Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda höns  (läst 3720 gånger)

Rahmberg

• Gäst
Blanda höns
« skrivet: 13 jul-07 kl 22:15 »
Denna fråga kommer väl upp hela tiden men jag hittade inget svar.
Går det att blanda olika hönssorter och vad skall man tänka på?

Silverfallet

• Gäst
Re:Blanda höns
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 22:24 »
Ja vist kan du blanda olika hönsraser men det är ju roligare med renrasiga.  ;D
Men det går ju alltid att sära på dom och kläcka fram renrasigr efter 3 veckor.

Sally

« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 22:43 »
Roligare med renrasiga- tja, det beror väl på...om man gillar överraskningar ;)! Vissa raser verkar föredra att para sig med varandra, andra är inte lika "nogräknade". Mina vita silkeshöns bildar en egen flock och går ihop hela dagarna. Min grå silkestupp har däremot skaffat sig en liten svart cochinhöna till fru. De har nu fått 3 kycklingar och han är väldigt beskyddande mot den lilla gruppen. Han sitter tom på kanten till redet på natten och vakar över de små  ;D!.

Sally
Går det...så går det!

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 23:20 »
Det går att ha olika raser tillsammans. Just när man sätter ihop dem blir det nog bråk eftersom de måste göra upp om rangordningen, men när det är gjort borde det bli lungt så länge det finns utrymme för alla om de behöver dra sej undan. Det är som sagt en fråga om man vill ha renrasiga höns eller inte. I en annan tråd har flera berättat att de särar på hönsen i olika grupper oftast från januari till sommaren och sedan får alla gå tillsammans. Detta för att man kläcker oftast fram kycklingar under den perioden. Sedan kan de lika gärna få gå tillsammans. Det har ju med utrymme att göra också. Man kan vilja ha olika raser för att det finns så många raser man vill ha. Har man då inte utrymme att sära på dem så blir det ju blandat. Men bryr man sej inte om det så är det ju inga problem.
När man har både stora och dvärgar ihop bör man ha koll på att inte de stora tupparna skadar de små hönorna om de parar sej. Har tidigare läst här om exempel där hönor gjort illa ryggarna riktigt illa pga tupp av en riktigt stor ras. Min erfarenhet av att ha stora och små tillsammans är dock att de brukar hålla sej inom sin storlek om det skiljer mycket.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Rahmberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-07 kl 08:10 »
Tack för alla svaren

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser