Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bigården - Bildtråd  (läst 138619 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #140 skrivet: 26 aug-09 kl 00:53 »
Det är väl vad jag lyckats skrapa ihop med Linden. Nu har jag 8 kupor i Bromma tills nästa Linddrag om ett år, tänk att man skall vänta ett helt år ... hoppas få betydligt mera då.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #143 skrivet: 26 aug-09 kl 20:55 »
Tack ;-)
Jo det funkade riktigt bra! haft problem med svärmar iår... efter allt regnande i juni hade dom tröttnat och SKULLE bara iväg... delade...svärmade ena halvan...delade igen...gjorde toppavläggaren! smidigt att sätta ihop samhället igen sedan!
Kommer att fortsätta med det som svärmåtgärd... tänkte bygga mig en (eller två) snelgrove-skiva till nästa säsong! har inte testat sådan :-)

Ja, det kanske inte är så dumt. Borde ju funka till avläggare för försäljning också. :)

Snelgrove... är det en sånn där som man gör en konstsvärm med? Har fått den förevisad för mig nån gång på nått sbr-möte men kommer inte ihåg.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #144 skrivet: 27 aug-09 kl 10:26 »
Ja det borde funka till avläggare med!
nackdelen är väl att man måste lyfta av den varje besök... ;-)

Eller så ställer man flera avläggare ovanpå varandra och sparar plats i bigården. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 27 aug-09 kl 17:58 »
http://solare.blogsome.com/images/rep_burkar.jpg

Den naturella Lindhonungen blev en smaksucccé och jag hade kunnat sälja 10-20 lådor idag men hade inte den mängden.

35:- för 250g och 50:- för 350g dvs runt ca 140:- /kg burkad naturell.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #146 skrivet: 27 aug-09 kl 19:25 »
http://solare.blogsome.com/images/rep_burkar.jpg

Den naturella Lindhonungen blev en smaksucccé och jag hade kunnat sälja 10-20 lådor idag men hade inte den mängden.

35:- för 250g och 50:- för 350g dvs runt ca 140:- /kg burkad naturell.

Det där kommer vi också att satsa på i Norrköping. Inte nästa år kanske men säkerligen året därpå när vi har tillräckligt med samhällen! Klockrent med lindhonung för det är ju så lätt att få och så gott att äta! ;) Kul att du hittar kunder! :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 27 aug-09 kl 19:47 »
Jag skall utforma några flera etiketter som skall tryckas upp! Jag räknar med 2-300 kg lind nästa år, det är kanske värt 40.000:- på burk och rysligt lätt att bli av med.
Plötsligt står man där med 3 burkar kvar!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 27 aug-09 kl 19:50 »
Det där kommer vi också att satsa på i Norrköping. Inte nästa år kanske men säkerligen året därpå när vi har tillräckligt med samhällen! Klockrent med lindhonung för det är ju så lätt att få och så gott att äta! ;) Kul att du hittar kunder! :)

Det mest otroliga är att man frågar efter den naturella! Man ifågasätter varför man gör den hård och vit som någon sa, när det är mycket godare så här.
Små burkar som konsumeras inom rimlig tid med bra kilopris och mindre arbete, snabbare ledtider och något som säljer sig självt. Bättre kan det inte bli!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #149 skrivet: 28 aug-09 kl 17:01 »
Ja, det låter bra. Men det gäller ju att hitta kunderna också vilket du uppenbarligen lyckats med! Det är bara o säga grattis! :)

snörom

• trägen vinner
« Svar #150 skrivet: 28 aug-09 kl 17:11 »
Hurra! Nu har jag fyra samhällen, fick två svärmar från grannen för två veckor sedan och idag svärmade min "gamla kupa. Så snälla bin! de satte sig i en rosenbuske med miljoner taggar men jag gick dit och klippte med sekatören loss grenen och bar den till nya kupan utan skyddsmundering, känns rätt bra ;D

vilken bra granne, har försökt få tag i avläggare eller samhällen hela sommaren utan att lyckas. mina två dog i våras och hoppas på nya till våren, men hela vintern utan egen honung känns surt. mvh.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Re:Bigården - Bildtråd
« Svar #151 skrivet: 29 aug-09 kl 11:36 »
Såhär ser min ena bigård ut - den ligger på ett tak i Malmö.

Och det här är avläggaren som utgör starten för min hembigård.

Hur kommer det sig att du har valt ett tak till din bi gård?
Hur fungerar det?
Från en ren novis.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #152 skrivet: 29 aug-09 kl 11:45 »
Ett hemligt projekt!

Hur har dit hämliga projekt blivigt?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 29 aug-09 kl 16:50 »
Jag har visat upp några drottningar på bloggen! Mera hemlisar än så blir det inte, jag har nog minst hemlisar av alla.
Jag fick bin väldigt sent och allt startade upp på semestern med flyttar av alla möjliga saker. Nästa år blir det från början av sässongen.

Jag har några förpackningsprylar som jag vill suga på lite till förestås.
« Senast ändrad: 31 aug-09 kl 17:38 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 31 aug-09 kl 17:33 »
Äntligen en hel bild på en av bigårdarna, ett panoramaklipp på ett par bilder. Översta lådan är en 19L foderlåda.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 31 aug-09 kl 19:00 »
Den som önskar upphetsande närbilder hör bara av sig ....
« Senast ändrad: 31 aug-09 kl 19:04 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #156 skrivet: 01 sep-09 kl 21:38 »
Vad har du för bin i den gröna kupan?  ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 02 sep-09 kl 06:21 »
Varmkomposten? Där finns säkert kryp men förhoppningsvis inga bin. Vi får se till våren om den duger som bostad, i så fall får jag plocka bort den.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #158 skrivet: 02 sep-09 kl 11:55 »
Här några bilder av min lilla bigård.... Invintringen blir klart i veckan.

Hoppas bina klarar sig bra under vintern så att vi kan utveckla bigården nästa år.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #159 skrivet: 02 sep-09 kl 14:59 »
Känns som om det är många nya i år, inklusive mig själv :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (2 dolda)
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser