Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen:-) småttingar i ankhuset.  (läst 1265 gånger)

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Äntligen:-) småttingar i ankhuset.
« skrivet: 02 jul-07 kl 10:39 »
Tre stycken bedårande ällingar (heter de så??) bor numera i vårat ankhus.Vi har våra ankor helt frigående så jag vågar inte släppa ut mamman o de små utan väntar på att de växer till sig lite.
Nu undrar jag hur gammla bör ällingarna vara innan man kan skilja dem från mamman??
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 10:51 av Skrutt »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Äntligen:-) småttingar i ankhuset.
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 17:32 »
nu kommer jag väl att få en massa påhopp igen, men vi skiljes ankungarbna från mamman när de är drygt 1 vecka, just för att mamman blir så otroligt aggresiv och jagar både människor och andra ankor och hönor/kycklingar. Vi vill ha våra ankungar socilala och inte rädda och därför tar vi dom från mamman så att de är lättare att hantera när man ska kela med dom.......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 jul-07 kl 09:27 »
Ok, då kan vi släppa ut mamman på grönbete igen.
Följdfråga; när vågar man släppa ut de små??
Här finns ju katter,kråkor,skator o annat som är farligt för en liten anka.

carmencha

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jul-07 kl 09:46 »
Hej!

Min myskhona tog med sin unge ut tidigt, dvs efter någon dag bara. Hon vaktar den väl.

Jag separerar dem inte från mamman men hon är också väldigt tam så då går det bra. De lämnar ungarna att klara sig själva så småningom.

Jag vill däremot inte heller ha agressiva djur och hade gjort precis som ms_krudd i hennes situation med den erfarenheten hon har.

Lycka till!

mvh Carmen
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 21:27 av carmen »

ankfarm

• Halland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 23:43 »
Mina myskankor får sköta sig helt själva. De små är väldigt tuffa, de tar sig över trösklar och upp i badbaljor när de bara är några dagar. Mamman vaktar dem så ingen vågar gå i närheten. Vi har katter på gården och rovfåglar som flyger förbi, men vi har aldrig förlorat någon unge.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser