Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halt höna med svullen tå..  (läst 3703 gånger)

purelyplatonic

halt höna med svullen tå..
« skrivet: 18 jul-07 kl 20:09 »
När jag släppte ut mina höns på gården idag såg jag att en av dem haltade lite, inte peciellt mycket men ändå så att det märktes. Hon är inte speciellt tam av sig så det går inte att plocka upp henne bara så där så jag smög mig fram och tittade på foten medans hon gick och pickade. Hennes mitten tå (heter det så?) står lite uppåt och är svullen. Är den bruten kanske? Läker den av sig själv? Måste jag till veterinären med henne?

Sally

Re:halt höna
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 23:48 »
Hej! Det KAN ju vara något annat, förhårdnade ody som gör ont. Ta och kolla henne noga när det är mörkt (då är hon mer lätthanterlig). Jag betvivlar att vet. skulle "gipsa" en hönstå, men vad vet jag :-[. Kanske någon annan har erfarenhet av detta?

Sally
Går det...så går det!

Silverfallet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-07 kl 09:20 »
Kolla så hon inte trampat in någon vast. Det räcker med en sticka.

winn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jul-07 kl 10:54 »
En av våra hönor haltade en gång,men det gick över efter några dagar.
Men nu haltar en av våra tupp/kyckling han går bättre nu, men han haltar fortfarande lite(jag hoppas att det går över för han ska ta över halva hönsflocken :-\)

Hoppas din höna blir bättre
//winn

Sally

« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 11:06 »
En av mina älsklingstuppar (en bjärt orange cochintupp) kunde inte stödja alls på sitt ben för ett par år sedan. Trodde det var brutet, men hur jag än kände och klämde blev jag inte klok på vad som var fel. Kanske var det brutet eller stukat. Jag var på vippen att avvliva...eftersom har inte kunde stå upp. Men jag bestämde mig för att avvakta och matade honom i badkaret  :-[ ett tag. Han haltar svagt på sitt ben än i dag, men lever och har hälsan för övrigt. Det är lite lurigt att veta om det "lagar sig själv" eller inte.

Sally
Går det...så går det!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 20 jul-07 kl 12:45 »
Hälta på höns/tuppar kan vara ett symptom på
någon av sjukdommarna:
Tuberkulos Marek Virusartrit och (Rödsjuka) också.

Bra att veta  ;)

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Reebrook

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-07 kl 14:01 »
Ett svar som jag har erfarenhet av , är en klo som spruckit
det gick inte o göra så mycket men smorde lite vaselin på.

Ska man klippa klorna på hönsen eller...?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 31 jul-07 kl 01:41 »
Min höna Saga har problem med ena foten, hon är inte halt, springer som bara den och inget annat verkar felas henne, men hon har ett liksom blåmärke på framsidan av benet, tre centimeter långt kanske och hela foten är svullen och lite rosaaktig, annars har hon gula fötter, hornplåtarna ligger tätt intill benet och inget vitt så fotskabbskvalster verkar det inte vara.

Det är en 'vanlig brun höna' vet inte vilken ras det är, troligen någon slags värphybrid, men en underbar, söt och go höna, inte så gammal, har värpt sex sju veckor bara.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser