Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns med tofsar på benen  (läst 10568 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
höns med tofsar på benen
« skrivet: 21 jul-07 kl 09:27 »
Detta har blivit en drog för mig ;D
Har inte haft hönsen mer än en månad men från 4 har dom blivit 13 bara så där.
Nu har jag tänkt att införskaffa en ny ras men vet inte vad.
Något vackert att se på (det är ju alla) och de måste ha toffsar på fussingarna.

Nån som kan ge mig råd??

Mvh Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Sussex

• Skåne
Re:Hjälp.
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 11:01 »
Jag förstår din glädje över hönsen! Det är samma för mig. De är härliga!
Våran favoritras är Faverolle. De finns både som stor ras och som dvärg, fast dvärgen har vi ingen erfarenhet av.
De är fina att se på, blir lätt tama. Lugna trygga. Bra äggläggare och fint kött. Och de har fjädrar på fötterna! Faktum är att de tom. har fem tår! Vet inte varför...det bara är så.

MVH Lena

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 11:23 »
Oj, det finns ju så många fina   ;D
Stora raser med fjädrar på fötterna: Kochin, Faverolle, Breda, Sultaner, Silkeshöns, Brahma m.m.
Dvärg: Benbefjädrade (Mille Fleur)  finns i otroligt många färger, Dvärg Kochin samma sak och sedan alla dvärgraser från de stora.  :D   Bara att välja och vraka    ;)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 18:03 »
Jag kán nog tänka mig då Favarolle.
Vet ej om jag ska ha stor ras eller dvärg.
Är det inte dom dom lägger blåa ägg??

Hur lätt är det att få tag på dom i Östergötland med omnejd??

Mvh Maria.

Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 18:06 »
De som värper turkosa ägg är Araucana men de har inga fjädrar på fötterna.  :D
Dvärg Faverolle är svårare än de stora att få tag i.     :)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 11:23 »
Silkeshöns är ju fluffiga från "kammen" och ner till tårna.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 23 jul-07 kl 11:24 »
ännu en bild
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 23 jul-07 kl 18:36 »
jag finns i väröbacka, det var jag som hade de tyska jättesceckarna som du mailade med tidigare. jag har en del kycklingar, men vill vänta några veckor till med att sälja dom. ska snart lägga upp nya bilder på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

barre

• dekorationsmålare med höns på hjärnan.
    • Östergötland
    • http://www.malakiandesign.com/
« Svar #8 skrivet: 24 jul-07 kl 00:46 »
Åh! Då måste du ha Mille Fleur/benbefjädrade dvärghöns/Sabelpoot! Helt underbara höns. Små, lugna och jättetrevliga! Finns i alla fäger du kan tänka dig. Finns en tjej här på alternativ som har sådana, dock en bra bit från östergötland (http://www.sabelpoot.se/)

Mvh/Malin
konstnär, dotter, hönsmamma, design, musik, måla, skapa, vänner, festival, landet, foto.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #9 skrivet: 24 jul-07 kl 17:23 »
Hej,

Jag skulle också tipsa om Benbefjädrade dvärghöns men Malin hann visst före mig. Tack för länken  :D

De benbefjädrade dvärghönsen har en utomordentlig mentalitet. De är väldigt sociala och lätta att lära saker. Man kan tom träna klickerträning med dom. De vill hela tiden vara med och uppskattar mänskligt sällskap. Ja, som du redan märkt är de mina absoluta favoritet och jag skulle kunna gå på i evighet om allt positivt om dem men men, får väl ge mig här så ni orkar läsa det jag skriver också.

Sen tänkte jag också tipsa om Silkeshöns och brahma. Båda raserna finns både som stor och dvärg och har ett särdeles lugnt temperament. Dessutom är de båda dåliga flygare så de är väldigt lätt att hålla i lågt stängslade gårdar om man inte har möjlighet att ha dem frigåendes. Det är få som kan motstå deras charm och vänlighet.

Mvh Linda

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 25 jul-07 kl 08:57 »
Sen tänkte jag också tipsa om Silkeshöns och brahma. Båda raserna finns både som stor och dvärg och har ett särdeles lugnt temperament. Dessutom är de båda dåliga flygare så de är väldigt lätt att hålla i lågt stängslade gårdar om man inte har möjlighet att ha dem frigåendes. Det är få som kan motstå deras charm och vänlighet.

Mvh Linda

Dock måste man ha tak över gården, då de är lätta byten för rovfåglar eftersom de lägger sig ner och spelar avsvimmade om det kommer någon fara.....
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser