Vad är detta? Igår när jag skulle ta in ankorna låg en av dem på rygg (!) och verkade inte kunna komma upp själv. Så jag vände på honom och tog in honom, lite småmedtagen verkade han, men jag tänkte väl att det inte var någon större fara.
Imorse hade han ett igenbommat öga och vinglar/snurrar/ramlar när han går, han ser nästan påverkad ut och ramlar bakåt, framåt och ramlar in i saker han passerar - så han fick stanna inomhus.
När jag nyligen kom hem från jobbet hade ögat öppnats igen och han såg relativt pigg ut. Han vinglar inte lika mycket men ändå en hel del. Den andra ankan mår bra.
Vad kan detta bero på? Det enda jag kan komma på är att vi byggt en damm och att den här sjuka ankan var den som badade i den igår, den andra vågade inte riktigt. Kan han ha svalt för mycket vatten? Kan faktumet att han faktiskt låg på rygg (på land, inte i vattnet) när jag tog in dem igår kväll ha inverkan? Vad gör man? Blir jätteorolig att min andra anka ska mista sin kompis, de är verkligen bästa vänner!