Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igenbommat öga och vinglar/snurrar/ramlar ?  (läst 2808 gånger)

HellIPutUThrough

• Gäst
igenbommat öga och vinglar/snurrar/ramlar ?
« skrivet: 18 jul-07 kl 20:55 »
Vad är detta? Igår när jag skulle ta in ankorna låg en av dem på rygg (!) och verkade inte kunna komma upp själv. Så jag vände på honom och tog in honom, lite småmedtagen verkade han, men jag tänkte väl att det inte var någon större fara.

Imorse hade han ett igenbommat öga och vinglar/snurrar/ramlar när han går, han ser nästan påverkad ut och ramlar bakåt, framåt och ramlar in i saker han passerar - så han fick stanna inomhus.

När jag nyligen kom hem från jobbet hade ögat öppnats igen och han såg relativt pigg ut. Han vinglar inte lika mycket men ändå en hel del. Den andra ankan mår bra.

Vad kan detta bero på? Det enda jag kan komma på är att vi byggt en damm och att den här sjuka ankan var den som badade i den igår, den andra vågade inte riktigt. Kan han ha svalt för mycket vatten? Kan faktumet att han faktiskt låg på rygg (på land, inte i vattnet) när jag tog in dem igår kväll ha inverkan? Vad gör man? Blir jätteorolig att min andra anka ska mista sin kompis, de är verkligen bästa vänner!  :'(

Eulalia

• Gäst
Re:SNURRIG ANKA, HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 21:00 »
låter som förgiftning
En av morsans färska kattungar blev sån helt nyss, helt bombad och jamade som i smärta också..enda vi kom på att den kunde ha fått i sig var en ciggfimp, alternativt blivit biten av en spindel. De är rätt små.

Hon matade den med varm mjölk med olja, och sedan höll hon den varmt o nära i  timtals, dagen efter var den ok
« Senast ändrad: 18 jul-07 kl 21:21 av Eulalia »

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jul-07 kl 21:06 »
Kan betong orsaka sådant? Vi har byggt dammen i det. :/

Ska kanske ta in den och ha den i en låda då. Eller tror du att det är bättre om den får vara ute med sin kompis i huset?

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-07 kl 21:08 »
oj ingen aning om betongen..men jag skulle nog ta in den ett litet tag, för observation och värme..gärna kroppskontakt också, fast jag vet som sagt inget om vare sig betong eller ankor!

lycka till, hoppas den tillfrisknar

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jul-07 kl 21:11 »
Får göra så! Tack för rådet!

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-07 kl 23:08 »
kolla vad betongen inehåller... kanske nåt mindre nyttigt som är vattenlösligt? tänker mest på diverse bindemedel och liknande..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jul-07 kl 23:09 »
Ska kolla upp det. Dock drack båda ankorna av vattnet men bara en reagerade.. Mycket konstigt det här.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jul-07 kl 00:54 »
Kan betong orsaka sådant? Vi har byggt dammen i det. :/

Ska kanske ta in den och ha den i en låda då. Eller tror du att det är bättre om den får vara ute med sin kompis i huset?

Vet iaf att vatten som man vattnar betong med under "brinningen" blir väldigt frätande.

Vår dotter var med och sprang och lekte i vattenspridaren när vi gjöt en platta, hon fick stora som brännsår på fötter och nedre delen av benen av det.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jul-07 kl 01:23 »
Åh herregud, då är det kanske det! Och vi som väntade i över ett dygn för att det skulle torka för säkerhetsskull..

carmencha

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jul-07 kl 08:26 »
Hej!

Det går inte att förutse allt, ibland blir det såhär.
Hoppas det går bra för ankan i alla fall!

Den blev inte getingstucken eller något?

mvh Carmen

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jul-07 kl 11:00 »
Inte vad jag märkte, kan de bli snurriga i flera dagar utav det?

Tilda

« Svar #11 skrivet: 20 jul-07 kl 11:26 »
Hej!

Jag läste om din snurriga anka och har ett litet tips som kanske kan hjälpa. Efter problem med en kyckling som bokstavligen gjorde kullerbyttor och vinglade, ramlade och hade svårt att ta sig upp - fick jag rådet att ge den öljäst.

Förmodligen hade den B-vitaminbrist. B-vitamin behövs ju för bl.a. hjärn-, muskel- och nervfunktioner och kanske kan en brist påverka balansen?

Kycklingen fick upplösta öljästtabletter (i vatten) dagligen (se dosering/vikt) på förpackningen, under ett par veckor. De finns i större mataffärer och i hälsokostbutiker.

Den lilla fågeln blev helt återställd och är nu pigg och kry igen - med normal balans. Kanske kan detta hjälpa även din lilla anka...

Lycka till!

Mvh, Matilda

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 jul-07 kl 17:46 »
Jag ska prova det! Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser