Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara perenner ?  (läst 20720 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ätbara perenner ?
« Svar #20 skrivet: 15 mar-10 kl 16:40 »
Temynta, rallaros m fl är bra perenner om man gillar örtteer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 15 mar-10 kl 18:29 »
Helt vanligt 'vattuogräs' är ätbart.  ;D
Vet inte vad 'vattuogräset' heter egentligen  ??? (eller om det är ettårigt, biennt eller perennt), men jag menar det där ljusgröna med små hjärtformade blad som får små vita blommor. Jag får alltid massor av det i löklanden, som bara är grovt rensad åkerjord. Det är lite kryddig nästan pepprig smak på det och är helt suveränt att doppa i frityrsmet och fritera. Ska gå att woka också.

Outslagna knoppar på dagliljan är också fina att doppa i frityrsmet och slänga i kokande olja. Även den ska gå att woka.

Har ätit dessa friterade läckerheter när min vän från Japan bjöd på middag. Helt suveränt gott.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #22 skrivet: 15 mar-10 kl 18:45 »
Kan vattuogräs vara det jag kallar våtarv som många kallar nate?
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/stell/stelmed.html

Whippet

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 15 mar-10 kl 18:56 »
Jupp, den är det.

Tack för att du kollade upp det åt mig.
Jag började visst läsa länken om vad man kan ha gamla strumpor till så jag glömde att jag tänkte kolla upp det själv  ;D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #24 skrivet: 16 mar-10 kl 07:59 »
hur äter ni våtärv?? jag har tonvis av det i landet bakom huset och brukar mata hönsen med det...

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Whippet

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 16 mar-10 kl 08:04 »
hur äter ni våtärv??

Vispa ihop frityrsmet, doppa små knippen våtarv och fritera i rikligt med kokande olja. Låt rinna av på papper/galler. Mums!!!
Gör gärna friterad/wokad kyckling, räkor eller kött till. Och miso soppa...  :P

Mmmm vad hungrig jag blir nu. ;D

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #26 skrivet: 16 mar-10 kl 08:14 »
Pepparrot är ätbar och perenn.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

tench

• -
    • Solrot
SV: Re:Ätbara perenner ?
« Svar #27 skrivet: 16 mar-10 kl 19:14 »
Chili är flerårig ifall man övervintrar den inomhus.

Rankspenat är en trevlig ätbar perenn, liksom kvanne. Kommer tidigt på våren så man kan norpa blad till sallad eller gröna drinkar!
Är inte kvannen bienn i vanliga fall?
Läste någonstanns att man bör hindra den att blomma ifall man vill att den ska återkomma varje år. Om inte annat lär det väl bli  självsådda fröplantor. Men inte riktigt samma sak som perenn inte :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Midvinter

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 02 apr-10 kl 14:39 »
Våtarv är jättegott i sallad.

När jag jobbade i en grönsaksodling på Island blandade jag pressad citron, fetaost, kikärtor och lite olja till mig och de andra utlänningarna. Hade säkert kryddor också, men kommer inte ihåg vilka. Säkert salt och peppar iaf.

Om dagarna plockade vi kinakål som jag inte tycker särskilt mycket om, så efter jobbet gick jag tillbaka till fältet och plockade ogräset för det smakade mycket bättre :D
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

bosno

« Svar #29 skrivet: 05 apr-10 kl 18:42 »
Hej.
det finns en skola/ gård som heter holma som ligger i höör. de håller på med skogsträdgårdar och jag antar de är perenna och med mestadels ätbara saker. de har helg kurser nu i vår. kopierar in det som står, verkar jättebra.

HELGKURSER I

EKOLOGISK ODLING 

Holma gård i Höör, våren 2010

Kursledare Esbjörn Wandt

Våren är här med värme och sol. På  våra helgkurser får du redskap att ta dig ann din trädgård och få maximal utdelning i form av välsmakande grönsaker, frukter och bär! 

INTENSIVODLING I DJUPBÄDDAR söndagen den 18 april kl.10- 17 

Med intensivodling i djupbäddar kan du på ett effektivt sätt och på en liten yta omvandla din kompost, ditt gräsklipp och trädgårdsavfall och andra lättillgängliga resurser till en stor skörd av härliga grönsaker!

SKOGSTRÄDGÅRDSODLING söndagen den 30 maj kl.10 - 17 

I en skogsträdgård växer frukt- och nötträd, bär- och nötbuskar och perenna grönsaker tillsammans, precis så som träd, buskar och örter växer i en lund eller ett skogsbryn. Skogsträdgårdsodling handlar om matproduktion i odlingssystem, som har de naturliga ekosystemen som modell.

VÄXTERNA I SKOGSTRÄDGÅRDEN lördagen den 5 juni kl.10-17   

Du får  lära känna massor av ovanliga fruktträd, bärbuskar, nötbuskar och nötträd, liksom självsående och perenna örter och grönsaker. 

Kursavgift: Varje helgkurs kostar 290 kr.

För mer information och anmälan:

Esbjörn Wandt       046-20 01 09    0734-44 80 28     esbjorn.wandt@gmail.com

ABF Mellanskåne    0413-69 350

johena

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 05 apr-10 kl 22:02 »
ja, det esbjörn inte vet om perenna grönsaker, det är inte värt att veta... han sitter på en otroligt stor kunskap!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #31 skrivet: 07 apr-10 kl 20:33 »
Min lille son kom på att blåbärsblommor är goda att äta. Och faktiskt de smakar blåbär fast utan socker. Kan nog vara gott att lägga i salladen.
kan själv

februaribarn

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 apr-10 kl 20:46 »
Jordärtskocka.

Suzniz

SV: Re:Ätbara perenner ?
« Svar #33 skrivet: 15 apr-10 kl 19:03 »
Jag har helt omvärderat mitt "ogräs" i utkanten på trädgården när...

Jag har bestämt att jag själv bestämmer vad som är ogräs... :-)
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Redlose

• Närke
« Svar #34 skrivet: 26 dec-10 kl 00:36 »
Hallå,
jag har nyligen blivit intresserad av grönsaksodling. Jag har hittat ett antal grönsaker/kryddor/nyttoväxter som är fleråriga. Endera på olika forum eller genom att kolla på fröleverantörers hemsidor. Har hittat fölajnde, många har redan listats. Andra kanske inte är perenna i Sverige. Men här är min lista. Hugg gärna ner på vad ni inte tror går att odla utomhus året runt. :D

Citronmeliss
citontimjan
Isop
Libbsticka
Mynta
Jordärtskocka - Perenn/flerårig Solros / Ålandsrot
Persilja
Rosmarin
Rysk dragon
Sallatcikoria
Salvia
Sockerrot
Sparris
Sötflockel
Ängsyra
Prärielök
(Fjäll) kvanne
Lundaralia
Stäppkål
Björnrot
Spansk Körvel
Blå tobak
Oregano
Svartkämpar
Ängsyra
Italiensk ruccola
Strandkål
Gräslök
Piplök
Lungrot
Indianfrossört
Balsamblad
Luftlök
Rankspenat
Persilja
Vintersallat

Ledsen om jag driver tråden en smula off-topic med en fråga. Men vilka grönsaker/kryddor kan självså i zon 3-4?

//Erik

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 28 dec-10 kl 08:10 »
citontimjan -- är enligt min erfarenhet mindre härdig än vanlig timjan

Jordärtskocka - Perenn/flerårig Solros / Ålandsrot -- Hur menade du här? Jordärtskocka är iofs släkt med solros, men perenn solros är en annan växt än jordärtskocka, också god, men med mindre rötter. Ålandsrot är en medicinalväxt, kan kanske ätas som grönsak också, det vet jag inte. Den är perenn, men har inget med jordärtskocka att göra.

Persilja -- är i normalfallet tvåårig, så man kan skörda från förra årets persilja fram tills att de nysådda kommer upp. Sedan blommar förra årets persilja, och blir i princip oätlig.

Rosmarin -- bara härdig i de absolut bästa odlingsförhållandena. Bör övervintras ljust och svalt.

Sockerrot -- osäker på härdigheten i Sverige, tror att de flesta gräver upp eller odlar i kruka som de tar in i texjordkällare.
Sparris

(Fjäll) kvanne -- är oftast tvåårig, eller kortlivad perenn. Klipper man av blomställningen kan de överleva något extra år.

Lundaralia -- känner jag inte till, får läsa på

Blå tobak -- trodde all tobak var giftig, detta känner jag inte till.

Svartkämpar -- se upp, är släkt med groblad och kan lätt bli ett ogräs. Men goda och nyttiga.

Indianfrossört -- ytterligare en jag inte känner till, minsann, nu får jag läsa på.

Citera
Ledsen om jag driver tråden en smula off-topic med en fråga. Men vilka grönsaker/kryddor kan självså i zon 3-4?
Jättemånga. Kvanne, libbsticka, spansk körvel, oregano, citronmeliss .... alla som lätt fröar sig kommer troligen att gro i mängder i zon 3-4.

Det samma gäller grönsaker. Mållor, sallat, rädisor och diverse andra brassicor, flera av de två/fleråriga, som havrerot, svartrot, morot, palsternacka, lök...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 17 jun-11 kl 12:52 »
Quirogi, vad är det? Någon nämnde det som en asiatisk rotgrönsak, men jag finner inte på google (felstavning?).

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #37 skrivet: 17 jun-11 kl 13:47 »
Korogi

Mata

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 17 jun-11 kl 14:55 »
Så märkligt, någon svarade mig "choro-gi".

Då svarade jag med en bild jag hittade och denna text: 
Citera
Sent på hösten bildas massor av små vita avlånga ribbade knölar under plantan. Krispiga och goda, bra till wok, lättkokta med smör el i sallad mm. Choro-gi skulle nog vara populärare på restauranger om dom hade en annan form. Kockar som har försökt servera knölarna i t.ex. wok, får oftast tillbaka maten för att gästen tycker knölarna ser ut som små feta larver.

Dessa två inlägg syns inte längre. I vilket fall, intressant grönsak! Hon som svarade sa att man får ta och hitta någon som man kan få en rot av. Om någon har så vill jag gärna testa att odla på säker plats. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser