Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar, ägg kvar...?!  (läst 3114 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Kycklingar, ägg kvar...?!
« skrivet: 16 jul-07 kl 20:08 »
Min lilla Åsbohöna har legat på 11 ägg.
Nu har hon fått fram tre kycklingar (lite dålig utdelning): .
Jag samlade över tre dag och det hade gått 21 dagar i fredags för de försa och 21 dar för de sista igår. Nu är de resterande äggen inte varma längre, ska jag ta bort de då, eller ska jag vänta ytterligare nån dag?  //Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

8zw

• Södermanland
Re:Kycklingar, ägg kvar...?!
« Svar #1 skrivet: 16 jul-07 kl 20:20 »
Har hon lämnat redet så är de nog döda nu så det är bara att slänga äggen.
Påfågelduvor.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 16 jul-07 kl 20:24 »
Hon sitter ju kvar i det hörnet i redeslådan, men har liksom klivit lite åt sidan och jag kände på några ägg, de känns mera svala än varma.
En fråga till sedan...hur snart måste kycklingarna kunna lära sig att dricka. eller räcker det ett tag om jag blöter upp havregryn och ger färskt grönfoder som nate t.ex. ?
« Senast ändrad: 16 jul-07 kl 20:29 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

carmencha

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-07 kl 23:08 »
Hej!

Har haft kycklingar som har varit flera dgr för sena, de kanske behöver det ibland. jag har också kläckt fram ägg som har varit kalla i två dagar.

Jag ger startfoder åt de små, hönsmamma fixar resten.

mvh Carmen

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 07:52 »
Härligt att höra, för nu så ligger hon på äggen igen..alltså än finns det hopp. :D ..

Frågan om vatten då? När måste de kunna dricka?
De har nu en liten "bytta" med vatten och jag vet inte om de kan dricka där.
Jag har beställt och får i dagarna en lite grej som man sätter på en pet-flaska så att den blir en vatten automat.
Nån som har erfarenhet av dem? Är de bra?

Hälsningar Maya
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 07:53 av HönsMaya »

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jul-07 kl 09:15 »
En av mina hönor hade kläckt fram alla kycklingar utom en när hon gick av. Den hade dock fått upp ett litet hål, men kom inte ut. DEn pep jättehögt, så jag "skalade" den och tog in den och värmde den så den blev fluffig, lät den få lite mat ( dom vet direkt hur dom ska äta, och vet direkt hur dom ska dricka). senare på dagen satte jag in den till hönan och allt är kanon!
När du ger små kycklingar vatten ska det vara så grunt att dom inte kan drunka i det eller blöta ner sig. Bara någon cm djupt eller som en smal ränna. Jag har använt plastbyttor där jag sedan lagt i en massa tvättade stenar så att det bara blir små fördjupningar att dricka ur.
Lycka till!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 12:00 »
Kanonidé med vattnet och stenar  ;D, då tippar ju inte heller byttan...Great!!
Den tar vi direkt !!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-07 kl 23:21 »
Har själv knäckt ägg som vart "hönslösa" i 6 dagar där det var levande foster i. Är inte särskilt kul att ha ihjäl de små liven, men vad göra :'(
Vänta MINST en vecka innan du tar bort dom!

Mvh PycklingMamma
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #8 skrivet: 18 jul-07 kl 08:35 »
Ja, jag väntar...De som är kvar är fortfarande varma. Tog bort två iskalla igår. Men hon ligger på dem ännu...Så jag hoppas!! :-\

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #9 skrivet: 18 jul-07 kl 09:01 »
Lycka till med äggen.
Ska bli roligt och höra hur det gick.
 ;D
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #10 skrivet: 18 jul-07 kl 16:01 »
Jag lovar att meddela hur det går.  8)  // Maya

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 09:52 »
Tyvärr så gick det inte så bra. Det kom en kyckling till, men som dog :( .
Hon valde till slut att inte ligga kvar på äggen, så då tog jag bort dem. Då hade det gått en vecka över tiden.

Men, men ...thats life..hon har tre pigga , hungriga små pippisar.

Förhoppningsvis så kommer det ett nytt gäng på fredag då det är dags för nästa lilla hönsa.

hälsningar Maya

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare
doompunk, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser