Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.  (läst 21494 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Hur ovanlig är Gammelsvensk dvärghöna ?
« Svar #60 skrivet: 08 jun-12 kl 01:04 »
Grundtanken med genbanken är att det där skall finnas lantrasdjur med dokumenterad härstamning och att man som ansluten har rätt att utfärda genbanksintyg på det som är fött/kläckt där. Om du köper en "schäfer" så vill du väl ha papper på att det är en "schäfer" - eller?

Reglerna är mycket enkla, om det inte föreligger någon korsningsrisk. Enklast är då att hålla en ras.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #61 skrivet: 08 jun-12 kl 09:09 »
Jag ville ha Gammelsvenska dvärghöns en gång i tiden men de var så svåra att få tag i så jag gav upp (de jag ringde till hade inga till försäljning och jag lade ut två annonser som inte gav några resultat). Så nu har jag en blandisgrupp istället och tänker inte byta ut den. Det lustiga var att när jag väl gett upp och skaffat andra höns så började folk ringa att de hade gammelsvenska dvärghöns till försäljning men då var det för sent för min del. Hade det varit lättare att få tag på dem så hade det säkert varit den rasen jag hade i dag så det kan nog vara ett av skälen att så få har dem. De är helt enkelt svåra att hitta  ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 08 jun-12 kl 09:26 »
Ja, det blir ju liksom konsekvensen av att det är få kvar.... avhjälps bara på ett enda sätt ;)

Jag väntade ett år på mina blåankor... skam den som ger sig ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #63 skrivet: 08 jun-12 kl 09:41 »
Som jag skrev, så " ramlade" jag mer eller mindre över denna ras. Har inte köpt några ännu, men där jag hittat dem tvivlar jag på att det är genbank. Jag har inte för avsikt att åka över hela Sverige för att hitta genbanksdjur, men OM dessa hade varit det, skulle jag gärna fortsätta bevarande på det sättet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser