Vad har ni gjort dom av, hur högt sitter dom osv.
Har byggt reden av en kasserad bokhylla. Den går ända upp till taket i hönshuset och de populäraste redena är de två översta hyllorna :-)Längst ned ligger aldrig, där är det ca tio cm från golvet.
Jag har gjort reden av diverse möbler. Sängbord,en lång tv-bänk, rottinghylla o.s.v. Funkar suveränt!!
He he de känner vi igen...Dom längst ner vill ingen vara i.
Oj då! Vi hade tänkt göra ett "kollektivrede" under sittpinnarna och gödselplattan för att utnyttja det utrymmet smart, kommer de inte att vilja vara där då tror ni? Ni som har redena så högt, har ni stege eller pinne framför eller flyger de upp och träffar rätt?Vildvittra
Detta hönshus kostade oss 100:- för nätet resten är återvunnet, fått och hittat...
Även om ni måste köpa 2 rundstänger....Hönsen får förstörda fötter av de där ni har där nu
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum
så visst kan de vara fyrkantiga, bara man ser till att fasa kanterna, då är det är viktigare att de har rätt diamater (eller bredd om man nu har fyrkantiga)... jag har vid något tillfälle sett sittpinnar av kvastskaft (har för mig att de är 27 mm i diamater) och det är definivit inte bra för fötterna