Hej!

Då var det dags för lite färggenetik igen då alltså, vad kul!

Jag tror att svaren redan finns nånstans i nån annan gammal tråd men vi kan ta det igen.

Vit färg kan precis som Grimla säger finnas både som dominant och recessiv (vikande) variant men nu såg jag på Havssalts hemsida att det var dvärgcochin det gällde och då är det den recessiva varianten.
Då har den vita tuppen inga andra anlag förutom vitt eftersom den vita färgen viker sej för dom flesta andra färger. Och eftersom han är vit så har han alltså 2 vita gener.
Den blå hönan har svart färg i grunden och sen 1 gen som bleker svart till blått. Svart färg är den mest dominanta hönsfärgen och kan därför dölja i stort sett vilken annan färg som helst utan att det syns. Det beror på uppfödaren vad den har använt för föräldradjur. Har det bara använts blå eller svarta djur bakåt i aveln har den förmodligen bara 2 svarta gener + 1 blekningsgen. Då blir kycklingarna efter den vita tuppen och den blå hönan antingen svarta eller blå.
Men om nu den blå hönan har en svart gen och den andra genen av nån annan färg så kan kycklingarna bli av den andra färgen också förutom blå och svart.
När det gäller spättade höns så har den färgen egentligen inget med vit färg att göra. Spättad färg, eller "dubbelblå" som jag brukar kalla den, är ju egentligen svart färg + 2 blekningsgener och kan antingen vara vit i botten med gråblå och/eller svarta "spräcklor" eller nästan enfärgat ljust gråblå som nästan ser vit ut beroende på hur melaninet (svart färg) breder ut sej.
När man får rent vit avkomma efter blå föräldrar så beror det på att man använt vita djur i aveln tidigare så det finns en vit gen som kommer fram och syns när den dubbleras genom att båda föräldrarna har den. Det är ganska vanligt att man blandar in vita djur i avel av svarta och blå rasrena djur för att förbättra typen eftersom dom vita generna inte syns i enkel uppsättning.
Sia kommer därför troligtvis att få blå kycklingar efter sin spättade tupp och sina vita hönor. Om nu den spättade tuppen inte har några andra färggener dolda förstås. :p
Om vi antar att den spättade tuppen är rent spättad har den bara svarta gener + 2 blekningsgener och hönorna har vita gener = kycklingarna får en svart gen + 1 blekningsgen från pappa och en vit gen (som inte syns) från mamma och alltså blir dom blå. :-)
På Margits fråga är det lite svårt att svara eftersom det beror på om det är rena färger vi pratar om eller om färgerna är lite blandade. Det är ganska vanligt att man håller olika färger av dvärgcochin tillsammans och om man då får kycklingar så kan dom vara av en färg men ha gener av recessiva färger som inte syns. Som jag skrev tidigare så är svart och blå färg dominant och även gul och röd färg kan dominera över andra färger plus att gul och röd färg är mycket mer komplicerade färger rent genetiskt med olika teckningsgener inblandade. Men jag skulle tro att det framförallt blir en hel del svarta och blå kycklingar iaf.
På Lena A:s fråga blir det lite mer invecklat eftersom genen för tvärrandighet sitter på ena könskromosomen. Hos däggdjur har hanar könskromosomerna XY och honor XX men hos fåglar är det tvätrom: hanar har XX och honor XY. Egentligen brukar man skriva WW och WZ när det gäller fåglar för att skilja det från däggdjur men nu pratar vi ju bara höns så vi behöver inte krångla till det med nya bokstavskombinationer här.

Genen för tvärrandighet sitter alltså på X-genen och nu är det ju Kasper som är tvärrandig och han har den genen på båda sina könskromosomer och ger den därför till all sin avkomma. Pollys gula färg spelar inte så stor roll i det här sammanhanget om nu inte Kasper har nån annan färg, t ex gul, dold i sin arvsmassa eftersom svart färg fortfarande är dominant. :p
Det blir alltså troligtvis svart vittvärrandiga kycklingar.
Det ska bli kul att höra hur det blir i verkligenheten Lena, du som har så ruvilliga hönor.

/Tedarix