Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lysa äggen  (läst 1580 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
lysa äggen
« skrivet: 06 jul-07 kl 14:21 »
Hur ska man belysa äggen , måste det vara jätte mörkt. HUr kan man se genom ett äggskal det är ju tjockt...Annika

Hur starkt lyse måste man ha.
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Anna Ho

• Östergötland
Re:lysa äggen
« Svar #1 skrivet: 06 jul-07 kl 14:46 »
Jag har använt en ganska stark ficklampa och varit i ett kolsvart rum (i hönshuset mitt i natten), det har synts bra.
Det viktiga är att få tätt mellan lampan och ägget, så att allt ljus går genom ägget och inte bredvid.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-07 kl 15:04 »
Jaha nu fattar jag tack...Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

tuppskrälle

• Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 15:15 »
Det finns att köpa ägglysningslampor på Högberga AB. Dom är gjorda för ändamålet men kostar en del. Har man en bra ficklampa( som Anna Ho sa), så går det att ta ett plaströr (pvc-rör avloppsrör) i passande storlek och tejpa på ficklampan så man får en mer koncentrerad ljuskägla.

Ims

« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 16:14 »
Det går jättebra att lysa ägg med ficklampa och tom  toa/hushållsrulle

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
mulen, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser