Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reden  (läst 5775 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Reden
« skrivet: 08 jul-07 kl 22:39 »
Hur har ni ordnat med era värpreden? Vad har ni gjort dom av, hur högt sitter dom osv.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Reden
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 23:12 »
Vad har ni gjort dom av, hur högt sitter dom osv.

Underkanten på redena är på 1 meter och redena är gjorda av trä och masonit.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 jul-07 kl 00:10 »
Jag har zinkbaljor, kapade melassdunkar och diverse lådor och hinkar beroende på årstid, eftersom jag har dvärgkochin som ruvar i tid och otid så kräver jag att redena ska vara fristående och lätt flyttbara, så att jag kan flytta över en ruvande höna till en enskild bur så att hon får ruva ifred.
Vintertid så har dom inga reden alls för att jag inte ska uppmuntra dom till att ruva när det inte är sesong.
Svenska dvärg-hönorna lägger sina ägg i kakburkar från annas pepparkakor som jag spikade upp på väggen till duvorna, samt plastbaljor (ochså avsedda för duvorna ::) ) från ÖB som jag har satt upp med hjälp av små metallkonsoller.

Edit: kochinas reden står på golvet och duvorna/svenskarnas reden sitter så att man precis kan kika över kanten (jag är 162 cm lång)
« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 00:12 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #3 skrivet: 09 jul-07 kl 13:33 »
Jag har gjort reden av diverse möbler. Sängbord,en lång tv-bänk, rottinghylla o.s.v. Funkar suveränt!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 15:28 »
Har byggt reden av en kasserad bokhylla. Den går ända upp till taket i hönshuset och de populäraste redena är de två översta hyllorna :-)
Längst ned ligger aldrig, där är det ca tio cm från golvet.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 15:49 »
Har byggt reden av en kasserad bokhylla. Den går ända upp till taket i hönshuset och de populäraste redena är de två översta hyllorna :-)
Längst ned ligger aldrig, där är det ca tio cm från golvet.

He he  de känner vi igen...
Dom längst  ner vill ingen vara i. ;D

Skågedalen

• -
« Svar #6 skrivet: 10 jul-07 kl 22:48 »
Hejsan... Jag kidnappar denna tråd och tänkte dela med mig av mina första-höns-erfarenheter...

Min sambo fick en höna och fem kycklingar i födelsedagspresent i mitten av Juni.
I helgen så insåg vi att dom var tvungen att få komma ut ur den tillfälliga buren så vi fick snickra och greja iordning hönsgård och hönshus.

Vi tog det gammla stallet i ladugården och inredde de två spiltorna...

Detta hönshus kostade oss 100:- för nätet resten är återvunnet, fått och hittat... :D

Bifogar därför ett bildgalleri från oss på Skågedalen...

VVi har ingan erfarenheter av varken att bygga hönshus eller att ha höns.. men våra goda grannar har hjälpt oss med den növdändigaste...
Nu är det bara att hoppas att katterna inte blir för sugan på dessa...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #7 skrivet: 10 jul-07 kl 23:17 »
Jag har gjort reden av diverse möbler. Sängbord,en lång tv-bänk, rottinghylla o.s.v. Funkar suveränt!!

Jag har också gjort reden av billiga möbler som jag hittat på loppis, såsom kattburar, sängbord, stereobänkar och byrålådor. Bokhylla verkar bra. Det ska jag prova.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 10 jul-07 kl 23:49 »
Hej!!

Jag har gamla avlagda golf fälgar placerade direkt på golvet fyllda med massor av halm!!
Är jätte smidigt när man har en surhöna å måste flytta henne!

Hos mej däremot är redena på golvet populärast. De som sitter på ca 1.50 är mindre poppis!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Vildvittra

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-07 kl 16:30 »
He he  de känner vi igen...
Dom längst  ner vill ingen vara i. ;D

Oj då! Vi hade tänkt göra ett "kollektivrede" under sittpinnarna och gödselplattan för att utnyttja det utrymmet smart, kommer de inte att vilja vara där då tror ni? Ni som har redena så högt, har ni stege eller pinne framför eller flyger de upp och träffar rätt?

Vildvittra

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #10 skrivet: 11 jul-07 kl 16:38 »
Oj då! Vi hade tänkt göra ett "kollektivrede" under sittpinnarna och gödselplattan för att utnyttja det utrymmet smart, kommer de inte att vilja vara där då tror ni? Ni som har redena så högt, har ni stege eller pinne framför eller flyger de upp och träffar rätt?

Vildvittra

Jag har mina reden under den ena sittpinnen. Det fungerar alldeles utmärkt.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

polly

• -
« Svar #11 skrivet: 11 jul-07 kl 18:36 »
Jag var ambitiös och köpte färdiga reden, sådana med tre fack och en utdragbar låda under.
småhönsen älskar dem och flyger gärna en meter upp dit... barnevelderhönsen får inte plats i dem, så jag snickrade ihop ett "tvåfack"á 35X35 cm, också med en låda under. De behöver bara ta ett litet hopp in- men de som i protest börjat värpa på golvet fortsätter med det!
Där fick man för allt jobb! Har tom. hängt en bit av en fluggardin för det ena facket för att det skulle bli mysigt.. :-[
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 11 jul-07 kl 19:00 »
Även jag har 3-facks med låda under. Redena sitter på ca 80 cm höjd.
Men numera så använder jag inte halm i redena. Då hönorna stoppade hålet fullt innan dom värpte och sedan kom mina hybridhöns och åt upp äggen. >:(
« Senast ändrad: 11 jul-07 kl 19:02 av Rosten »

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #13 skrivet: 12 jul-07 kl 11:18 »
Smart och billligt Ernst Groth! Glöm bara inte att ströa på golvet :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 12 jul-07 kl 12:22 »
Detta hönshus kostade oss 100:- för nätet resten är återvunnet, fått och hittat... :D

Kasta ut de där bräderna som ni satt upp som "sittpinnar" och sätt dit runda sittpinnar till hönsen.
Även om ni måste köpa 2 rundstänger....

Hönsen får förstörda fötter av de där ni har där nu  :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

johe71

« Svar #15 skrivet: 12 jul-07 kl 12:35 »
Även om ni måste köpa 2 rundstänger....

Hönsen får förstörda fötter av de där ni har där nu  :-\

inte nödvändigtvis...

ur "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket)
Citera
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum

så visst kan de vara fyrkantiga, bara man ser till att fasa kanterna, då är det är viktigare att de har rätt diamater (eller bredd om man nu har fyrkantiga)... jag har vid något tillfälle sett sittpinnar av kvastskaft (har för mig att de är 27 mm i diamater) och det är definivit inte bra för fötterna
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 12:43 av johe71 »

snorpan

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 jul-07 kl 12:40 »
Hej

Hur tjocka skall sittpinnarna vara om man jämför med ett kvastskaft??
Jag har sittpinnar som är gammla gärdsgårdsstörar är det lagom??

Jenny
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #17 skrivet: 12 jul-07 kl 12:42 »
Snorpan, jag har oxå gärdsgårdsstörar till sittpinnar och hönsen verkar nöjda.   :D
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Lena A

« Svar #18 skrivet: 12 jul-07 kl 12:42 »
Ca 5 cm i diameter är mina hönors sittpinnar. Gamla gärdsgårdsstörar låter som om de kan vara ok.
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 12:43 av Lena A »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 12 jul-07 kl 12:43 »
så visst kan de vara fyrkantiga, bara man ser till att fasa kanterna, då är det är viktigare att de har rätt diamater (eller bredd om man nu har fyrkantiga)... jag har vid något tillfälle sett sittpinnar av kvastskaft (har för mig att de är 27 mm i diamater) och det är definivit inte bra för fötterna

Nej fyrkantiga ska dom inte vara och om man ska fasa av kanterna så ska det fasas så att de blir äggformade !
Eller som det också kan uttryckas: dom ska ha en oval tvärsnittsyta!
Vilket blir avsevärt jobbigare för den som ska göra det, än att skaffa en rundad sittpinne på en gång.

Självklart ska man inte använda kvastskaft det säger väl sig självt  ::)
Dom får plockas bort vid första besök av djurskyddinspektör  ;)

En perfekt tjocklek skall vara så att hönorna precis kan "gripa runt" sittpinnen.

Sittpinnen ska hellst vara av trä och absolut inte av ohyvlat trä.
En felaktig form på sittpinnen kan orsaka fotbölder och bröstbensdeformationer.

källa:Lantbruksuniversitetet SLU. & Djurskyddet.

/Rosa
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 13:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
sälen, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser