Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitigt trä  (läst 3526 gånger)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Skitigt trä
« skrivet: 01 jul-07 kl 13:32 »
Under min tid hos Molde Möbelverkstad lärde stadens museum oss att "tvätta" gammalt trä.
Men detta kräver försikthet och bör nog utföras ute

Man penslar ymnigt med ammoniak som får verka en stund och sedan med peroxid...
Ju  skitigare trä desto mer "kokade det ut". Sen är det bara att spola av med vatten och torka. Som nytt, om man nu vill ha det så...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Sågaren75

SV: Skitigt trä
« Svar #1 skrivet: 09 okt-08 kl 11:03 »
Det lät ju lagom miljövängt att skölja ut kemikalier som peroxid på gräsmattan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 22:39 »
Väteperoxid brukar reagera färdigt ganska snabbt om det bara finns något att oxidera. Återstoden blir vatten samt oxid av vad det nu var väteperoxiden kom åt att reagera med, så den är inte särskilt miljöskadlig att sprida omkring sig.
Kemiskt sett har väteperoxid formeln H2O2 , det är alltså i princip en vattenmolekyl som det hänger en extra syreatom på.

Sjaunja

• -
« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 21:50 »
På möbelrenoveringsutbildningen i Tibro är dom lite varsammare. Vi gnuggade med såpvatten och linnetrasa kvadratcentimeter för kvadratcentimeter... Hade man inte tålamod innan så fick man!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser