Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar katter höns och kycklingar??  (läst 8134 gånger)

Ice

Tar katter höns och kycklingar??
« skrivet: 17 jul-07 kl 09:25 »
Jag har skaffat kycklingar, de är ca två månader och jag hämtade dem på en gård där det gick runt massor av hönor av obestämd ras och sprätte lösa. De har värmelampa och mysig plats i hönshuset men på dagarna när det är soligt vill jag att de går ute i det fria och bara har det gott. De är helt överens med mig i den frågan, de går inte speciellt långt ifrån hönshuset men verkar stortrivas när de får sprätta omkring. Problemet är att det finns katter i granskapet, har ännu inte sett till någon i närheten av kycklingarna men jag törst inte lämna dem alls när de är ute. Jag har tänkt att jag ska spara hönorna sedan och skaffa mig en tupp utifrån men kan jag lösa vaktproblemet genom att skaffa en tupp redan nu? Jag behöver inte ha dem ute när jag åker hemifrån men han kanske larmar om det kommer en katt iaf? Jag är helt nybörjare så min fråga kanske är jättedum. Han kanske inte alls är intresserad av att vara barnvakt? Andra förslag, kanske en höna+en tupp gör det hela lättare. Vi håller på mycket med kycklingarna och de är skapligt tama och det är väl vad jag önskar av en tupp också. Är det någon i dalarna som har en lämplig tupp eller höna+tupp om det är bättre, är det inte läge för mig att skaffa en vuxen tupp så kanske någon har en kyckling som tänker bli tupp när den blir stor  ;) som vill leva i en välövervakad välompysslad flock omskött av en nybörjare. Om detta med tupp inte är ett alternativ för att lösa detta så undrar jag hur länge det dröjer innan de inte längre står på kattmatsmenyn?

Anna Ho

• Östergötland
Re:Behöver jag en tupp
« Svar #1 skrivet: 17 jul-07 kl 09:52 »
Vill inte låta negativ, men vi har haft katter som tagit vuxna höns, så det är ingena garanti att katterna låter bli dem ens när de är stora.

Därför går våra höns numera i gård, tyvärr  :-\
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ice

« Svar #2 skrivet: 17 jul-07 kl 10:04 »
Men... :'( Det fanns ju katter på gården där jag hämtade kycklingarna och de hade kycklingarna inne men det gick hönor överallt??? Det finns ju många som har frigående höns och jag inbillar mig att samma miljöer ofta innehåller katter???

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #3 skrivet: 17 jul-07 kl 10:48 »
Har själv 3 katter som är totalt ointresserade av hönsen. MEN kycklingpip lockar alltid till sig katterna som trånar utanför rastgårdsnätet >:(
Mitt råd är att du väntar med tupp (det finns säkert en eller annan i kycklinggruppen du tog hem) och låter småttingarna tillbringa sin utetid i hägn, kanske i en flyttbar kaninbur eller liknande.
Frestelsen kan bli för stor för katterna och skator och kråkor dyker mer än gärna ner och förser sig på "snabbmatsrestaurangen" :'(
Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 10:58 »
Jag har mina höns ute hela dagarna ända tills dom går & kojar på kvällen ,har aldrig haft någon katt som tagit varken höns el. kycklingar.Vi har själv 5 st katter +att grannar runt om oxå har ,har även hund men han rör dom inte även om dom är frmför näsan på honom.Tuppar har vi för att hålla ordning på töserna +som vakt,sen låter det så mysigt när dom gal, iof är det 4 ½ som galer just nu i kör men 2 ska flytta så då blir det lite lugnare  ::).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 17 jul-07 kl 10:58 »
Men... :'( Det fanns ju katter på gården där jag hämtade kycklingarna och de hade kycklingarna inne men det gick hönor överallt???
Fanns nog en rimlig en anledning till det  ;) ;)

Jag har frigående höns och ett gäng katter  :)
katterna rör inte de vuxna hönsen,
men jag har ALDRIG kycklingarna så att katterna kan komma åt att ta dem, utan de får gå i en stor flyttbar kaninbur utomhus.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ice

« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 11:09 »
Så skönt, då är det som jag hoppades...att kycklingarna blir ointressanta för katterna när de blir hönor och tuppar...  :) Får väl vakta dem tills dess helt enkelt.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 17 jul-07 kl 11:42 »
Fanns nog en rimlig en anledning till det  ;) ;)

Jag har frigående höns och ett gäng katter  :)
katterna rör inte de vuxna hönsen,
men jag har ALDRIG kycklingarna så att katterna kan komma åt att ta dem, utan de får gå i en stor flyttbar kaninbur utomhus.

Min erfarenhet är precis likadan. De vuxna hönorna går säkra från katten, men jag släpper aldrig ut kycklingarna när katter är i närheten. Min kyckling är nu 8 veckor och såpass stor att katten inte ger sig på den utan den går tillsammans med övriga hönsgänget.  :)
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 11:42 av Lena A »

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #8 skrivet: 17 jul-07 kl 11:44 »
Vi har haft dvärghöns med kycklingar gåendes lösa, men hönan har alltid varit väldigt noga (samlat skocken s.a.s. ) med de små när katterna kommit i närheten. Jag skulle inte våga ha kycklingar lösa utan en höna.

//Karin

carmencha

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jul-07 kl 13:23 »
Hej!

Mina katter låter bli våra djur men grannens katt tog ihjäl hälften av mina blå/svarta dv Kochingrupp, vuxna!

Mitt råd är att ha kycklingarna inomhus tills de kan bli så stora att de kommer ifrån farorna därute. Lägg högar med gräs inomhus så att de kan sprätta i dem!

mvh Carmen

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-07 kl 15:22 »
Det låter ju jättebra att i princip alla ni andra aldrig har haft katt som tagit vuxna höns, men jag har som sagt och ville bara påpeka att det faktiskt kan hända !!  :-\

Just nu har vi som tur är ingen sån katt.
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 15:22 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Sally

« Svar #11 skrivet: 17 jul-07 kl 16:23 »
Hm, jag blir förvånad över att det trots allt är så "många" som haft problem med katter och höns. Jag har själv flera katter och grannarna på gården bredvid har flera "stallkatter" som inte är så nogräknade med maten, men ALDRIG att de skulle komma i närheten av kycklingarna. Dels är hönorna som alltid går ute (även med kycklingar) redan från början vana att både varna och sätta fart på katterna, dels tycker katterna att hönorna låter förskräckligt när de kommer nära. Varför bry sig om kycklingar när det finns sorkar och annat gott?

Enda gången jag har kycklingar i bur är när en höna får fler än 10 kycklingar att hålla reda på. Då får de gå i bur ca en vecka. Kanske är katterna extra vänliga (sävliga  ;)) här i Skåne?

Sally
Går det...så går det!

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #12 skrivet: 18 jul-07 kl 09:47 »
Våra katter har kommit hem med både en vuxen hare och en vuxen fasan :o.
Jag skulle aldrig våga släppa ut mina små dvärkochin på gården. Kanske är det annorlunda om man har stora hönsraser?!
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare (2 dolda)
Randyfal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser