Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skoj med såg  (läst 3231 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Skoj med såg
« skrivet: 19 jul-07 kl 12:52 »
Inspirerad av Skytten m fl beställde jag en "Timmerjigg" från Logosol. Nu har jag provat den och här är lite observationer.

Man måste dra åt skruvarna ordentligt, annars lossnar de. Med ordentligt menas i det här fallet "hoppas jag inte drar sönder dem".

Förutom den såg som används till jiggen behöver man en mindre för diverse pyssel: såga ut kilar och klossar och bitar för att hålla fast stocken. Sågen blir rätt klumpig med jiggen på och att ställa om tar några minuter.

Man behöver en skruvdragare, långa träskruvar och diverse handverktyg också. Dem stoppade jag i en liten verktygslåda.

Nu sågade jag bara upp en stock för att testa. Det var ganska jobbigt för ryggen att stå dubbelvikt, så skall man såga några större mängder är det nog bra att få upp stocken en bit från marken.

Det tar ett tag att lära sig på vilken höjd linjalen skall sitta för att snittet skall hamna där man vill. Första lyckades jag sätta flera centimeter för långt ner.

Se upp för skräp inne i stocken. Jag hittade massor av taggtråd en decimeter innanför barken. Det blev en oförutsedd filningspaus.

Jag kantade bara ena sidan på brädorna. Eftersom vi har en bandsåg också tror jag det är enklare att kanta med den.

Sågen jag använde är en Stihl 044C. Den räckte till bra.

Det var roligt, för övrigt.

Sågaren

• Medelpad
Re:Skoj med såg
« Svar #1 skrivet: 16 aug-07 kl 21:08 »
med en riktig bänk blir det ändå roligare har själv en gammal m4 med elmotor och modernare lyftning, big millen tog man från början fram som ett kompliment för jättestockar och tänkt att bruka tex direkt i skogen, om man tänker på saken var det ett smart drag då det annars blir liggande jättestockar i skogen som är av toppkvalite men för tunga att hantera.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 08:18 »
Erfarenheter efter ytterligare några månaders användning:

Jag har upptäckt att det inte var jag som dragit skruvarna dåligt, utan plastfoten som lossnat hade smält! Efter en flytt av foten så att den sitter lite mindre utsatt för värme och dessutom en improviserad packning av papp mellan plasten och metallen har foten blivit kvar.

Det här med att hålla på och skruva fast hållare på ändarna av stocken är ju tämligen besvärligt. Man kan skippa ett moment från manualen och skruva fast linjalen direkt på den plana ytan efter att första baken är bortsågad. Man slipper hållarna och det blir rät vinkel automatiskt.

Virket från ett träd är värt mycket mer än samma träd i vedform. Det betyder att hela investeringen är betald på ett par dagar.

En bräda blir till:

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 08:38 »
Viktigt också att använda en kedja slipad för klyvning.
Med en vanlig kapkedja lessnar man snart.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-07 kl 08:43 »
Viktigt också att använda en kedja slipad för klyvning.

Och att fila ofta. Varannan bräda ungefär.

Har inte provat med en kapkedja, kan tänka att det är rätt frustrerande.

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-07 kl 10:53 »
Och att fila ofta. Varannan bräda ungefär.
Oj, det var ofta.
Jag kör med filning (mest bara ett lätt drag för varje tand ) efter varje stock, alltså efter 5-8 brädor,
och tycker att det är mera än tillräckligt.
Kanske är barken förorenad med sand, om du behöver fila så mycket?
Värd att pröva en specialkedja á la "Stihl Rapid Duro"  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser