djurenhet.

Om jag säger så här då, så blir det kanske klarare. Jag hade hellre bekostat 300:- per individ för min lilla besättning för att slippa öronmärken helt genom att chipa dom istället.

Inte alls krångligt, rätt glasklart, faktiskt. Åtminstone för mig  ;) som delar dina åsikter om valmöjligheter bla a med chipmärkning för fler lantbruksdjur än hästar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #62 skrivet: 29 jul-07 kl 22:31 »
Så tror Ni då att de som idag inte märker sina djur skulle göra det om chip fanns som alternativ? Obs ingen anklagan utan bara ren nyfikenhet om det är just märkena som ligger bakom oviljan till att märka eller är det så att man inte vill att man ska kunna spåra djuren?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #63 skrivet: 29 jul-07 kl 22:43 »
Njaej....igen  :) Dom som är emot märkning och registrering över huvud taget låter nog bli i fortsättningen också, oavsett metoder och rutiner.

Tidigare så pratade jag enbart om mig själv, vad jag vill och kan tänka mig. Inte vad jag tror alla andra skulle tycka/göra. Andra får svara får sig själva.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #64 skrivet: 29 jul-07 kl 22:51 »
Så med andra ord så enda sättet att få flera att märka sina djur är att fler köpare kräver det......eller? En vän till mig som har getter tror att inom ett par år så kommer folk i allmänhet blivit så medvetna om det här med märkning att det kommer ge sig själv.....vad tror Ni?

anette i bugared

• -
« Svar #65 skrivet: 29 jul-07 kl 23:06 »
För min del så är det dels en fråga om att jag tror att chipmärkning är mindre smärtsamt för djuret+att skaderisken efteråt naturligtvis minskar, samt en rent estetisk fråga. Både gula märken och metallclips är förfulande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #66 skrivet: 29 jul-07 kl 23:08 »
Men dur kan man då kolla om ett djur är chipat eller ej?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #67 skrivet: 29 jul-07 kl 23:09 »
Och vad gäller metallklipsen så tycker inte jag att de ser fult ut, man tänker inte på att de finns där.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #68 skrivet: 29 jul-07 kl 23:11 »
Och rent praktiskt, hur skulle denns chipmärkning så kunna gå till. Måste då vetrinären komma ut och chippa dem tror Ni eller? Eller kanske utbildar de någons som får åka ut och chippa hela dagarn.

anette i bugared

• -
« Svar #69 skrivet: 29 jul-07 kl 23:13 »
Men dur kan man då kolla om ett djur är chipat eller ej?

På samma sätt som med chippade hästar och hundar tex.

anette i bugared

• -
« Svar #70 skrivet: 29 jul-07 kl 23:15 »
Och rent praktiskt, hur skulle denns chipmärkning så kunna gå till. Måste då vetrinären komma ut och chippa dem tror Ni eller? Eller kanske utbildar de någons som får åka ut och chippa hela dagarn.

Så är det med hästar. De som vill kan gå en kurs och bli behörig att märka med chip. Inget märkvärdigt.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #71 skrivet: 29 jul-07 kl 23:25 »
Hur bevisar man då för sin köpare att de är chippade?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #72 skrivet: 29 jul-07 kl 23:25 »
Jag är inte alls hemma på hur man kollar det på hundar tex.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 29 jul-07 kl 23:29 »
Alla individer är redan märkta med sitt eget DNA. Detta avläses på någon decimeters avstånd med ett litet instrument som får plats i fickan. Finns att köpa på Lantmännen. Jula säljer en enkel variant för 169 kronor.

Om tjugo år.

ninna b

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 29 jul-07 kl 23:48 »
Frågan är väl vad man vill uppnå med att märka djuren. Ni som har djur kontinuerligt till avsalu bör ju märka era djur precis som alla andra som handlar med djur. Den som köper några getter som man så att säga är slutkonsument för, behöver väl inte bry sig så mycket. Man har sina djur och sen är det bra med det.
Hur stor del av vårt intag av kött kommer från getter som slaktats på¨slakterier och kommit ut i handeln..och vilka sjukdomar som kan skada människor är getter bärare på....`? BSE har ni varit inne på. Sprids via kadaver och benmjöl. Kadaver ingår bara i hundmat och i minkfoder, ger ni det till era getter...? Kontrollen på benmjöl är sträng i Sverige och risken för BSE via det är i det närmasta obefintligt och KAN getter smittas med BSE....? Hir är det med den saken...?  Vilka andra sjukdomar pratar vi om....mul och klövsjuka är anledningen till att vi har dom reglerna för märkning som vi har idag men det senaste utbrottet hade vi på 60talet.
Är det ändå inte så att det är myndigheternas sätt att tjäna lite extra pengar på alla småbrukare....så ska man betala en årlig avgift och en registeravgift för att man köper märken och sen ska inspektören komma och kontrollera.
Jag talar inte i egen sak för jag anmäler innehav och granskas och kontrolleras och betalar det som ska betalas ska men jag tycker ändå att den som bara har några getter som går hemmavid som sällskap inte ska behöva bry sig så himla mycket på om getterna är märkta eller ej och visst säljer jag omärkta getter. Somliga vill inte ha märkta getter, somliga ska svartslakta och struntar i vilket och just nu har mina märken tagit slut så då får folk ta omärkta getter eller så får dom låta bli. Friskare eller sjukare än dom märkta är dom iaf inte.

Anna.D

« Svar #75 skrivet: 30 jul-07 kl 09:43 »
men om märken är slut så får man ju beställa nya.nu är ju reglerna så att de ska märkas.tänk om alla tänkte så och struntar i att märka.???det är ju lika för alla och regler gäller ju för alla./Anna

Balbina

• -
« Svar #76 skrivet: 30 jul-07 kl 17:41 »

ja, det är möjligt.....  
Vad jag tycker om märkning vet nog de flesta redan så jag skriver inget om det.
Det finns ju faktiskt några problem med chipmärkning också.
1. de kan vandra i kroppen. Sitter inte alltid kvar där man satt det. Har man otur kan chipet fastna i hjärtat och orsaka en hjärtinfarkt  :-\
2. Det är skapligt dyrt att märka då en utbildad chipmärkare ska märka.
3. ska du sälja ett chipmärkt djur så måste du ha en läsare (för att kunna styrka för köparen att den är märkt) och denna läsare går på en tusenlapp. Skulle SJV komma med regler där chip tillåts så kommer nog även ett krav på en läsare på varje gård.
4. Ingen vet ännu hur lång hållbarhet det är på chipen, om de släpper ut metaller i kroppen och hur många av chipen som inte fungerar. Ett märke är lätt att se om det har förlorats och risken att djuren ska tappa båda samtidigt är väl i princip obefintlig. Slutar chipet fungera måste du ju kunna garantera att det är rätt djur du chipar om osv. vilket kommer kräva att djuren även är id kontrolerade med id diagram (hästar ska ha detta) vilket medför extrakostnader då SJV garanterat skulle kräva in dessa id diagram också.

Jag har personligen inget emot chip. Mina hundar, katter och åsnor är chipmärkta och jag är nöjd med märkningen. Bara på en av hundarna som chipet har flyttat på sig och nu ligger vid armbågen på henne.
Men tyckte att problemen med chipmärkningarna borde komma fram också.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #77 skrivet: 30 jul-07 kl 20:06 »
Jag vill tacka för Era olika synpunkter på märkning av getter!
Jag vill oxå förtrydliga att jag inte tror att ansvarsfulla getägare ger de sina kadavermjöl, det var endast avsett som ett exempel.
Tills vidare vill jag nog dock hävda att den allra säkraste märkningen är den som getägaren har i sina egna ögon, öron och händer;
Vi SER skillanad på dem!
Vi HÖR deras olika röster!
I mörker KÄNNER vi vilken individ som vi med handen stryker över ryggen!
Sedan kan märkning ha sina fördelar också och stalljournal är rätt använd t o m ett bra hjälpmedel även om man inte alltid känner det så!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #78 skrivet: 31 jul-07 kl 02:17 »
Jo, så är det.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #79 skrivet: 31 jul-07 kl 09:19 »
Jag vill oxå förtrydliga att jag inte tror att ansvarsfulla getägare ger de sina kadavermjöl, det var endast avsett som ett exempel.

Det är ju svårt att ge foder med kadavermjöl eftersom det inte funnits på 21 år......
så även om någon inte är "ansvarsfull" så blir det knepigt att köpa sånt.   ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare
Nataks, gorlan, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser