Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lös avföring  (läst 1465 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Lös avföring
« skrivet: 10 jul-07 kl 11:36 »
Mina söta killingar börjar växa upp till getter. De är nu snart 4 månader. De har varit ute i en liten hage på dagarna för att lära sig strömmen och vi slänger in diverse ris. Mest sälg och björk.

Nu i morse när jag släpper ut getterna så ser jag att två är kladdiga i rumpan. Eller rättare sagt blöt och svansen är smutsig. Inne i getstallet så ser jag att det finns ganska lös avföring. Det är inte diarre men rätt så löst/kladdig form. De andra har ju sina små kulor så de är det inge fel på. De är 21 st och som sagt 2 som är lite krasslig.

De har inte fått något annat än det vanliga så vad kan det vara? Ska man bara ha is i magen eller är det något man måste försöka åtgärda på en gång? De är i övrigt pigga och som vanligt förutom att jag tycker att svansen på den ena stod upp rätt mkt, fast det brukar den ju göra när de nyss har kommit ut...

Ah jag vet inte, jag är säkert bara nojig men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Någon som har tips/råd att dela med sig av?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

bock

• Östergötland
Re:Lös avföring
« Svar #1 skrivet: 14 jul-07 kl 19:09 »
Våran lilla getabock fick likadan avföring när han var ca 3månader gammal. Men när vi tog ur honom från hagen och sin mamma och gav honom bara gräs och sly, ja då vart han bättre. Kan hända att en del killingar är känsliga när dom diar och börjar övergå till mer fast föda.

hannaåsamuel

« Svar #2 skrivet: 14 jul-07 kl 21:53 »
Parasiter??

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 jul-07 kl 11:17 »
Parasiter??
Ja, det var min första tanke också.  Eller möjligen alldeles för GOTT bete...  Om gräset är vått kan de helt enkelt bli för blöta i magen, då rinner det bara rakt igenom.  Men det brukar drabba alla.

Jag skulle prova det enklaste först:  Sätt dem på hödiet ett par dar.  Om det inte hjälper, rådfråga veterinär.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser