Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placering av jakttorn  (läst 6728 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Placering av jakttorn
« skrivet: 21 jul-07 kl 21:04 »
Är det någon som har en adress till en sida där man kan se vilka regler det finns för placering av jakttorn. Jag frågar då några jägare har byggt ett jagttorn på en plats där nästan hela skjutfältet ligger mellan tornet och mitt boningshus. Avståndet är ca 200 m. Dessutom har de rest det i en sänka så de inte kommer särskillt högt upp och något kulfång finns inte (annat än mitt hus).
Tacksam för hjälp
Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Placering av jakttorn
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 22:20 »
det kanske finns info här:  www.jagareforbundet.se
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

halle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 23:00 »
Hejsan
Ett jakttorn ska vara så plaserat att det finns naturlig kulfång, absolut inte mot någon byggnad.
Sedan bör man inte sätta jakttorn närmare än 200 meter till grannmarkens gräns.
Ett jakttorn är ju till för att se bättre och även få bättre kulskydd, men inte mot något hus.
Det är lika tokigt om man sätter ett torn i en sänka och har skjutriktningen mot en höjd eller ås.
Mvh halle

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 22:30 »
Är det någon som har en adress till en sida där man kan se vilka regler det finns för placering av jakttorn. Jag frågar då några jägare har byggt ett jagttorn på en plats där nästan hela skjutfältet ligger mellan tornet och mitt boningshus. Avståndet är ca 200 m. Dessutom har de rest det i en sänka så de inte kommer särskillt högt upp och något kulfång finns inte (annat än mitt hus).
Tacksam för hjälp
Mette
Du tror inte att dom tänkt skjuta åt höger och vänster istället för rakt fram. Djuren kommer ju från skogen. Så det är lite svårt att veta om det finns okej skjutriktningar eller ej. Det kan ju också vara så att dom tänkt skjuta med hagel. Då kommer saken i en helt annat läge. Är du osäker så kontakta jaktledaren för en träff. Säg att du är orolig. En vettig jaktledare lyssnar och förklarar hur han har tänkt sig. Han är ju juridiskt ansvarig om något händer.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 30 jul-07 kl 12:46 »
Hej och tack för svaren
Jag vill prova prata med jaktledaren.
Mvh
Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1723 gäster, 3 användare
Erik Forsman, Nataks, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser