Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrämma skator  (läst 4078 gånger)

Falin

• -
Skrämma skator
« skrivet: 20 jul-07 kl 16:37 »
Vi har problem med skator som flyger in i hönshuset och äter upp äggen. Jag trodde att jag hade åtgärdat det, genom att hänga en presenning över dörröppningen så de inte kommer in den vägen, men tji fick jag.

Hönsen går ut i sin gård, som är av typen hundgård med nättak, och så öppnar jag hundgårdsdörren när de får gå fritt. Nu har de förbaskade skatorna fattat att man flyger in i hundgården, och in genom dörren den vägen.  >:(

Är det bara att skjuta dem som gäller, eller finns det någon annan bra skrämselmetod?

(Och vi som skyllde de trasiga äggen på en av de stackars hönorna...  :-\)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
Re:Skrämma skator
« Svar #1 skrivet: 20 jul-07 kl 17:22 »
Skjut 1 skata och häng upp den vid hönsgården,sen slipper du resten av skatorna.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jul-07 kl 18:38 »
Radio med P1 brukar föreslås. Upphängd skata har jag provat utan effekt.

Sally

« Svar #3 skrivet: 20 jul-07 kl 19:55 »
Kan opera skrämma mården på flykten räcker nog P1 för skatorna  ;D!

Sally
Går det...så går det!

skogstomten

• -
« Svar #4 skrivet: 20 jul-07 kl 23:17 »
Ta heldre P3. Den musiken skrämmer vem som helst. ;D ;D ;D
Krister
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 21 jul-07 kl 09:21 »
Ja, eller nån av de där Megapol-stationerna...  ::)
Igår var jag nära att hämta bössan själv, när jag kom ut i hönshuset var ett ägg sönderhackat och kycklingarna försvunna.  :o Som väl var hade kycklingarna rymt på egen hand in till hönsen, men jag hann reta upp mig rätt bra på de förmodade skatmördarna innan jag hittade kycklingarna igen....
Och som grädde på moset låg den fina silkestuppen död ute i gården, helt oföklarligt.  :-\

Reebrook

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-07 kl 13:59 »
 O jag som trodde det var en av mina fjunbollar som gått o blivit kannibal, så det är skator som stjäl ägg.
Ska försöka med radio, P1 lät bra beroende på sommar pratare förstås!
Tack för tipsen/Reebrook

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 27 jul-07 kl 09:32 »
Hörde av en äldre herre att man skulle försöka ta tre skator för en och två det kunde de vara utan. Men tog man tre då flyttade de. Men det är inte så lätt att fånga tre skator...

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 10:39 »
Jo man brukar behöva skjuta fler än en(sist tog jag två) Den som fick ligga kvar fungerade närmast som vätte men de var lite för skygga då. Skatorna vet för det mesta att vårt ställe är ohälsosamt men varannat var tredje år kommer det en ny familj och prövar.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 31 jul-07 kl 19:03 »
En död skata höll de andra borta i två dagar, ungefär. Förbaskade djur!  >:(  Hunden tyckte i alla fall att det var roligt att få apportera skateländet som husse sköt, alltid något. Vi får ta i med förnyade krafter efter semestern!

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 2 användare
CathrynO99, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser