Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara perenner ?  (läst 20729 gånger)

jedvard

• Dalarna
SV: Ätbara perenner ?
« Svar #40 skrivet: 20 maj-12 kl 09:52 »
en suverän perenn är ju brännässla både att äta, dricka och att täcka/vattna odlingen med  :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #41 skrivet: 10 okt-12 kl 20:59 »
Har viol, äng/blåklocka och diverse träd och buskar, typ ek, hassel och frukt och bär blivit nämnt? När jag bodde på Grönland åt vi ängsklockor som godis, de smakar ljuvligt! Amerikanska blåbär? Fläder? En? Andra vanliga vilda växter? Kan man odla kråkbär? (det blir så god saft!!!)
Hosta ska tydligen vara ätbar.

Finns ju många prydnadsväxter som vi inte tänker på som grönsaker, som faktiskt är både ätbara och goda. Man får se upp noga bara, för andra av dem är ju väldigt giftiga.

Finns en låg buske som kallas try, tror jag det var. De flesta sorter är snorgiftiga, men det finns en som är ätbar, vad var det den hette? Kamtjatka-try? Blåbärstry? Kommer inte ihåg varför, men jag besökte en gång en trädgård i jämtland som hade såna. Ska finnas en tråd om dem här någon stans.

Jag gillar den här tråden!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 11 okt-12 kl 12:20 »
Har viol, äng/blåklocka och diverse träd och buskar, typ ek, hassel och frukt och bär blivit nämnt?

Nä, violer är ju tvååriga! Men ängsklocka är i alla fall en perenn som smakar gott!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 12 okt-12 kl 15:54 »
Citera
Ledsen om jag driver tråden en smula off-topic med en fråga. Men vilka grönsaker/kryddor kan självså i zon 3-4?
Jättemånga. Kvanne, libbsticka, spansk körvel, oregano, citronmeliss .... alla som lätt fröar sig kommer troligen att gro i mängder i zon 3-4.

Det samma gäller grönsaker. Mållor, sallat, rädisor och diverse andra brassicor, flera av de två/fleråriga, som havrerot, svartrot, morot, palsternacka, lök...

:)
Jeg er i zon3-4 - så mitt svar er i forhold til zon-frågan
De fleste klarer seg her - ikke rosmarin (selvsagt) ellers har jeg 'alle' vanlige urter i hagen
Men det er som alt annet, plutselig blir noe borte en vinter.......så det gjelder å ha dem man liker på mer enn 1 sted

Citera
Kvanne, libbsticka, spansk körvel, oregano, citronmeliss Citera

Kvanne er 2-årig, og de andre er perenner som overlever lett her

I tillegg er noen av mine favoritter
Isop
Kyndel (sommer og vinter)
Dragon
Salvia officinalis
Ulike timian
Ingefærmynte
Spansk kørvel
Malurt

Ellers:
Koriander har selvsått seg mye!
Alle mynter sprer seg lett (via rot)
Svartroten holder på på 3'e året
Anis-isopen er nå 1,5 m høy (3'e år)
3 timiantyper
Kamomillen har selvsått seg på flere steder

Problemer har jeg hatt med:
Kvanne (ustabil)
Fennikel ("gress"typen)
Persille - i år, for kaldt?

Urter er jättekul  :D

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

K@rin

• Närke
« Svar #44 skrivet: 02 apr-14 kl 22:29 »
Sallad på dagliljeknoppar, Blåklocka, Malva, Kärleksört, Oregano, rabarber och smultron, lite feta-ost och olivolja kommer från "latmaskens" trädgård

Midvinter

• Dalarna
« Svar #45 skrivet: 03 jul-14 kl 21:56 »
citontimjan -- är enligt min erfarenhet mindre härdig än vanlig timjan

Enligt en som drog upp och sålde ekologiska grönsaker här i Troms i Nord-Norge så skulle Citrontimjan vara väldigt tålig och vinterhärdig här. Jag köpte en och planterade tillsammans med smultron och akleja i en stor kruka och jo, den har då överlevt en vinter i alla fall. Visserligen i ett skyddat, soligt läge, men ändå. Jag bor i Tromsö, 70 grader nord, ett gott stycke norr om polarcirkeln.

Viktigt att komma ihåg dock, att härdighet kan betyda olika saker. Är det behov av lång, varm och solig växtsesong eller dålig köldkänslighet som begränsar hur härdig plantan är? Här i Tromsö har vi en kort, regnig sommar och en lång men inte speciellt kall vinter. -10 är att anse som väääldigt kallt för att vara här. -18 är kallaste uppmätta temperatur någonsin.

Så kanske är det så med timjan, att det är köldtåligheten som begränsar, och är vintrarna inte så kalla där man bor, så är chansen stor att timjan (i alla fall citrontimjan) kommer funka även om man bor för långt norrut?

kurt

« Svar #46 skrivet: 04 jul-14 kl 04:27 »
Tromsö har havsklimat, inte så extremt även om det är långt norrut!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #47 skrivet: 04 jul-14 kl 14:33 »
Definitivt inte extremt när det gäller temperaturer. Men vi har en kort, sval og mulen sommar som gör att sånt som behöver mycket sol och/eller värme och/eller lång växtsesong inte funkar, så det beror på plantan vad den behöver. Äppelträd har jag tex. aldrig hört talas om att någon har lyckats med här. Däremot många som har misslyckats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser