Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara perenner ?  (läst 20719 gånger)

Tapio

• Västergötland
Ätbara perenner ?
« skrivet: 13 jul-07 kl 12:36 »
Halaj!

Vi hade en diskussion för ett tag sedan här, jag och mor. Mor påstod att allt ätbart är annueller.
Förutom bärbuskar och fruktträd.
Jag kan komma på ett undantag, Rabarber. Kan någon komma på något mer?
Jag är ute efter att minska min arbetsbörda i trädgården, så frågan har inte bara kuriösavärde.
Jag bor i zon 1-2.

//T

Sommartorparn

Re:Ätbara perenner ?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 13:20 »
Precis det har jag funderat på eftersom jag vill ha något ätbart på sommartorpet. Dock är jag där för lite för att hålla på att så och vattna hela tiden. Nu har jag dels sått lite vanliga örter, fleråriga och såna som förhoppningsvis sår ut sig själva. Dessutom en flerårig ruccola (ruccola selvatica), ängssyra (rumex acetosa) och gode henrik (chenopodium bonus-henricus) - även kallad lungrot tror jag. Det kan väl vara smart att satsa på ätbart som kan växa vilt. Fast man måste väl inte plantera nässlor och kirskål, utan ta dem där de redan finns. Får se om mina plantor har klarat sig själva när jag kommer dit i augusti.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 16:19 »
Rankspenat är en trevlig ätbar perenn, liksom kvanne. Kommer tidigt på våren så man kan norpa blad till sallad eller gröna drinkar!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 16:35 »
Persilja, gräslök, salvia, citronmeliss, humle.

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-07 kl 20:57 »
Halaj!

Jättetack för tipsen!
Jag skall kolla upp dem alla!

//T

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #5 skrivet: 15 jul-07 kl 09:23 »
Björnrot och körvel är också två ätbara perenner, kom jag på igår när jag spankulerade runt i trädgården.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 15 jul-07 kl 10:32 »
För att klargöra begreppen lite så är t.ex. morot en tvåårig växt, även om den för det mesta odlas i ettårig kultur. Det andra året blommar den och ger frö. Sen dör den.

Det väsentliga här är dock om man kan skörda år efter år utan att behöva starta en ny kultur. Och då behövs perenna (=fleråriga) växter. Det finns några perenna rotfrukter: svartrot och kardborrerot. Haverrot är delvis perenn. Gammal förgrenad svartrot kan man t.ex. skörda kraftiga rötter av och den kan ändå skjuta nytt från rotbitar. Vet inte om den kan skjuta från alla delar av roten. Ni får undersöka. Gamla svartrötter är mustiga i smaken, men det blir mycket grovt (sprucket, ärrigt) att rensa bort. Svartroten kan när den är etablerad och trivs blomma år efter år. Man kan på detta sätt ta både rötter och frö, samt njuta av blommorna.

Luftlök, kajplök och i viss mån vitlök kan man odla i flerårig kultur även om de förnyar sig från sidolökar och topplökar (bulbiller) varje år.

Det finns perenna former av en del andra köksväxter, t ex tomat, paprika, grönkål, men de är inte anpassade till vårt klimat. Det nordliga klimatet gynnar anuella och bienna växter. Det gynnar även vegetativ förökning.

Bland örter och kryddväxter går det nog att hitta mycket fler exempel på perenna växter. Men jag är inte så hemma på det området, så det får nån annan göra.

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jul-07 kl 11:52 »
Kirskål är väl perenn tror jag.
Ätbar är den i alla fall !

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jul-07 kl 11:55 »
kärleksört, målla...fast de räknas ju också som ogräs..
men du var ju ute efter grejer som krävde mindre arbetsinsats  ;D

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 15 jul-07 kl 13:32 »
är inte jordgubbar och smultron perenna???
Live simply......so that others may simply live.

vårlök

« Svar #10 skrivet: 15 jul-07 kl 21:06 »
Sparris, Quirogi (vet inte om det stavas så, en asiatsk rotgrönsak) och jordärtskockor är sådant som kommer igen år från år hos oss.
Alternativare i startgroparna

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 15 jul-07 kl 21:26 »
Sånt som självsår sig är ju inte perenner, men ändå ganska arbetsbesparande. Här har jag persilja, oregano, krasse, gurkört och ringblommor som kommer igen år efer år där det behagar dem.

Mynta och citronmeliss är i högsta grad perenna, som de flesta kryddväxter. Trädgårdssyra kommer tidigt på våren, god i sallad. Piplök kommer oxå tidigt, färsk lök innan något annat är ätfärdigt i trädgården.

Varje år blir det några potatisar kvarglömda i landet som kommer igen nästa år = arbetsfri potatis. Helt OK  ;)

yvonn

« Svar #12 skrivet: 08 aug-07 kl 23:37 »
och man kan visst äta funkia också har jag hört! det är tydligen massor av vanliga växter vi odlar för skönhetsskull som går bra att äta. Vet att det finns en bok om det hela och en trädgård någonstans i västsverige som arbetar efter tanken att man enkelt ska kunna gå ut i sin trädgård och bara skörda. alla ätbara växter du behöver i perenn form!

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 11 aug-07 kl 21:21 »
Björnrot och körvel är också två ätbara perenner, kom jag på igår när jag spankulerade runt i trädgården.
Jag har helt omvärderat mitt "ogräs" i utkanten på trädgården när Zoodiak berättade att det var Spansk Körvel, helt plötsligt andvändbar!! ;D (finns hur mycket som helst!)
Kan man äta kärleksört?!  Isåfall står den osäkert i rabatten  ;)
Pepparrot är också en smaklig perenn.
Det låter som om du kommer få en vacker (och god 8) ) trädgård, Tapio !
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 aug-07 kl 22:07 »
Jag har helt omvärderat mitt "ogräs" i utkanten på trädgården när Zoodiak berättade att det var Spansk Körvel, helt plötsligt andvändbar!! ;D (finns hur mycket som helst!)
Kan man äta kärleksört?!  Isåfall står den osäkert i rabatten  ;)
Pepparrot är också en smaklig perenn.
Det låter som om du kommer få en vacker (och god 8) ) trädgård, Tapio !

jajamen! god är den också..knaprig, saftig och smakar lite jordigt/nötigt..

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/flora/karleksort.htm
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Sedum+telephium

rosita51

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 aug-07 kl 11:07 »
I zon 1 kan man också odla perenn kronärtskocka, men den måste täckas ordentligt för att klara vintern.
MVH Rosita zon 1

annika

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 12 aug-07 kl 11:17 »
och man kan visst äta funkia också har jag hört! det är tydligen massor av vanliga växter vi odlar för skönhetsskull som går bra att äta. Vet att det finns en bok om det hela och en trädgård någonstans i västsverige som arbetar efter tanken att man enkelt ska kunna gå ut i sin trädgård och bara skörda. alla ätbara växter du behöver i perenn form!
Du kan väl hojta till om du kommer pà vad boken och/eller trädgàrden heter :)
« Senast ändrad: 12 aug-07 kl 11:18 av annika »

Våmhuskullan

• -
« Svar #17 skrivet: 12 aug-07 kl 22:36 »
libbsticka...en mycket hög växt efter något år

Pianja

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 aug-07 kl 23:02 »
Var det inte libbsticka man hade planterad vid ena och ibland bägge sidorna av entrén till huset för att inte trolltyg och annat oknytt skulle ta sig in i huset?
Citera

Jo, det var libbstickan. Jag har planterat en vid ingången till tomten istället. Lika bra att mota olle i grind på riktigt.  ;D

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #19 skrivet: 22 aug-07 kl 15:22 »
Här är en till perenn: Strandkål

Vill man inte jobba så mycket i grönsakslandet så ska man inte spadvända jorden. Jag har 4 årig växtföljd med potatis som sista gröda, när jag gräver upp potatisen så vänds jorden automatiskt så att säga. Blasten vänder jag ner så att den kommer jorden till godo.
kan själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser