Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man ha i en jordkällare?  (läst 6483 gånger)

Tant Jansson

• Östergötland
Vad kan man ha i en jordkällare?
« skrivet: 22 jul-07 kl 00:47 »
Hejsan!

Som den stadsbo som jag är, är jag väldigt tacksam över att ha hittat hit. Så mycket kunskap som finns ute i landet som vi noviser kan ha nytta av. Men en fråga har jag inte hittat något svar på. Och det är vad man egentligen kan ha i en jordkällare?

Har har precis blivit med hus på landet. Och då ingår en jordkällare. Kan jag ställa dit till exempel stängda konservburkar, glasburkar med skruvlock (innehållandes exempelvis lingonsylt från refilltub) - alltså burkar som man använder då och då, målarfärg etcetera som ska övervintra frostfritt, öppna pet-flaskor....

Tacksam för alla svar från en förvirrad

Tant
Tant inte fru, om jag får be. :D

Sommartorparn

Re:Vad kan man ha i en jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-07 kl 08:08 »
Det vi som sommartorpare ska ta reda på nu i år, är om jordkällaren är frostfri, så vi ska lägga in en termometer som visar högsta och lägsta temperatur. Annars verkar vår jordkällare vara lite fuktig, d v s det möglar inte på väggar och tak, men väl på urdruckna drickflaskor. Tror att det är normalt, det finns  f ö tips på forumet hur man fixar optimalt klimat i jordkällaren. Hoppas det kommer flera svar, för det är en intressant fråga för oss nybörjare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 15:16 »
Det skall vara fuktigt i jordkällare. Potatis, rotfrukter, kål, lök, äpplen trivs bra. Konservburkar finns ingen anledning att ha i jordkällare; tvärtom kommer etiketterna att mögla och ramla av så att man får gissa om det är kattmat eller ärtor i burkarna.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 22:28 »
Den risken vill man ju inte ta. ;)

Men anledningen till att jag frågar är att köket inte är så stort. Och jag tänkte att man kanske kunde använda jordkällaren som ett skafferi/kyl. Och lasta in alla bra-att-ha-konservburkar där...

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 27 jul-07 kl 21:00 »
Men förr måste de ju ha haft sina syltburkar och saftflaskor i jordkällaren, eftersom de ska stå svalt och mörkt. Vad fanns det för alternativ? Men de fick väl stå ut med att diska de mögliga burkarna innan de öppnade dem, antar jag. Eller finns det någon som säkert vet hur de gjorde innan det fanns kyl och sval?

Vet du vad, tant Jansson, om du ställer in konservburkar där, kan du överväga att beskrifta burkarna med spritpenna. Så är du garderad när etiketterna ramlar av. (För visserligen är det nog okej att ha köpta konserver i ett oisolerat skjul på sommaren, men vad händer när det blir minusgrader?) F ö måste man ju inte ha ett så stort förråd av köpta konservburkar. Annat är det med ens självhushållade burkförråd.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 23:01 »
Idag var det dagen D. Lastade in de konservburkar som jag har (cirka 20 stycken) och oöppnade ketchupflaskor etcetera. För att lösa problemet med att fukten får etiketterna att lossna tejpade jag en remsa runt varje burk. Funkar inte det tänkte jag köpa en stor plastback med tättslutande lock.

MiaMia

• Hemma mamma
« Svar #6 skrivet: 02 sep-07 kl 19:00 »
Hejsan, en jordkällare var oftast avsedda för att kunna lagra större kvantiteter rotfrukter i än i en stuka, dvs lagringsplats för rotfrukter utomhus. Dessutom var det ofta en gemensam lagringsplats för många husåll i närheten. För att slippa gräva i en stuka i smällkalla vintern.

Äpplen bör du hålla åtskilda från övrigt livsmedel. De avger en gas som får andra livsmedel att åldras fortare tyvärr. Man la kungsbräkenblad (ormbunke) mellan äpplena för lagom luftning. Allt har skett med stor omsorg förr, vi får inte skörbjugg i Sverige längre. Skulle något misslyckas finns det frukt i affären.
Potatis och andra rotfrukter lagras också luftigt, det är viktigt att det går att plocka bort dåliga exemplar.
Pga fukten i en bra jordkällare är det inte någon bra miljö för konserver. De kommer sannolikt att bli dåliga fort, bättre med ett skafferi, helst ett gammalt i kökets nordliga hörn med god ventilation.
Jag har slängt mycket mat tyvärr, pga ideliga strömavbrott så vi vet värdet av bra jordkällare och skafferi.
Hoppas att det är en liten vägledning, men allra viktigas är städningen och att ha bra kvalitet på rotfrukter och frukt som skall lagras. Det är bättre att slänga för mycket än att få allt förstört.
Delar gärna med mig av många års erfarenhet av att vara ekonomisk smålänning. Många intressen och vänner med allehanda kunskaper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser