Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man avskilja lammen?  (läst 6370 gånger)

Gräbban

• -
När kan man avskilja lammen?
« skrivet: 21 jul-07 kl 10:07 »
Vi har fem tackor varav fyra fick lamm i april. Vi har inte kanon mycket bete, beroende på först torka, sen regn... Vi har bete på ett annat ställe, och hade tänkt att skicka dit bagglammen plus baggen Nils, låta tacklammet och tackorna gå kvar här hemma samt få lite kraftfoder. två av tackorna som fick tvillingar är ganska magra, och deras lamm diar ju lite fortfarande. Lammen har växt till sig ordentligt och äter ju en massa annat. Jag tycker dom verkar vara en plåga för sina stackars mödrar... När kan dom flytta?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:När kan man avskilja lammen?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 10:15 »
När kan dom flytta?

Man brukar avskilja lammen från mammorna när dom är 2 månader.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Idun

« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 15:00 »
Lammen hos mig brukar få gå med mamma tills dom  är 3½ månad, minst. Bagglammen blir könsmogna och kan betäcka vid 4 månaders ålder så då ska de vara flyttade så inga "olyckor" händer.

Tycker att det låter lite tidigt att flytta lammen vid 2 månader.

Hälsar Idun

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 15:30 »
Jag skiljde av vid två månader, och tackorna verkade faktiskt rätt nöjda med det. De var i alla fall inte ett dugg oroliga, inte skrek de och höll på heller.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-07 kl 18:55 »
Tiden för avskiljning beror nog dels på ras och dels på uppfödningen. Lamm av t ex gotlandsfår bör nog vara 3-3,5 månader vid avskiljningen. Det beror också på vikten, lammen klarar sig bättre ju tyngre de är. Deras magar utvecklas i takt med att de växer och ju tyngre de är ju bättre kan de tillgodogöra sig grovfodret.
Om du har lantras så bör nog lammem väga 25-30 kg innan du skiljer av dem.
Tackor av lantras brukar ofta se rejält "utsugna" ut så här års. Det viktiga är dock att de kommer upp i gott hull innan betäckningen. Jag brukar ge mina tackor ca 2 hg kraftfoder/dag i september, så att de kommer i form igen. Betet är ju inte så näringsrikt då. Det är dock viktigt att de har sinat ordentligt innan man börjar med kraftfodret.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henning

« Svar #5 skrivet: 22 jul-07 kl 15:58 »
Håller med vallhunden. Det beror mycket på vilken ras man har och om det handlar om inomhusuppfödning eller betesgång. Vid inomhusuppfödning av köttfår med höga kraftfodergivor är det inga problem att ta ifån tackorna vid två månader. Köttfåren inkl leicester mjölkar inte så länge som lantraserna. Det är också förklaringen till att lantrastackorna  ser mer ursugna ut vid den här tiden än vad tackorna av köttraser gör.
3,5 månader minst är lämpligt för lantraserna. Kan man skilja på tacklamm och bagglamm är det en stor fördel. Även om inte det är en stor mjölkskvätt lammen får i sig vid tre månaders ålder har den stor betydelse. Det gäller att få i lammen rejält med mat om det inte ska bli  en rejäl svacka i tillväxten i samband med fråntagningen.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jul-07 kl 16:38 »
Mina lamm är födda med rätt långt mellanrum, men de äldsta är nu fyra månader. Jag tänkte skilja av baggarna först, men jag har ju bara en bagge som är tillräckligt gammal. Kan han gå själv? Och precis bredvid de andra? Om han får med sig syrran, hur länge kan de gå tillsammans utan att hon blir betäckt?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 jul-07 kl 17:54 »
Nej, jag skulle inte skilja av ett ensamt bagglamm och låta han gå i en hage bredvid.
Dels för att får är flockdjur och bör vara minst 3-4 stycken för att känna sig trygga.
Dels för att han inte kommer att stanna i hagen utan hoppa tillbaka igen. Då är allt arbete ogjort och han har dessutom lärt sig att hoppa! Ibland delar dom med sig av kunskaperna dessutom...

Om det handlar om gotlandsfår så kan tack- och bagglamm gå tillsammans till början av oktober... ibland kan man dra det någon vecka till av utrymmesskäl. Tackor av Gotlandsfår börjar inte att brunsta förrän i slutet av oktober/början av november. Det största problemet tycker jag är att bagglammen ska mäta sig med varandra och stångas, vilket kan ha dödlig utgång.

Kan du inte bara slakta bagglammet, så är du av med problemet:-)?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 21:30 »
Hälften av mina lamm är baggar och jag tänkte nog få ut mer kött av dem än vad jag kan få nu..  Men om tacklammen ändå inte brunstar kan han väl få gå med syrran? Eller det räcker inte, de kanske borde vara ännu fler?

Brunst i oktober, beror inte det på när de är födda? De äldsta hos mig är som sagt ganska exakt fyra månader nu.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 23 jul-07 kl 10:13 »
Om du har lantras så bör nog lammem väga 25-30 kg innan du skiljer av dem.

Och om man har Allmogefår då behöver man aldrig avskilja dom för dom kommer inte att väga 30 kg som lamm eller  ;D  :-[
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

AK

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-07 kl 11:24 »
Hallå Gräbban. Jag hade stoppat in färdiga bagglamm som sällskap till baggen, Var det Nils han hette? Först låta dem gå trångt (typ lammbox)  så rangordningen är klar och de inte stångar ihjäl varandra. Tar nåt dygn eller två.
Fördelen med att låta bagge och bagglamm gå tillsammans efter avvänjningen är flera.
1 baggen får sällskap - han är oxå ett flockdjur.
2. det blir färre ihjälstångningar bland bagglammen om de har en självklar ledare i flocken
3. lättskött med så få hagar som möjligt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 11:30 »
Fördelen med att låta bagge och bagglamm gå tillsammans efter avvänjningen är flera.

Den stora Nackdelen är
att du inte kan utfodra bagglammen så de får en bra slaktvikt eftersom dom går med den vuxna baggen....  :-\

AK

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 11:34 »
Asch, det där var ju tips till Lollo.

Gräbban - du har nog svaret själv. Om mödrarna ser för slitna ut så är det dax. De råd jag fått är att ju snabbare man avvänjer ju snabbare ställs lammens magar om för enbart bete. Har själv 13 flasklamm i år av finull (lantras). De avvandes från lammbaren vid 11-13 kg vikt och de växer inte sämre än de finullslamm som fortfarande går med tackorna.

AK

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jul-07 kl 11:38 »
Rosa- vi använder normalt inte kraftfoder till lammen. Däremot har vi bra beten, hagmarker under restaurering (mycket och goa buskar). Vi byter ofta hagar, betesputsar där det går. Vi har mycket lågt parasittryck.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 23 jul-07 kl 13:20 »
Rosa- vi använder normalt inte kraftfoder till lammen.

Nä ni har ju Texel-Finull  ;)  men lollo har väl gotlandsfårskorsningar.

Men ska man få nått att skicka till slakt av raskombinationer utan tung köttras (eller knappt om bra bete) som man vill få bra betalt för, så brukar kraftfoder vara ett ganska så måste...

/Rosa
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 13:35 av Rosa »

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jul-07 kl 22:26 »
Nu är jag som vanligt förvirrad och lyckas inte riktigt följa konversationen. Men om tipset bagge och bagglamm ihop var till mig så får jag väl upplysa om att jag inte har någon bagge. Köpte tackorna färdigpreparerade:-)

Å om mina raser. Jag har två tackor som är mest gotland, en som är finull/dorset och pappan till alla lammen är mest gotland. Påverkar rasen vid vilken ålder man kan skilja av dem alltså? Och när de blir könsmogna?

morAkka

« Svar #16 skrivet: 24 jul-07 kl 16:16 »
Den stora Nackdelen är
att du inte kan utfodra bagglammen så de får en bra slaktvikt eftersom dom går med den vuxna baggen....  :-\
Jag har gjort en fålla där bagglammen får sitt krsftfoder och stänger ute stora baggen tills de små ätit upp. Grymt, men gammelgubben vande sig fort vid att inte få något och gick i stället och betade eller lade sig att vila utanför grindarna.
/morAkka

morAkka

« Svar #17 skrivet: 24 jul-07 kl 16:27 »
Nu är jag som vanligt förvirrad och lyckas inte riktigt följa konversationen. Men om tipset bagge och bagglamm ihop var till mig så får jag väl upplysa om att jag inte har någon bagge. Köpte tackorna färdigpreparerade:-)

Å om mina raser. Jag har två tackor som är mest gotland, en som är finull/dorset och pappan till alla lammen är mest gotland. Påverkar rasen vid vilken ålder man kan skilja av dem alltså? Och när de blir könsmogna?
Vi har finull/dorset som har brunstat året om. Bagglammen från dem skilde jag vid ca 2 mån då de blev intresserade av tackorna. Några var ju stora nog att nå upp. Tackan gör faktiskt allt för att hjälpa till=hukar sig, när högbrunsten sätter in!!
/morAkka

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 01 sep-07 kl 13:49 »
Jag tycker dom verkar vara en plåga för sina stackars mödrar... När kan dom flytta?  

Läst på Lammproducenternas hemsida 2007-08-31:

För lamm som föds på våren är målet att skilja från dem när de är ca 12-14 veckor (ungefär 100 dagar gamla). Att ha lammen kvar vid tackorna längre gör inte någon större nytta eftersom mjölkproduktionen har avtagit så pass att den inte har så stor effekt på tillväxten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser